طرحهای چین برای ساخت یک موشک کاملا قابل استفاده مجدد

سازمان ملی فضای چین، نقشه‌هایی را مبنی بر ارائه یک وسیله نقلیه فوق سنگین ارائه می‌دهد، اما باید تحقیقاتی را به سختی امکان پذیر ساخت. در همین حال، آمریکا با موشک «سامانه پرتاب فضایی»(SLS) خود را به قابلیت حمل سنگین دست یافته و نهایی با پرتاب موشک استارشیپ توسط اسپیس‌ایکس، گام‌هایی را به ارائه یک موشک کاملاً قابل استفاده مجدداً می‌پردازد.

موشک لانگ مارچ 9، یک موشک فوق سنگین سه مرحله‌ای است که از ماموریت‌های ماه و اعماق می‌کند. چین اولین بار در سال ۲۰۱۶ توسعه این موشک را آغاز کرد و برنامه این بود که موشک را کاملا قابل مصرف کند. در سال ۲۰۲۲، طرح موشک قابل مصرف به یک طرح مرحله اول قابل استفاده مجدد تبدیل شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از فست کمپانی، چین اخیرا طی مراسم «روز فضایی چین» (Space Day of China) در شهر هفئی، از طرح‌های پیکربندی موشک کاملا قابل استفاده مجدد «لنگ مارچ ۹» (Long March 9) رونمایی کرد. «سازمان ملی فضایی چین»(CNSA) قرار است تا سال ۲۰۳۰، این وسیله نقلیه را که شباهت زیادی به موشک «استارشیپ» (Starship) شرکت «اسپیس‌ایکس» (SpaceX) دارد، آزمایش کند.

با توجه به اینکه چین هنوز یک پرتاب نیمه قابل استفاده است، انجام نشده است، پیکربندی کاملا قابل استفاده مجدد، موضوعی قابل توجه به شماره می‌رود. این تصویری است که اسپیس ایکس در سال ۲۰۱۴ به آن رسید.

«سازمان ملی فضایی چین» قصد دارد آزمایش یک برنامه کاملاً قابل استفاده را تا پایان ۲۰۳۰ آغاز کند.

موشک لانگ مارس ۹

چین به طور مستقیم در حال افزایش سرمایه در برنامه های فضایی و قمری خود است. این کشور امسال از طرح‌های مفهومی یک فرودگر قمری رونمایی کرد و اولین فرود خدمه ماه خود را تا سال ۲۰۳۰ اعلام کرد.

بخوان  زیست‌شناسی کوانتومی می‌تواند ما را در مورد زندگی تغییر دهد

جدول زمانی موشک لانگ مارس ۹ نشان می‌دهد که چین بیش از یک دهه از آمریکا در زمینه موشک‌های سنگین و قابل استفاده مجدد در عقب است.

انتظار می‌رود که لانگ مارس ۹ تا حدودی قابل استفاده مجدد باشد و در اوایل دهه ۲۰۳۰ عرضه شود. سازمان ملی فضای چین پس از آن، آزمایش طرح طرح دو مرحله‌ای کاملاً قابل استفاده مجدد را آغاز خواهد کرد.

مشخصات موشک لانگ مارچ ۹ به شرح زیر هستند.

  • ۱۱۴ متر ارتفاع
  • ۶۱۰۰ تن رانش صعود
  • حمل 150 تن بار به مدار پایین زمین
انتهای پیام



منبع

۱۰ سال پیش رو