خودروی هیدروژنی دانشجویی مجددا رکورد گینس را شکست

خودروی هیدروژنی دانشجویی مجددا رکورد گینس را شکست

اکتبر ۲۰۲۱ بود که مدل هیدروژنی «میرای» از شرکت تویوتا حدود ۱۳۶۰ کیلومتر را بدون سوخت‌گیری مجدد طی کرد.

درنوردیدن مرزهای فناوری‌های در حوزه انرژی کارآمد، هدفی است که یک گروه موسوم به Eco-Runner را انگیزه می‌دهد، گروهی که هدف آن یک رکورد جهانی جدید برای یک وسیله نقلیه هیدروژنی است که دور مسافت را بدون سوخت‌گیری مجدد طی کند. این گروه به آخرین نسخه از فناوری خود را با نام Eco-Runner XIII عرضه کرده است.

در نسخه بعدی چرخ چهارم نیز به آن اضافه شد و ۳۶ ساعت بدون توقف با یک باک هیدروژن مسافت ۱۱۹۵ کیلومتری را طی کند.

یکی از مهم ترین موارد این گروه در هنگام توسعه نسخه خود، کاهش وزن آن تا امکان بود. مصرف انرژی در هنگام رانندگی به طور مستقیم با جرم خودرو مرتبط است. در وب سایت این گروه آمده است: طراحی بدنه روی ایجاد یک پوسته ایرودینامیک و یک ساختار حمل بار شده است که تا حد امکان سبک باشد. استفاده از فی کربن به جای قطعات فولادی که معمولاً تولید می‌کند، کاهش وزن این خودرو است. میله‌های تعلیق و سیستم‌های فرمان چند مورد از مواردی هستند که نمونه‌هایی از این خودروها را کاهش می‌دهند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، یک گروه دانشجویی از دانشگاه «دلفت» هلند جدیدترین خودروی هیدروژنی خود موسوم به Eco-Runner را در ماه مه ارائه کردند که یک خودروی شهری است که با هیدروژن کار می‌کند، سوختی که بیش از صدها کارآمدتر از سوخت‌های فسیلی است. اکنون این خودرو رکورد طی مسافت را در کتاب گینس به ثبت رسیده است.

بخوان  انتشار یک ویدئوی مفهومی عجیب از نحوه بارداری در آینده

خودروی هیدروژنی دانشجویی مجددا رکورد گینس را شکست

طرح‌ها و نسخه‌های بعدی در طول سال‌ها ادامه یافتن مفهوم کلاس شهری در سال ۲۰۲۰ ظاهر شد که با سه چرخه رونمایی شد، اما طول خودرو به طور قابل توجهی قابل توجه بود.

رقیب دیگری در سال ۲۰۲۲ با نام ARM Engineering ظهور کرد. آنها ۴۰ ساعت بی‌وقفه راندند و ۲۰۵۵ کیلومتر را با خودروی خود با یک باک هیدروژن بپیمایند که یک گام مهم رو به جلو در ارائه پتان فناوری پیل‌های سوختی بود.

یک گروه شامل ۲۴ دانشجو از دانشگاه صنعتی «دلفت» در هلند، پشت این پروژه هستند. آنها هر سال سعی می کنند طراحی کنند و آیرودینامیک خودروی کوچک شهری خود را که با موتور هیدروژنی کار می کنند، بهبود ببخشند تا رکوردی تازه از خود برجای بگذارند.

آنها برای سال ۲۰۲۳، با طراحی مجدد با ثبت رکورد جدید پیم مسافت، به این رکورد رسیدند و از آن با موفقیت عبور کردند.

باتری‌های بسیار زیاد به طور چشمگیری عملکرد پیمایش مسیر با هر بار شارژ کامل را برای وسایل نقلیه الکتریکی در چند سال گذشته بهبود بخشیده است، اما مسافرانی که به دنبال انجام سفرهای واقعاً طولانی هستند، در حال حاضر از خودروهای برقی ناامید هستند. اینجاست که هیدروژن سبز وارد می شود و این تیم هلندی جستجو کرده است تا پتانسیل آن را با جستجو برای ثبت پیمایش مسافت با یک رکورد جهانی اثبات کند.

این بهینه‌سازی‌ها به شکلی منحصربه‌فرد به‌فرد این خودرو ساخته می‌شوند که به آن اجازه می‌دهد اصطکاک و وزن خود را تا حد امکان پایین نگه دارد.

این گروه یک موتور جدید و بسیار کارآمد ایجاد می‌کند که به طور خاص برای کاهش این تلفات انرژی طراحی شده است. مهندسان همچنین سیستم محرکه را با یک پیل سوختی کاملاً جدید که نیازها را می‌کند، بهبود بخشیده‌اند.

بخوان  روند ابداع ۱۲ واکسن در طول تاریخ/حرکت پُرشتاب قطار تولید واکسن

پروژه Eco-Runner مانند خودروهای خورشیدی چشمگیر این دانشگاه، با همکاری سالانه دانشجویان این دانشگاه در دانشکده های مختلف است. همه چیز در سال ۲۰۰۵ با Eco ۱ سه چرخه آغاز شد که در سال ۲۰۰۶ در مسابقات اکو ماراتن شل در رده پنجم قرار گرفت و بازده ۵۷ کیلومتری به ازای هر لیتر هیدروژن را به دست آورد. مکانی که هیدروژن از مخزن ذخیره‌سازی به پیل سوختی برای یک واکنش الکتروشیمیایی هدایت می‌شود که یک جریان جریان می‌کند و تنها ضایعات آن، آب است.

سرانجام در ساعت 8 صبح روز 26 ژوئن: 26 ژوئن 2014 و ۲۴۸۸.۴۵ کیلومتر را با ۹۵۰ گرم هیدروژن طی کرد تا رکورد را در کتاب ثبت رکوردهای گینس برای «بیشترین مسافت طی شده توسط یک خودرو با مخازن از سوخت هیدروژن» ثبت کند. کند.

محدود کردن تلفات انرژی جنبه های دیگر از کارایی این خودرو است. این تلفات شامل مقاومت، اصطکاک هوا و همچنین تلفاتی است که هنگام تبدیل هیدروژن به الکتریسیته یا تبدیل الکتریسیته به انرژی جنبشی(حرکت) در موتور الکتریکی رخ می‌دهد.

این تیم دانشجویی که تا چندی پیش ۲۳ نفر بود و اکنون ۲۴ نفره شده است، در ماه فوریه تصمیم به ساخت یک خودروی قوی‌تر با ایرودینامیک بهتر و وزن کمتر و نتایج جستجوی خود را با خودروی Eco-Runner XIII در ماه مه ارائه کرد.

این تیم سال گذشته در چالش بازدهی هیدروژن به مقام اول رسید و پس از دستیابی به رکورد ۱۱۹۶ کیلومتری توسط رقابت شدیدی بوده است.

این خودروی هیدروژنی با سرعت ۴۵ کیلومتر در ساعتی که تقریباً دو برابر سرعت نمونه اولیه سال گذشته بود، رکورد قبلی خود را (۲۰۵۶ کیلومتر) شکست. پس از گذر از این رکورد، هنوز مقداری سوخت در مخازن ۳۰۰ بار(بار) آن وجود داشت، بنابراین به راه خود ادامه داد.

بخوان  دلیل مقاومت به انسولین در بیماران مبتلا به مغز به آلزایمر چیست؟

نسخه بعدی این خودرو پیمایشی معادل ۲۲۸۲ کیلومتر به ازای هر لیتر هیدروژن را به ثبت می رساند تا رکورد مصرف سوخت کشور هلند را به خود اختصاص دهد.

گفتنی است که این پروژه ادامه دارد و این تیم دانشجویی دوباره به دنبال رکوردشکنی است.

خودروی هیدروژنی Eco-Runner که توسط ۲۴ دانشجوی دانشگاه «دلفت» هلند رکورد را در کتاب رکوردهای گینس برای بیشترین مسافت طی شده توسط یک خودرو با سوخت هیدروژن به ثبت رساند.

بنابراین مهندسان دانشگاه دلفت عهد بستند که از بهینه‌سازی‌ها و بهبودها کمک می‌کنند تا با طی کردن مسافتی بیش از ۲۰۵۵ کیلومتر، رکورد جهانی را دوباره به دست بیاورند.

انتهای پیام



منبع

سپس تیم برای ثبت رکورد به پیست آزمایش ایمندینگن در آلمان رفت. آزمایش در روز ۲۳ ژوئن از ساعت چهار صبح شروع شد.