هوش مصنوعی AI چیست؟ 1 بیتی

هوش مصنوعی ضعیف در مقابل هوش مصنوعی قوی (به انگلیسی Strong AI) (که عبارتست از ماشینی دارای خودآگاهی، ادراک و ذهن) و هوش عمومی مصنوعی (به انگلیسی Artificial General Intelligence) (ماشینی با قابلیت به کاربردن هوشمندی برای هر مسئله ای بجای اینکه تنها روی یک مسئله خاص متمرکز باشد). وجود درآمدهای بادآورده، حکومت مدیران ضعیف را نیز در اینگونه کشورها ممکن ساخته است. بتواند کاربران اینترنت در این کشورها را از محدودیت سیاستهای فیلترینگ دولتها در فضای مجازی برهاند و امکان وبگردی آزادانه را برای آنها به ارمغان آورد. از ماشین لباسشویی و یخچال گرفته تا پوشاک؛ این شبکه بسیاری از دستگاههای اطراف ما را در بر میگیرد.

یک طرفه زمینی با بازگشت ماهوارهای که معمولاً از خطوط Dial up برای ارسال اطلاعات آن استفاده میشود سیستمی است که به دلیل بالا بودن سرعت دریافت اطلاعات آن جدا از بحث لتنسی ماهوارهای یک طرفه نام گرفتهاست. در مقایسه با ارتباطات زمینی، ارتباطات ماهوارهای زمینایستا، تأخیر زیادی دارند که دلیل آن فاصله زیاد (۳۳٬۷۸۶ کیلومتر) ماهواره تا ایستگاه زمینی است، گرچه امواج با سرعت نور حرکت میکنند. مدار ژیواستیشنری در عرض جغرافیایی ۰ قرار دارد که ماهوارهها در این مدار به نظر بی حرکت میمانند اما در واقع با سرعت برابر زمین در حال چرخشند و نیازی به ردیابی آنها توسط گیرنده زمینی نیست بلکه ثابت ماندن در نقطهای برای دریافت سیگنال کافی میباشد. هر دوی دیشهای ماهوارهای چه در نزد کاربر و چه در ایستگاه زمینی باید بهطور دقیقی به ماهواره واسطه تنظیم باشند تا با سیگنال دیگر ماهوارهها اختلال پیدا نکنند. سرعت این نوع اینترنت با افزایش تعداد ماهوارهها بیشتر میشود و بر اساس آزمایشات اخیر سرعت قابل توجهی است. وب سرفینگ یا وب گردی در چنین شرایطی بنابه لتنسی سیگنال و منابع شبکه بسیار مطلوب نمیباشد اما دانلود فایلها بر خلاف دیگر کاربردهایش که مبتنی بر زمان آنی نیستند میتواند از اهمیت خاصی برخوردار باشد که سرعت بالای خود را به خوبی نشان میدهد.

حالتی و جود دارد که سرویس دهندگان به کاربر اجازه میدهند کاربر درخواست خود را در وبگاهشان بهطور آنلاین ثبت کند سپس داده او بهطور آفلاین برای او ارسال میشود که البته نیازی به آنلاین بودن در هنگام دریافت فایل نیست؛ و یکی دیگر از حالتهای رایج دریافت فایلهایی است که بر روی امواج خاصی قرار دارند و کاربران آنها را به صورت آفلاین دانلود میکنند. اینترنتِ اشیا مفهومی جدید در دنیای فناوری و ارتباطات به شمار می آید لیکن عبارت اینترنت اشیا، برای نخستین بار در سال ۱۹۹۹ توسط کوین اشتون مورد استفاده قرار گرفت و جهانی را توصیف کرد که در آن هر چیزی، از جمله اشیای بی جان، برای خود هویت دیجیتال داشته باشند و به کامپیوتر ها اجازه دهند آن ها را سازماندهی و مدیریت کنند. هرچه بشر به این نقطه نزدیک و نزدیکتر بشود، تکینگی فناوری بیشتر در زندگی بشری تنیده میشود تا به نقطهای برسد که به مفهومی عادی برای نوع بشر مبدل شود. برای مثال خدمات برای مشتریان عادی یعنی استفاده از اینترنت اشیا در خانه، از دستیارهای مجازی تا سنسورهای کنترل دما یا سیستمهای امنیتی و وسایل پوشیدنی برای کنترل سلامت افراد.

برای یک بسته اینترنتی این تأخیر قبل از اینکه جوابش دریافت شود دو برابر میشود که این یک تئوری کمینه است. اصلیترین تجهیزات سختافزاری این سیستم شامل یک مودم ماهوارهای و پایانه وی ست میباشد. برای ترکیب دو اتصال مجزا معمولاً از وی پی ان استفاده میشود که سرور وی پی ان دادههای ارسالی را از طریق ماهواره برای کاربر ارسال میکند. وی افزود، کامپیوترها با داشتن ظرفیت بالای حافظهای، قادر خوهند بود بیشمار رفتار مختلف انجام دهند. درواقع Super AL، یک هوش مصنوعی فرضی است که علاوه بر تقلید رفتار انسان، بهصورت خودآگاه رفتار میکند و از ظرفیت هوش و توانایی انسان نیز فراتر خواهد رفت. این موضوع بحث بر سر اینکه ماشین از لحاظ اخلاقی با انسانها و دیگر عامل های هوشمند چگونه رفتار کند را بالا برد. آسیا همچنان کشورهای رو به رشد و حتی با بیشترین میزان رشد را در اختیار دارد. Auto-ID Center مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) نیز در طراحی معماری آن مشارکت دارد. این هوش زمینه تمام آن چیزهایی است که ما به آنها معتقدیم و نقش باورها، هنجارها، عقاید و ارزش ها را در فعالیت هایی را که بر عهده می گیریم در بر می گیرد.

بخوان  فروشگاه پوشاک و کفش 361 درجه-هودی مردانه W552119001A-3 -لباس زئوس
پس از اینکه مرورگر اینترنت اکسپلورر اخیرا توسط مایکروسافت تعطیل و بهروزرسانیهایش متوقف شد، یک مهندس اهل کره جنوبی قبری برای آن ساخت که عکسهای آن به سرعت در فضای مجازی منتشر شد! Narrow AI یا هوش مصنوعی ضعیف: این نوع هوش مصنوعی در یک زمینه محدود عمل میکند و شبیه سازی هوش انسانی است. اما هوش مصنوعی هنگام عمل چیزی فراتر از یک کد عمل میکند؛ هوش مصنوعی سیستم مغز انسان و تواناییها آن مانند ادراک، استدلال و تکلم را شبیهسازی میکند. این مبحث را تصور کنید که اگر قرار باشد از یک نرم افزار خودکار در محل تماس شرکت استفاده کنید، چه چیزی را ترجیح میدادید؟ این دستگاهها اطلاعات مفید را با کمک فناوریهای مختلف موجود جمعآوری میکنند سپس به صورت خودکار داده ها را بین دستگاه های دیگر به جریان می اندازند. تأمل در قوانین طبیعت و فهم آیات الاهی همواره نوعی حیرت را به دنبال میآورد و با سطح عالیتری از تفكر بشری مرتبط است. آنچه ما امروزه از آن استفاده میکنیم، هوش مصنوعی محدود است؛ یعنی نوعی هوش مصنوعی که برای انجام یک کار مشخص مناسب است و روی یک وظیفه محدود تمرکز کرده و میتواند مواردی همچون موتورها و سامانههای پیشنهادگر (recommendation engine)، اپلیکیشنهای مسیریاب یا چتباتها را شامل شود.

از جمله موارد استفاده این سیستم میتوان مدیریت بحران و یا کاربرد آن در شبکههای بانکی اشاره نمود که در سطح شهرها و در پایانههای ATM متحرک سوار بر خودرو، کامیون یا کانکسها وجود دارند و تقریباً تمام شبکه بانکی ایران از این سرویس ماهوارهای استفاده میکند. همچنین میتوان ناکارامدیها را بهینهسازی نمود. به عنوان مثال، آژانس پروژههای تحقیقاتی پیشرفته دفاعی (DARPA) پروژه های نقشه برداری خیابانی را در دهه ۱۹۷۰ تکمیل نمود. البته پیش از آن کوین کلی در کتاب قوانین نوین اقتصادی در عصر شبکه ها (۱۹۹۸) موضوع نود های کوچک هوشمند (مانند سنسور باز و بسته کردن درب) که به شبکه جهانی اینترنت وصل می باشند را مطرح نمود. اینترنت اشیاء به زبان ساده یعنی ارتباط حسگرها و دستگاهها با شبکه اینترنت که از طریق این ارتباط و تعامل بین لوازم متصل به شبکه و کاربران دارای دسترسی مجاز به این شبکه، امکان مشاهده و کنترل لوازم متصل به شبکه برای کاربران آن فراهم میشود. اینترنت در حال حاضر همه مردم را به هم متصل می کند ولی با اینترنت چیزها تمام اشیاء به هم متصل می شوند.

او میگوید: « ایده من در راستای بسیاری از چیزهایی است که آنها باور دارند.» این نوعی ازدواج در بهشت بود. تعریفهای زیادی از اینترنت اشیاء توسط انجمنهای مختلف تحقیقاتی بر اساس نوع نگرش آنها به نقاط قوت این ایده بیان شده است. ایلان ماسک نیز از توسعهدهندگان و افراد علاقهمند دعوت کرد تا برای گسترش و بهبود ایده هایپرلوپ تلاش کنند. پیشبینی قیمت سهام: برای افراد تازهکار در هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، پیشبینی سهام بازار به دلیل وجود تعداد بالای مجموعه دادهها جالب است. توصیههای بهتر: این معمولاً اولین مثالی است که از مردم در مورد کاربردهای تجاری هوش مصنوعی پرسیده میشود، و این به این دلیل است که این منطقهای است که هوش مصنوعی قبلاً نتایج عالی ارائه کرده است. به عبارت دیگر سیستمی که توانایی درک وقایع و تصمیم گیری در خصوص مسائل مختلف داشته باشد را هوش مصنوعی میگوییم. لوازم خانگی هوشمند: امروزه لوازم خانگی هوشمندی تولید شدهاند که میتوانند عادتها و رفتارهای شما را رصد کنند. امروزه همه این اپلیکیشن ها برروی موبایل ها قرار دارد و همه خیلی سریع پیام هایشان را چک می کند.

این سازمان برای جلوگیری از ازدستدادن دادهها به عنوان مثال، در اثر یک فاجعهٔ طبیعی، قصد دارد رونوشت نسخهای (یا بخشی) از مجموعه را در جاهای دیگر نیز نگهداری کند. کلمه internet (با حروف کوچک) قبلاً به معنای “حرکات پیوسته” به عنوان یک فعل یا یک صفت به کار برده میشد اما بعدها که شبکه اینترنت بوجود آمد، کلمه Internetwork بر روی آن نام گذاری شد. اساس کار تمام این روشها «یادگیری ماشینی» (Machine Learning) است. هوش مصنوعی میتواند از طریق یادگیری عمیق (Deep Learning) کارهایی در حوزه پزشکی انجام دهد. 9. هوش مصنوعی دانش و مهندسی ساخت ماشین های هوشمند و به خصوص برنامه های رایانه ای هوشمند است. همچنین هوش مصنوعی یکی از دروس مقطع کارشناسی رشته مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات نیز می باشد.

بخوان  اینترنت شگفت‌انگیز تاکتیک که ممکن است کسب و کار کوچک شما رشد

این لوازم یا اشیاء متصل به شبکه اینترنت توسط اپلیکیشنهای (نرمافزارهای) موجود در تلفنهای هوشمند ، تبلت ، کامپیوترها ،گجتها و ساعتهای هوشمند قابل کنترل و مدیریت هستند. این شبکه جمعآوری دادهها، تحلیل، آنالیز و بهرهوری و کاهش هزینههای تولید را میسر میکند. این دسته از دانشمندان در تلاش بودند تا به جای استفاده از ماده رزین، سیستمی را طراحی کنند تا بتوان مونومرهای مایع را وارد دستگاه کرده و سپس با استفاده از اشعهی لیزر بتوان یک سازهی جامد تحویل گرفت. با این حال، کارهای پیچیدهتر مانند نوشتن یک کتاب پرفروش یا کار به عنوان جراح، زمان بیشتری را برای یادگیری از ماشینها میگیرد. به گفته پتروک، اجرای متاورس نیازمند پلتفرمهای فناوری رقیب است تا روی مجموعهای از استانداردها به توافق برسند، بنابراین «افراد در متاورس فیسبوک و سایر افراد در متاورس مایکروسافت» وجود ندارند و همه در یک پلتفرم کار خواهند کرد.

در ایران، تا همین چند سال پیش دانش تکنولوژی بازاریابی، در انحصار سرویسدهندههای خارجی بود اما حالا شرکتی نوپا و دانشبنیان داخلی با کلی جوان خلاق و پرانگیزه سر برآورده که این خدمات پیشرفته را برای متقاضیان داخلی که اغلب ابرشرکتهای کسبوکار ایران هستند، فراهم کرده سایت 1biti است. کامپیوتر IBM بهاسم Deep Blue توانست استاد بزرگ شطرنج، گری کاسپاروف معروف، را شکست دهد. از راه دور کنترل شوند (مانند خانه هوشمند) و همچنین فرصت برای ادغام مستقیم از جهان فیزیکی به سیستمهای مبتنی بر کامپیوتر ایجاد کردهاست و در بهبود بهرهوری، دقت و سود اقتصادی علاوه بر کاهش دخالت انسان منجر شدهاست (مانند رباتهای فروشنده).

در حالی که همچنین برنامههای کاربردی پیشرفته مانند شبکه هوشمند را ایجاد میکند و به مناطقی مانند شهر های هوشمند گسترش میدهد. اینترنت چمدانی نام پروژهایست آمریکایی که یک شبکه اینترنت بیسیم رایگان و متنباز و نظارتگریز را در کشورهایی که فیلترینگ گسترده اینترنت دارند پیادهسازی نماید. در مصر و یک مرکز در آمستردام در حال انجام است. مرکز شبکه اطلاعات افغانستان به انگلیسی ((Afghanistan Network Information Center (AFGNIC) مدیریت سراسری اینترنت را به عهده دارد. اینترنت چمدانی الهامگرفته از یک شبکه وایرلس اتریشی است که با نصب آنتنهای مخصوص WiFi روی پشتبامها کار میکند و چتر پوششی بینظیری دارد. نمونه بازار های کنونی عبارتند از اتوماسیون خانگی (همچنین به عنوان دستگاه های خانه های هوشمند شناخته می شود) مانند کنترل و اتوماسیون روشنایی، گرمایشی (مانند ترموستات هوشمند)، تهویه، سیستم های تهویه مطبوع و لوازم خانگی از قبیل ماشین لباسشویی/ خشک کن، جاروبرقی روباتیک، تصفیه هوا، اجاق گاز، یخچال/ فریزر یخ کننده که با استفاده از وای فای برای نظارت از راه دور به کار می رود. همچنین با گسترش اتوماسیون متصل به اینترنت در بخش های نرم افزار جدید، انتظار می رود که اینترنت اشیا، مقادیر زیادی از داده ها از مکان های مختلف با ضرورت نتیجه بخش تجمع سریع داده ها و افزایش نیاز به شاخصه فروشگاه و فراینده داده ها (بهطور مؤثر) جمع آوری کند.

تفاوت اینترنت اشیا (IoT) با اینترنت اشیا صنعتی در این است که IoT تمرکزش بر ارائه خدمات برای مشتریان عادی است در حالیکه اینترنت اشیا صنعتی تمرکزش بر بالا بردن امنیت و بهرهوری در فضاهای صنعتی است. اینترنت اشیا صنعتی با فناوریهایی مانند رایانش ابری، رایانش لبهای، ماشین به ماشین، پرینت سه بعدی، رباتیک، کلان داده و اینترنت اشیا ارتباط تگاتنگی دارد. «ادراک ماشینی» (Machine perception)، توانایی استفاده از ورودیهای حسگرها (مانند دوربینها، میکروفونهای طیف مرئی و فروسرخ، سیگنالهای بیسیم، لیدارها، سونارها، رادارها و حسگرهای لمسی) برای استنباط جنبههای گوناگون جهان را دارد. این ماده ازطریق الکترولیز تولید میشود که در آن، ماشینها آب را به هیدروژن و اکسیژن تقسیم میکنند و هیچ محصول جانبی دیگری ندارد. دادهها یک ماده بی اثر نیستند بلکه همیشه یک زمینه و سیاست را به همراه دارند. اساسا وقتی فکری را روی صفحه رایانه تایپ میکردید از شما میخواست که این فکر را گسترش دهید یا تنها کلمات شما را در قالب یک سوال تکرار میکرد. این کار برای افزایش مواد مغذی یا بهبود طعم مواد خوراکی مناسب بوده اما در مورد انسان ها باید کمال احتیاط را در نظر گرفت. یادگیری عمیق یکی دیگر از شاخههای هوش مصنوعی است که روش کار آن مانند شبکه عصبی مصنوعی میباشد.

بخوان  رشته تکنولوژی پرتوشناسی رادیولوژی معرفی رشته گرایش ها بازار کار | 1biti

استفاده از کارت دی وی بی اس (DVB-S) و اتصال آن به ال ان بی برای دریافت امواج مختص سرویس شرط لازم برای اتصال ماهوارهای یک طرفه میباشد. گرانی و راه اندازی سیستم وی ست میتواند چندین برابر سیستمهای ای دی اس ال باشد و این مسئله موجب شده است تا این سرویس بیشتر مورد استفاده شرکتها، بانکها و سازمانهای بزرگ قرار گیرد. بالا بودن هزینههای راه اندازی این سرویسها توسط شرکتهای سرویس دهنده باعث شدهاست کاربران از پهناباندی اشتراکی حتی با شرایطی خاص استفاده کنند که از جمله آن میتوان به محدودیت چه در سرعت و چه در ترافیک اشاره کرد. سرویس تو وی (Tooway) در اروپا محبوبترین سرویس اینترنت ماهوارهای میباشد که در سال ۲۰۱۱ با پرتاب ماهواره کا ست (KA-SAT) در قزاقستان پهنا باند این سرویس به ۷۰ مگابیت بر ثانیه رسید و تحولی عظیم در سرعت و ترافیک اینترنت ماهوارهای اروپا ایجاد کرد. سرویس اینترنت ماهوارهای دو طرفه شامل ارسال و دریافت اطلاعات از طریق کنترلکننده وی ست (VSAT) که با استفاده از ماهواره به ایستگاههای زمینی متصل میگردد، است که خود این ایستگاهها به اینترنت زمینی متصل میباشند.

تا سال ۲۰۱۲، ادارات دولتی در افغانستان به اینترنت متصل شده بودند و برنامهٔ «حکومت الکترونیک» نیز با هدف تأمین امنیت شبکه در این ادارات شروع به کار کرده بود. این کار متکی بر بنیادهای کسب و کار مناسب است. بعد از یادگیری ریاضیات مناسب برای هوش مصنوعی، نوبت به یادگیری کدنویسی با استفاده از برخی زبانهای برنامه نویسی خاص برای هوش مصنوعی میرسد. جان مکارتی (پدر علم تولید ماشین های هوشمند و مخترع زبان برنامه نویسی هوش مصنوعی لیسپ) که واژه هوش مصنوعی را در سال ۱۹۵۶ استفاده نمود، آن را «دانش و مهندسی ساخت ماشین های هوشمند» معرفی کرده است. فقط IETF که توسط گروه هدایت مهندسی اینترنت (IESG) نمایندگی میشود، میتواند استانداردهای RFC را تأیید کند. با استفاده از این زبان، برنامه نویسها میتوانند مدل را با کدهای اندکی ایجاد کنند و خطوط نوشته شده را مانند معادلههای ریاضی بخوانند. محاسبه شناختی (Cognitive Computing): الگوریتمهای محاسبه شناختی تلاش میکنند با تجزیهوتحلیل متون، تصاویر، صحبتها و اشیاء با همان روشهایی که انسان این کارها را انجام میدهد، از مغز انسان تقلید کنند تا بتوانند خروجی مناسبی داشته باشند. این پروژه را دولت آمریکا به عنوان یک پروژه «اینترنت چمدانی» نامگذاری کرده. از جمله، وبگاه یوتیوب در افغانستان در پاسخ به منتشر شدن یک فیلم توهینآمیز به پیامبر اسلام فیلتر شد که بعداً در سال ۲۰۱۳ از فیلتر خارج شد.

با رونق گرفتن سایت های رسانه های اجتماعی از تلویزیون به عنوان منبع خبر برای جوانان و سازمان های خبری که به طور فزاینده ای به تولید سیستم های رسانه های اجتماعی متکی هستند و توزیع می کنند، ناشران اصلی اکنون از فناوری هوش مصنوعی (AI) برای انتشار موثرتر داستان و ایجاد حجم بیشتر ترافیک استفاده می کنند. سیستم انتشار یک طرفه همچون بخش رسانهای رادیو و تلویزیون ماهوارهای میباشد. این مفهوم میتواند به سادگی ارتباط یک گوشی هوشمند با تلویزیون یا به پیچیدگی نظارت بر زیرساختهای شهری و ترافیک باشد. مدیر فنی شرکت گوگل در یک مصاحبه کامل به معرفی و پیش بینی آینده تکنولوژی در جهان پرداخت و برخی از واقعیت های یرا که در ذهن خود و یا ذهن گوگل می پروراند، را به زبان آورد. بیش از هر چیز این رایانه های قابل حمل دل است كه توانسته در سراسر جهان برای خود مشتریان پروپاقرصی دست و پا كند. بله این دانشمند بیش از آنچه فکرش را بکنید نابغه و از زمان خودش جلوتر بود! هم اکنون طبق آخرین آمار افغانستان دارای بیش از دو میلیون کاربر اینترنت میباشد.