پارچه‌هایی تولید می‌کنند که به دو محرک واکنش نشان می‌دهند

کامکار می‌گوید: ایده این ماده هوشمند از علم زیست‌تقلید ایجاد شد.

زیست‌تقلید یا زیست‌همانندسازی، تقلید از الگوها، سامانه‌ها و عوامل طبیعت با هدف حل مشکلات پیچیده انسان است. در حقیقت این علم مدل‌های طبیعی بیولوژیکی است که با مطالعه فیزیولوژی آنها می‌توان سامانه‌های نوین فناورانه را طراحی و ساخت.

به گزارش ایسنا و به نقل از تی ایدانش‌آموز دانشگاه واترلو ماده هوشمند ساخته‌شده است که به دو محرک پاسخ می‌دهد، به این معناست که این پارچه هم با گرما و هم با برق فعال می‌شود.

انتهای پیام



منبع

این پارچه همچنین می‌تواند با ولتاژ برق کمتری نسبت به سیستم‌های قبلی فعال شود و از نظر انرژی کارآمدتر و مقرون به صرفه‌تر باشد. علاوه بر این، ولتاژ پایین‌تر امکان ادغام آن را با دستگاه‌های کوچکتر و قابل حمل را برای می‌کند و این امر آن را برای استفاده در دستگاه‌های زیست پزشکی و حسگرهای محیطی مناسب می‌کند.

دستگاه های صنعتی را ساختند که شبیه یک ماشین بافندگی استاندارد برای بافتن پارچه هوشمند است. روش به‌دست‌آمده به‌طور باورنکردنی طراحی‌پذیر است و هم آزادی و هم کنترل در منطقه بزرگ را برای کار با پارچه را امکان‌پذیر می‌کند.

دانشگاه واترلو نوع یک پارچه هوشمند را می توان برنامه ریزی کرد که به الکتریسته و دما واکنش نشان می دهد را تولید می کند.

طراحی این پارچه‌های خاص به فرد که ترکیبی از کامپوزیت‌های پلیمری با طراحی بسیار بالا و ضد زنگ فولادی در یک ساخته شده است، نتیجه همزیستی مواد نرم و سخت است.

این پارچه قابل برنامه ریزی ارزان قیمت از الیاف پلیمری نانوکامپوزیت ساخته شده از پلاستیک بازیافتی ساخته شده است و می‌تواند در پاسخ به محرک‌ها رنگ و شکل را تغییر دهد. به لطف یادداشت به فرد آن، پارچه می‌تواند مانند لباس‌هایی باشد که بدن را گرم می‌کند، استفاده می‌کند.

بخوان  تماشای بیشتر نمایشگر با اختلال وسواس فکری-عملی در کودکان مرتبط است

دکتر میلاد کامکار، استاد ایرانی مهندسی شیمی در دانشگاه واترلو گفت: این پارچه به تنهایی به عنوان یک ماده پوشیدنی، پتانسیل تقریباً بی‌نهایتی برای استفاده در بازی‌ها و هوش مصنوعی، رباتیک و واقعیت مجازی دارد. گرما یا یک محرک را ایجاد کنید که باعث ایجاد یک ماجراجویی ذهنی در دنیای مجازی می شود.

از طریق حس کردن و واکنش به محرک‌های محیطی مانند دما، ثابت می‌شود که ماده جدید ما می‌توان با محیط زیست تا بر اکوسیستم‌ها بدون آسیب رساندن به آن‌ها نظارت کند.