رکورد پرتاب‌های فضایی در سال ۲۰۲۲ شکسته شد

به گزارش ایسنا و به نقل از نیچر، در سالی که گذشت ۱۸۰ پرتاب موفقیت‌آمیز فضایی به مدار انجام شد که در نوعی خود یک رکوردشکنی بوده است. در این سال ۴۴ پرتاب بیشتر از سال ۲۰۲۱ انجام شد و این پرتاب‌ها متعلق به شرکت‌های آمریکایی اسپانیایی‌ایکس، دولت چین و سایر شرکت‌های تجاری بودند.

چین ۶۲ پرتاب موفقیت‌آمیز انجام داد که ۹ مورد بیشتر از پرتاب‌های این کشور در سال ۲۰۲۱ است. بسیاری از آنها پرتاب‌های دولتی بودند، اما بخشی از آن‌ها نیز متعلق به شرکت‌های تجاری بوده‌اند. به طور کلی، نرخ پرتاب چین در سال ۲۰۲۲ تقریباً برابر روسیه بود. مک داول می‌گوید: چین جایگزین روسیه به عنوان قدرت فضایی دوم، می‌شود.

بر اساس تحلیل و تحلیل مک داول، علاوه بر اسپیس‌ایکس، سایر موشک‌های آمریکایی در سال گذشته ۱۷ پرتاب انجام می‌شوند که شامل پرتاب موشک سنگین و جدید ناسا به نام سامانه پرتاب فضایی در ماه نوامبر می‌شود. این موشک قرار است فضانوردان را طی سالهای آینده به ماه ببرد.

رکورد پرتاب‌های فضایی در سال ۲۰۲۲ شکسته شد

تعداد پرتاب‌های انجام شده در سال ۲۰۲۲

حضور رو به رشد در فضا

سال آینده می‌تواند به شکستن رکوردهای بیشتر منجر شود. اسپیس‌ایکس اعلام کرد که امیدوار است در سال ۲۰۲۳ صد پرتاب انجام دهد که شامل اولین پرتاب مداری موشک عظیم استارشیپ می‌شود که در نهایت انسان‌ها را به ماه و مریخ می‌رساند.

مجموعه پرتاب‌های اروپا از ۱۵ پرتاب موفق در سال ۲۰۲۱ به تنها مورد در سال ۲۰۲۲ کاهش یافت. آژانس فضایی اروپا پرتاب‌های سایت‌های ساخت روسیه را پس از حمله به روسیه در ماه فوریه ۲۰۲۲ کرد.

بیشتر پرتاب‌های اسپیس‌ایکس محموله‌های تجاری، از جمله شبکه ماهواره‌های ارتباطی استارلینک این شرکت را حمل می‌کند. بیش از ۳۳۰۰ استارلینک عملیاتی وجود دارد که بزرگترین فلکی ماهواره‌ای را تشکیل می‌دهد. ازدحام فزاینده در این فضا است که از سال ۲۰۲۰ تا سال ۲۰۲۲، این ایکس باید مسیری استارلینک‌های خود را از ۲۶ هزار بار برای جلوگیری از برخورد با سایر اجرام فضایی تغییر دهد.

جاناتان مک داول (Jonathan McDowell)، اخترفیزیکدان در مرکز اخترفیزیک هاروارد و اسمیتسونیان در کمبریج که پایگاه‌های اطلاعاتی پروازهای فضایی است و تحلیل و تحلیلی از پرتاب‌ها در سال ۲۰۲۲ منتشر کرده است، می‌گوید: فضای ترافیکی در حال افزایش است.

در مقابل، نیوزیلند با ۹ پرتاب رکورددار سال ۲۰۲۲ بود. شرکت آمریکایی راکت‌لب (Rocket Lab) محموله‌های تجاری را از نیوزیلند به ارسال فرستاد.

انتهای پیام



منبع

اسپیس ایکس که در کالیفرنیا است، به طور متوسط ​​هر شش روز یک بار در طول سال یکی از موشک‌های فالکون خود را به مدار فرستاده زمین است. مجموع ۶۱ پرتاب موفقیت آمیز آن با رکوردهای R-۷ شوروی در سال ۱۹۸۰ برابری می‌کند.

در سالی که گذشت ۱۸۰ موشک با موفقیت به فضا پرتاب شد که بیش از یک سوم از آنها متعلق به شرکت اسپیس‌ایکس بوده است.

از پرتاب‌های علمی ماه سال گذشته می‌توانم به نقشه‌برداری از سطح آب و توپوگرافی اقیانوسی ناسا، یک فرودگر ویژه از شرکت ژاپنی «ispace» و اولین ماموریت کره جنوبی در ماه اشاره کرد.

چین در ماه اکتبر، رصدخانه خورشیدی خود را با نام «Kuafu-1» راه‌اندازی کرد. همچنین سومین و آخرین ماژول اصلی ایستگاه فضایی در حال گردش خود به نام تیانگونگ را ارسال کرد. این ایستگاه فضایی اکنون کامل شده است.