عکس‌های دوربین ناسا از قطب جنوبی ماه

یکی از اولین عکس‌های شدوکم از مدار ماه که در اینجا با جزئیات بیشتر از همیشه به تصویر کشیده شده است، دیواره و کف «دهانه شکلتون» (Shackleton Crater) است که به طور دائمی در سایه قرار دارد و در نزدیکی قطب جنوب ماه واقع شده است. . برای کار کردن در شرایط بسیار کم‌نور، با دادن جزئیات در این تصویر امکان‌پذیر است. این دوربین برابر حساس‌تر از «دوربین زاویه باریک مدارگرد شناسایی ماه» (LROC) است.

انتهای پیام



منبع

یکی از راه‌های جمع‌آوری اطلاعات دانش‌آموز، استفاده از یک دوربین نوری فوق حساس به نام «شدوکم» (ShadowCam) است. این دوربین ناسا به همراه پنج نمونه از تجهیزات دیگر پرواز می‌کند که روی «مدارگرد رهیاب قمری کره»(KPLO) یا «دانوری»(Danuri) متعلق به «مؤسسه تحقیقات هوافضای کره جنوبی»(KARI) قرار دارند و در اوت ۲۰۲۲ پرتاب شدند. .

برای استفاده از روشنایی ثانویه منعکس‌شده از ویژگی‌های زمین‌شناسی طراحی شده اما عکسی که قله مرکزی «دهانه ساموسی» (Aristarchus Crater) را در سمت چپ نشان می‌دهد، با استفاده از زمین‌شناسی طراحی شده است.

عکسی که با نور دوم گرفته شده است، لبه «دهانه ماروین» (Marvin Crater) را در حدود ۲۶ کیلومتری از قطب جنوب ماه نشان می‌دهد. تغییر بیش از 9 درجه در جهت روشنایی در دهانه‌های کوچک روی لبه، در مقایسه با دهانه‌های کوچک داخلی وجود دارد زیرا روشنایی ثانویه به جای منبع نور نقطه‌ای، از یک قوس بیرونی ساطع می‌شود.

عکس‌های دوربین ناسا از قطب جنوبی ماه

شدوکم برای ارائه نماهایی از مناطق منطقه‌دار نزدیک قطب‌ها طراحی شده است. این عکس زیر نور زمین در منطقه استوایی ماه به عنوان بخشی از آزمایش تصویربرداری گرفته شده است. این عکس، درون «دهانه بروس» (Bruce Crater) و جریان‌های درخشانی را نشان می‌دهد که از خاک فروریخته از دیواره‌های دهانه به وجود آمده است.

بخوان  طرفداران Figma خوشحال می شوند زیرا برنامه طراحی توسط Adobe از دستش نمی رود

در زمینتاب

عکس بعدی، منطقه وسیع‌تری را در اطراف دهانه ماروین نشان می‌دهد. منطقه سفید در سمت راست سمت راست است که سطح زیر نور خورشید قرار دارد. شدوکم برای کار در نور کم طراحی شده است. مناطق زیر نور خورشید با رنگ سفید مشخص می‌شوند.

عکس‌های دوربین ناسا از قطب جنوبی ماه

شدوکم که توسط شرکت فناوری «سیستم‌های علوم فضایی مالین» (MSSS) و «دانشگاه ایالتی آریزونا» (ASU) ابداع شده است، نسبت به دوربین‌های قمری مشابه خود، به طور قابل توجهی به نور حساس است. این دوربینی که در خدمت برنامه‌ریزی علمی و اکتشافی برای ماموریت‌های آرتمیس و ماموریت‌های رباتیک قرار دارد، تصاویری را با نمای بالا از مناطق دائمی سایه‌دار به دست می‌آورند که هرگز نور مستقیم خورشید را نمی‌گیرند.

در این عکس، سایه‌ای که قله مرکزی دهانه ساموسی ایجاد می‌کند، به زمین‌تاب در آن زمان می‌رسد. تصور می‌شود که درجه‌های رنگ متفاوت در قله مرکزی، نشان‌دهنده انواع متمایز سنگ‌ها باشند.

شدوکم عکس را درست پس از اجرای این پدیده «ماه نو» (New moon) ثبت کرد. در طول ماه نو که ما یک هلال نازک ماه را از زمین می‌بینیم، شخصی که روی سطح ماه باشد، زمین را در حالت تقریبا کامل می‌بیند. همانطور که یک ماه کامل می‌توان روی زمین روشنایی به وجود بیاورد، یک زمین کامل نیز می‌تواند روشنایی را در ماه فراهم کند. به این روشنایی، «زمینتاب» (Earthshine) گفته می‌شود.

استفاده از زمین‌تاب در طول ماه نو

عکس‌های دوربین ناسا از قطب جنوبی ماه

در صورت قرار گرفتن فضانوردان ماموریت آرتمیس در معرض نور مستقیم خورشید، شدوکم نمی‌تواند از آنها در حال راه رفتن روی سطح عکس بگیرید زیرا نور قوی، عکس‌ها را اشباع می‌کند. در هر حال، این عکس نشان می‌دهد که اگر فضانوردان در طول شب قمری در حال راه رفتن روی سطح زمین باشند، ممکن است با استفاده از زمین‌تاب از آنها عکس بگیرند.

بخوان  شهابنگ نیوجرسی ۴.۶ میلیارد سال عمر دارد

به گزارش ایسنا و به نقل از ناسا، با موفقیت ماموریت «آرتمیس ۱»(Artemis I) ناسا و اعلام نام خدمه ماموریت «آرتمیس ۲»، پیشرفت به سوی اولین سفر بشریت به قطب جنوبی ماه در طول ماموریت «آرتمیس ۳» به خوبی در حال انجام شدن است. محققان و مهندسان ناسا به منظور آماده شدن برای این مأموریت، در حال حاضر هرچه بیشتر در مورد این منطقه شهردار هستند. این منطقه، به دست آوردن اکتشافات علمی را می‌دهد که می‌توان به آن کمک کرد تا در موقعیت خود در جهان بیاموزیم و فاصله‌هایی دورتر از همیشه را مطالعه کنیم.

قدرت انعکاس

ناسا برای درک بیشتر قطب جنوبی ماه و افزایش اطلاعات به منظور آماده شدن برای ماموریت «آرتمیس»، عکس‌های بسیاری از این منطقه گرفته شده است. در این گزارش، به بررسی این عکس‌ها می‌پردازیم.

از دسامبر گذشته که دانوری وارد مدار ماه شد، شدوکم به طور معمول از مناطق شمال شمال و جنوب قمری عکس می‌گیرد. در این گزارش، برخی از عکس‌های برجسته‌ای که ثبت شده‌اند و اطلاعاتی را که می‌کنند، می‌کنند، انتخاب کرده‌اند.

پیکان درج‌شده در این عکس، مسیر یک تخته‌سنگ را نشان می‌دهد که از دیواره دهانه فرود آمده است. مشاهده این مسیرها به شکل کمک می‌کند تا به‌سنگ، سرعت و ویژگی‌های رگولیت را مشخص کنند و ما را در مورد ویژگی‌های ژئوتکنیکی ماه افزایش دهند.

عکس‌های دوربین ناسا از قطب جنوبی ماه

عکسی از دهانه شکلتون با جزئیات بی‌سابقه

تقریباً ۱۰ برابر کمتر از روشنایی از نور خورشید در منطقه تحت سایه دائمی است اما هنوز هم می‌توان به تصویربرداری از سطح ماه با استفاده از نور زمین بپردازد. این نشان‌دهنده استودوکم برای دیدن مناطق کم‌نور قطب جنوب ماه است.

بخوان  مایکروسافت به دنبال تبدیل آلاینده‌های هوا و آب به سوخت جت

عکس‌های دوربین ناسا از قطب جنوبی ماه

دو نوع نور ثانویه را می‌توان می‌دهد تا از مناطقی عکس بگیرد که نور مستقیم خورشید را نمی‌گیرند. اولین مورد، زمین‌تاب است که سطح ماه را با نور خورشید منعکس‌شده از زمین روشن می‌کند. دومین مورد، روشنایی است که از نور خورشید منعکس‌شده از کوه‌ها و دیواره‌های دهانه در قطب‌ها می‌شود. این پدیده‌های زمین‌شناسی به قدری از سطح بالا می‌روند که می‌توانند نور مستقیم خورشید را منعکس کنند.