نوآوری فناوری MIT برای ایجاد تراشه‌های رایانه‌های نوین

ژو و گروهش بر روی «مولیبدن دی سولفید» که یک ماده دو بعدی پذیرفته و شفاف است که خواص الکترونیکی و فوتونیک قدرتمندی را از خود می‌دهد و آن را برای ترانزیستورهای نیمه‌رسانا بهینه می‌کند.

با این حال، ترانزیستورها را می‌توان از مواد دوبعدی فوق نازک ساخت که این چالش انباشتگی را حل می‌کند. این دوبعدی معمولاً در جای دیگری ساخته می‌شود و سپس به تراشه‌های ویفری منتقل می‌شود، اما این یک روش خاص است که این ترانزیستورها را ناسازگار می‌کند و مانع می‌شود.

ژو و گروهش اکنون به دنبال تنظیم دقیق تکنیک‌ها و بررسی‌های مشابه برای رشد این لایه‌ها به سطوح روزمره مانند منسوجات و کاغذ هستند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، از آنجایی که ما مملو از ابزارهای الکترونیکی ساخته شده است و مصنوعی و داده های بزرگ به رشد مراکز کمک می‌کنند، نیاز به تراشه‌های رایانه‌ای، بیش از پیش احساس می‌شود، تراشه‌هایی که قوی‌تر، قوی‌تر و متراکم‌تر از همیشه هستند.

انتهای پیام



منبع

این تراشه‌ها به طور سنتی با مواد سه‌بعدی جعبه‌های ساخته شده می‌شوند که در طبیعت حجیم هستند و چیدمان آن‌ها در لایه‌هایی است.

پژوهشگران برای مقابله با این تخریب، کوره‌ای را برای تجزیه و تحلیل طراحی و ساختند. این کوره از دو محفظه تشکیل شده است: قسمت جلویی که محفظه‌های با پایین‌تر است ویفر سیلیک در قرار گرفتن و محفظه پشتی که محفظه‌ای با آن بالاست. سپس ترکیبات مولیبدن و گوگرد تبخیر شده به داخل این کوره پمپاژ می‌شوند.

نازک مولیبدن دی سولفید معمولاً از طریق روش «رسوب شیمیایی بخار شیمیایی فلزی-آلی»(MOCVD) رشد می‌کنند. این واکنش شامل تجزیه و تحلیل ترکیبات مولیبدن و گوگرد در بالاتر از ۱۰۲۲ درجه فارنهایت(۵۵۰ درجه سانتیگراد) است. اما مدارهای سیلیکونی با فراتر رفتن دما از ۷۵۲ درجه فارنهایت(۴۰۰ درجه سانتیگراد) تخریب می‌شوند.

بخوان  به‌روزرسانی «لحظه فوریه 2024» ویندوز 11 هوش مصنوعی و ویژگی‌های دسترسی جدید را به همراه دارد - به علاوه دیگر باج‌گیری Bing (برای برخی افراد) وجود ندارد.

در حالی که در محفظه جلویی باقی می‌ماند و می‌شود، جایی که دما کمتر از ۷۵۲ درجه فارنهایت است، ترکیب گوگرد به سمت محفظه پشتی گرمتر جریان می‌یابد و در آنجا تجزیه می‌شود.

جیادی ژو، دانشجوی فارغ التحصیل التحصیل مهندسی برق و علوم کامپیوتر و یکی از نویسندگان این مقاله، این تکنیک را به زبان ساده توضیح داده است. وی گفت: استفاده از مواد دو بعدی یک راه حل برای افزایش مجتمع مجتمع مدار است. کاری که ما انجام دادیم مانند ساخت یک ساختمان چند طبقه است. اگر فقط یک طبقه داشته باشید، تعداد زیادی را در خود جای نمی‌دهد، اما با توجه به موارد بیشتر، می‌توان بیشتر را در ساختمان جای داد، چیزی که می‌تواند چیزهای شگفت‌انگیز را ایجاد کند. به لطف ادغام ناهمگونی که روی آن کار می‌کنیم، ما سیلیکون را به عنوان طبقه اول داریم و سپس می‌توانیم طبقات زیادی از مواد بعدی را مستقیماً در بالای آن یکپارچه کنیم.

گروه میان‌رشته‌ای از پژوهشگاه موسسه فناوری ماساچوست (MIT) در مقاله‌ای که در مجله علمی معتبر Nature Nanotechnology منتشر شده است، توسعه‌گران فناوری فناوری را تشریح کرده‌اند که می‌توانند لایه‌هایی از این مواد بعدی را مستقیماً بر روی تراشه‌های سیلیکونی کاملاً پیش‌ساخته رشد دهند.

فرآیند جدید رشد لایه‌های صاف و یکنواخت را در تراشه‌های ویفری ۸ این امکان‌پذیر می‌کند و در عین حال زمان مورد نیاز را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. این روش جدید می‌تواند در کاربردهای تجاری که ویفرهای بزرگتر از ۸ اینچ رایج هستند، متمرکز باشد.

فناوری MIT یک روش جدید برای ایجاد تراشه‌های رایانه‌های قدرتمندتر و متراکم‌تر ابداع کرده است که می‌تواند فناوری‌های آینده الکترونیکی را متحول کند.

بخوان  یک مرد تایوانی مدعی استفاده از «ChatGPT» برای برنده شدن در لاتاری شد

در هنگام تجزیه، دوباره به سمت جلو جریان می‌یابد و از نظر شیمیایی واکنش نشان می‌دهد تا مولیبدن روی دی سولفید سطح ویفر رشد کند.