ساخت پلاستیک زیست‌تخریب‌پذیر با روش فتوسنتر مصنوعی

پژوهشگران ژاپنی با استفاده از روش فتوسنتر مصنوعی سعی دارند نوعی پلاستیک زیست‌تخریب‌پذیر را از تولیدکننده کربن دی‌اکسید کنند.

یک گروه پژوهشی به سرپرستی پروفسور «یوتاکا آمائو»(Yutaka Amao)، پژوهشگر «مرکز تحقیقات فتوسنتز مصنوعی» (JCAP) و «میکا تاکوچی»(Mika Takeuchi)، دانشجوی فارغ التحصیل «دانشگاه متروپولیتن اوساکا»(OMU) موفق شدند برای اولین بار بار با استفاده از نور خورشید، «فوماریک اسید» (فوماریک اسید) را از تولیدکننده کربن دی‌اکسید. فوماریک اسید، یک ماده خام برای پلاستیک‌ها است.

فوماریک اسید از نفت تولید می‌شود تا به عنوان ماده خام برای ساخت پلاستیک‌های زیست‌تخریب‌پذیر مانند «پلی‌بوتیلن سوکسینات» (PBS) به کار رود اما این نشان‌دهنده جدید می‌دهد که فوماریک اسید را می‌توان از کربن دی‌اکسید و ترکیبات به دست آمده از زیست‌توده با استفاده کرد. از انرژی پذیرنده خورشیدی تولید کرد.

این پژوهش، در مجله «Sustainable Energy & Fuels» به چاپ رسید.

به گزارش ايسنا و به نقل از ساينمگ، مشکلات زیست‌محیطی ناشی از گرمایش زمین در سال‌های اخیر به دلیل افزایش گازهای گلخانه‌ای مانند دی‌اکسید کربن‌تر شده‌اند. در فتنتز طبیعی، دی‌اکسید کربن به طور مستقیم کاهش نمی‌یابد، بلکه با ترکیبات آلی مرتبط می‌شود که به گلوکز یا ناشتا تبدیل می‌شود. فتوسنتز مصنوعی با تقلید از این روش، ممکن است دی‌‌اکسید کربن را به واسطه ادغام آن با ترکیبات آلی کاهش دهد تا از آن به عنوان ماده خام استفاده کند و آن را به صورت محصولات بادوام مانند پلاستیک درآورد.

آمائو گفت: در کاربرد کاربردی فتوسنتز مصنوعی، این پژوهش موفق شد از نور مرئی(انرژی تجدیدپذیر) به عنوان منبع انرژی استفاده کند. هدف ما در آینده، جمع آوری دی اکسید کربن و استفاده از آن برای ساخت فوماریک اسید به طور مستقیم از طریق فتوسنتز مصنوعی است.

بخوان  کشف رود ارتباط و مغز در توسعه اجتماعی

انتهای پیام



منبع

ساخت پلاستیک زیست‌تخریب‌پذیر با روش فتوسنتر مصنوعی