ابداع جلیقه‌های برای ثبت تصاویر واضح از قلب



پژوهشگران یک جلیقه ECG ساخته شده اند که تصاویر دقیقی از فعالیت های الکتریکی قلب ارائه می دهد. این جلیقه با ارائه تصاویر با نمای بالا از قلب می‌تواند خطرات آینده را پیش‌بینی کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، پژوهشگران یک «جلیقه ECG» غیرتهاجمی و استفاده مجدد ساخته می‌شوند که تنها ظرف پنج دقیقه قادر است تصاویری با وضوح بالا از فعالیت‌های الکتریکی قلب ثبت کند.

ترکیب‌های این جلیقه با اسکن‌های MRI قلب می‌تواند در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی آینده را بهتر تشخیص دهد و همچنین می‌تواند راه را برای درمان شخصی‌تر بیماران مبتلا به بیماری هموار کند.

اکثر ما با نوار قلب یا همان ECG هستند که شامل مجموعه‌ای از ۱۲ الکترود قرار گرفته در اطراف قفسه سینه و روی اندام‌هاست که فعالیت‌های الکتریکی قلب را ثبت می‌کنند و برای تشخیص ناهنجاری‌های بیماری‌های مانند آریتمی‌هایی که می‌توانند باعث ایجاد قلب شوند، استفاده می‌شود. می شود. با این ۱۲ الکترود در اطلاعاتی که می‌توانند حال را ارائه دهند، مفاهیم دارند.

در حال حاضر، نقشه برداری از فعالیت های الکتریکی قلب را می توان از طریق یک مطالعه الکتروفیزیولوژی (EP) انجام داد که شامل یک کاتتر در حفره های قلب است. این روش تهاجمی معمولاً حدود دو ساعت طول می‌کشد و نیاز به ایجاد یک برش کوچک در ران یا گردن دارد و همچنین نیاز به آرام کردن بیمار دارد.

روش دیگر، تصویربرداری الکتروکاردیوگرافی (ECGI) است که می‌توان آن را با استفاده از سی‌تی اسکن که نیاز به اشعه دارد، انجام داد.

اکنون پژوهشگران کالج دانشگاهی لندن آن دستگاه ۱۲ الکترودی را به شکل قابل توجهی افزایش می دهند و یک جلیقه ECG ساخته می شوند که غیرتهاجمی، کارآمد، سریع و قابل استفاده مجدد است و با نمایش تصاویر از فعالیت های الکتریکی قلب می کند.

بخوان  ویدیو/ عطارد، جدیدترین گزینه برای حیات بشری در سیاره‌های دیگر

این دستگاه همراه با اسکن MRI قلب می‌تواند مشکلات قلبی در آینده را شناسایی کند.

گابی کاپتور نویسنده این مطالعه می‌گوید: ما یک مشکل را در پزشکی قلب و شناسایی کردیم. تصویربرداری قلب در دهه‌های اخیر پیشرفت چشمگیری است، اما آنچنان که باید به فعالیت‌های الکتریکی قلب نپرداخته‌ایم و استاندارد استاندارد برای نظارت بر فعالیت‌های الکتریکی قلب، الکتروکاردیوگرام ۱۲ الکترودی (ECG) است که در ۵۰ سال گذشته به تغییر کرده است.

الکترودهای ECG معمولی از نقره/کلرید نقره ساخته شده‌اند که سیگنال‌های ECG را با لایه‌ای از ژل الکترولیت که رسانایی را از پوست بیمار جدا می‌کند، هدایت می‌کند. این الکترودها به راحتی آسیب می‌بینند، قابل استفاده مجدد هستند و می‌توانند باعث تحریک پوست شوند. بنابراین پژوهشگران از الکترودهای خشک بر پارچه -ساخته شده از پلی آمید با روکش نقره رسانا – استفاده کردند که راحت، کشش و ژل است و نمی توان بار شسته و دوباره استفاده کرد.

این جلیقه که شامل ۲۵۶ الکترود متصل و قابل جابجایی است، صد درصد از پنبه ساخته شده، قابل نصب و بادوام است و می‌توان در برابر در ارتفاع بالا مقاومت کند.

پژوهشگران برای آزمایش جلیقه ECGI خود، ۷۷ داوطلب شامل ۵۰ فرد مسن و ۲۷ داوطلب جوان سالم را انتخاب کردند و تنها پنج دقیقه طول کشید تا این جلیقه فعالیت های الکتریکی قلب را در حالت درازکش به پشت کند ثبت کنند.

پس از آن، یک اسکن تشخیص مغناطیسی قلبی غیر تهاجمی(CMR) برای ایجاد تصاویر دقیق از ساختارهای قلب انجام شد و پژوهشگران با ترکیب داده‌های ECGI و CMR مدل‌های دیجیتال سه بعدی را از قلب و فعالیت‌های الکتریکی آن تولید کردند.

بخوان  گرایش بیش از حد اینستاگرام به تیک تاک صدای کاربران را درآورد

متیو وبر، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: ام‌آرآی قلب به عنوان یک استاندارد طلایی در تصویربرداری قلب، سلامت بافت ماهیچه قلب را به ما نشان می‌دهد، از جمله این سلول‌های ماهیچه‌های مرده ممکن است در کجا باشند. تصویربرداری از الکتروکاردیوگرافی می‌تواند به ما کمک کند تا این ویژگی‌ها را با پیام‌هایشان مرتبط کنیم و ببینیم چه تاثیری ممکن است بر سیستم الکتریکی قلب داشته باشد. جلیقه ابداعی ما بخش گمشده این پازل را تکمیل می‌کند.

می‌گویند، جلیقه ECGI آنها می‌توانند یک روش غربالگری پژوهشی برای شناسایی مشکلات بیماری در آینده باشند.

کاپتور میگوید: ما معتقدیم جلیقه‌ای که تولید کرده است می‌تواند یک ابزار غربالگری سریع و مقرون به صرفه باشد و با اطلاعات مکانیزمی که می‌دهد، می‌توان به ما در شناسایی بهتر خطرهای خطرناک به آریتمی‌های خطرناک در آینده کمک کند.

وی افزود: سلامت علاوه بر این می‌توان از آن برای ارزیابی داروها، دستگاه‌های جدید قلبی و مداخلات سبک زندگی بر قلب استفاده کرد. در حال حاضر، پیش‌بینی خطری برای درمان بیماری است. به عنوان مثال، مشخص نیست که چگونه ممکن است یک ویژگی ویژگی یا ناهنجاری قلب بر خطر بگذارد.

به گفته پژوهشگران، تشخیص بهتر خطر آریتمی به ده‌ها مراقبت‌های بهداشتی کمک می‌کند تا تشخیص دهند کدام دستگاه‌هایی مانند دفیبریلاتورهای قابل تشخیص هستند که بر قلب نظارت می‌کنند و می‌توانند در صورت نیاز به ضربه قلب وارد شوند تا ریتم طبیعی داشته باشند، نیاز دارند.

از زمان پایان این مطالعه، این دستگاه با موفقیت در 800 مورد استفاده قرار گرفته است. در حال حاضر از آن برای ترسیم تصویر قلب افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند کاردیومیوپاتی استفاده می‌شود.

بخوان  بررسی افسردگی یا زوال عقل با پچ پوشیدنی اطلاعات ژاپنی

مطالعات طولی ممکن است انجام شود که آیا نشانگرهای زیستی بالقوه‌ای به دست آمده از ECGI وجود دارد که برای پیش‌بینی خطر استفاده می‌شود؟

این مطالعه در مجله Cardiovascular Magnetic Resonance منتشر شده است.

انتهای پیام



منبع