درمان فشار خون بالا با کمک فیبرهای مهندسی‌ شده است

همان طور که میکروبهای ما همساب را می‌سازند، حجم بالایی از استات و بوتیرات در روده بزرگ پخش می‌شود. پرسشی که این آزمایش بالینی قرار داشت به آن پاسخ دهد، این بود که مکمل HAMSAB در بیماران مبتلا به فشار خون بالا می‌تواند بر خون را به طور موثر کاهش دهد.

این پرسش برای مارکز و همکارانش پیش آمد که آیا می‌توان نوعی فیبر مهندسی‌شده را برای کمک به میکروب‌های روده انسان به کار برد تا سطح بالای SCFA سود را ارائه‌دهنده کند. آنها به فیبری روی آوردند که می‌توان آن را اصلاح کرد تا با استات و بوتیرات ترکیب شود. محصول نهایی «همساب» نامیده می‌شود.

در هر حال، این که DASH دقیقا چگونه فشار خون را کاهش می دهد، هنوز موضوعی از تحقیقات است. رایج‌ترین فرضیه این است که رژیم غذایی، تغییر سودمندی را در میکروبیوم روده ایجاد می‌کند و تولید «اسیدهای چرب کوتاه» (SCFAs) را افزایش می‌دهد که متعاقبا باعث افزایش فشار خون می‌شود.

درمان فشار خون بالا با کمک فیبرهای مهندسی‌ شده است

«فرانسین مارکز»(Francine Marques)، پژوهشگر دانشکده علوم زیستی «دانشگاه دانشگاه مانش»(Monash University) بسیار سال است که ارتباط بین متابولیت‌های SCFA و فشار را بررسی می‌کند. پژوهش‌های بالینی پیشین نشان می‌دهند که «استات» (استات) و «بوتیرات» (بوتیرات) به طور ویژه می‌توانند باعث فشار خون در مدل‌های کاهش دهنده حیوانات شوند.

انتهای پیام



منبع

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، پژوهشگران استرالیایی نشان دادند که یک نوع فیبر مهندسی‌شده ویژه می‌تواند فشار خون را در بیماران مبتلا به فشار خون بالا کاهش دهد. آزمایش‌شده و کنترل‌شده با دارونما نشان می‌دهد که مصرف مکمل‌های تنها برای سه هفته، به داروهایی که در حال حاضر استفاده می‌شوند، می‌توانند باعث فشار خون در بیماران مبتلا به فشار خون بالا یک‌دنده شوند.

بخوان  تماس صوتی ماهواره‌ای اولین بار شد

مارکز اعلام کرد: در بیماران تحت درمان با HAMSAB، فشار خون تا اندازه‌ای کاهش پیدا می‌کند که معادل یک داروی کاهش‌دهنده فشار خون است و پیامدهای بالینی مهمی دارد.

این پژوهش، در مجله «Nature Cardiovascular Research» به چاپ رسید.

پژوهشگران دریافتند که مکمل‌های HAMSAB، ترکیب میکروبیوم روده هر بیمار را با افزایش سطح باکتری‌های تولیدکننده استات و بوتیرات تغییر می‌دهند. به گفته‌های مارکز، یافته‌ها این فرضیه را می‌توان تصور کرد که نشان می‌دهد SCFA تولید شده توسط میکروبیوم، در تنظیم فشار خون انسان نقش دارند.

مارکز گفت: این نتیجه از یافته‌های بالینی و پشتیبانی تجربی می‌کند که نشان می‌دهد باعث تغییر میکروبیوتای روده می‌شود، به ‌ویژه کاهش دهنده SCFA ممکن است پیش از فشار خون بالا باشد. بنابراین، الیاف قابل تخمیر مانند HAMSAB ممکن است جوامع میکروبی روده را که SCFA تولید می‌کنند، دوباره به وجود بیاورند.

پزشکان مدت‌هاست که پیشنهاد کرده‌اند تغییر رژیم غذایی اولین گزینه برای درمان فشار خون بالا در بیماران باشد. این مداخله با نام «روش رژیمی برای توقف فشار خون بالا»(DASH) می‌شود و ثابت می‌شود که می‌تواند در کاهش فشار خون بیش‌تر از بیماران فوق‌العاده باشد.

آزمایش خون نشان داد که مکمل HAMSAB به طور قابل توجهی سطح استات و بوتیرات موجود در خون را افزایش می دهد. این سطح بالاتر از مقداری بود که از طریق مداخلات غذایی استاندارد به دست آمد.

بدیهی است که تحقیقات جدید تنها روی گروه کوچکی از انسان‌ها هستند. بنابراین از این که چنین چیزی از نظر بالینی در قرار گرفتن، کارهای بیشتری برای انجام دادن وجود دارد. مشخص نیست که آیا مکمل‌های HAMSAB به طور ویژه مورد توجه تحقیقات آینده خواهند بود یا خیر اما یافته‌ها نشان می‌دهند که سطح SCFA را از طریق میکروبیوم می‌تواند فشار خون را به روش درمان درمان کند.

بخوان  خواب می‌تواند افراد را نابینا کند
مارکزیت توضیح داد: این متابول‌ها پتانسیل استفاده‌شده‌اند. بررسی‌های پیشین ما نشان داد که استات و بوتیرات، دو SCFA میکروبی هستند که فشار خون را در موشها کاهش می‌دهند. از سوی دیگر، این روش درمان را ملازم می‌کند که SCFA را به صورت ۲۴ ساعته و در همه روزهای هفته مصرف می‌کند که باعث می‌شود برای انسان نامناسب شود.

۲۰ شرکت کننده با فشار خون بالای درمان‌شده انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان به مدت سه هفته مکمل‌های روزانه HAMSAB یا دارونما مصرف می‌کنند. پس از یک دوره سه هفته‌ای، گروه دارونما و HAMSAB مکمل‌ها را تغییر دادند. بدین ترتیب در پایان آزمایش، همه ۲۰ شرکت کننده هر دو مداخله را امتحان کردند.

بررسی جدید پژوهشگران استرالیایی نشان می‌دهد که شاید گروهی از فیبرهای مهندسی باعث افزایش خون بالا شود.