پتانسیل ایران برای تامین منابع اولیه پنل‌های خورشیدی/تولید ۸ هزارمگاوات برق خورشیدی تا سال ۱۴۰۷



گروه آموزش‌های تخصصی انرژی‌های انرژی‌های انرژی‌پذیر و بهره‌وری انرژی برق ساتبا با اشاره به هدف‌گذاری ایران برای تولید ۳۰ هزارمگاوات نیروگاه تجدیدپذیر، گفت: با توجه به وجود منابع سیلیکون در کشور، ایران می‌تواند یکی از عوامل تامین‌کننده منابع اولیه و تولیدکننده پنل‌های خورشیدی تبدیل شود.

به گزارش ایسنا، بهروز دشتی در نشست «توسعه فناوری انرژی‌های نوپذیر و بومی‌سازی تجهیزات، فرصت‌ها و چالش‌ها» در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی‌پذیر انرژی برق، با اشاره به ایجاد انرژی ناترازی در سال‌های گذشته، بیان کرد: برای رفع این ناترازی باید به مواردی چون بهروه‌وری اشاره کرد. انرژی، تنوع بخشی به منابع تولید انرژی، بهینه سازی و تامین زیرساخت های موجود، آموزش و اطلاع رسانی توجه می شود.

دشتی با توجه به تنوع‌بخشی به منابع انرژی، پیش بینی کرد: در دولت سیزدهم علاوه بر تولید پنج هزار و ۷۸۴ مگاوات برق حرارتی و ۱۴۰۰ مگاوات افزایش توان و ارتقای راندمان، ۲۳۰ مگاوات هم نیروگاه از منابع انرژی مصرفی احداث شده است.

وی حرکت به سمت منابع انرژی انرژی را بسیار مهم ارزیابی می‌کند و افزود: انرژی باد و خورشید در جهان طی سال‌های اخیر مورد استقبال بسیار زیادی قرار گرفته است که در این میان از انرژی خورشیدی بسیار جذاب‌تر بوده و سهم ۶۶ درصدی را در سال‌های اخیر داشته است. به خود اختصاص داده است.

وی با بیان این که ایران از پتانسیل بسیار بالا برای استفاده از انرژی خورشید در تولید پنل برق است، ادامه داد: برای تولید برق خورشیدی، سیلکونی‌های دنیا تا حد زیادی توسعه یافته‌اند. در حال حاضر ۷۷ درصد از پنل‌های خورشیدی دنیا در چین تولید می‌شود و البته به دلیل ویتنام، مالزی و هند هم در این زمینه هستند. پروژه های بزرگی هم در دنیا برنامه ریزی می شوند که از جمله آن می توان به مجموعه نیروگاه های ۲.۸ گیگاواتی در چین و ۲.۷ گیگاواتی در هند اشاره کرد.

بخوان  تشخیص بیماری کشنده در سگ‌ها با یک آزمایش

دشتی افزود: هزینه تولید پنل‌های خورشیدی بین سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ به شدت کاهش پیدا می‌کند و همین امر باعث افزایش حجم مالی در این بخش می‌شود، به طوری که به ۲۳۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ رسیده است.

وی اضافه می‌کند: به منظور اجرای برنامه‌ریزی و فعالیت‌های صنعتی در ایجاد و توسعه زنجیره انرژی سیلیکونی در کشور، از دو سال پیش جلسات کارشناسی و مدیریتی با تمام فعالین تولید تجهیزات انرژی خورشیدی برگزار می‌شود و در خلال بررسی روند فعالیت‌های آنها، سعی در رفع آنها. در این زمینه به بررسی منابع سیلیکونی کشور پرداخته می شود. با توجه به وجود معادن با ظرفیت مجموع ۸۰ میلیون تن سیلیکونی در سراسر کشور ایران می‌تواند به یکی از بازیگران اصلی تولید منابع اصلی پنل‌های خورشیدی تبدیل شود.

وی گفت: یکی از این موارد انجام شده است در اجرای برنامه‌های دولت مطمئن از اجرای کل محدوده ارزش سیلونی در کشور بود که

به نقل از روابط عمومی ساتبا، دشتی ادامه داد: البته علاوه بر این، برای ساختن سیلیکون برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی، تجهیزات اصلی و مهم دیگر از جمله این‌ترورهای خورشیدی، استراکچرها، کابل‌ها و … نیز مورد نیاز است و زیرساخت‌های بسیاری نیاز داریم که باید به آن نیاز داشته باشیم. مرور در کشور ایجاد و توسعه داده شود. به عنوان احداث 8000 مگاوات نیروگاه خورشیدی فتوولتائیک به بیش از 710 کیلومتر از کابل دی سی یا 320 هزارتن این نیروگاه ها در کشور نیاز دارند که صنایع صنعتی کشور دارای ظرفیت و توان مناسب برای تامین نیازهای عملیاتی این نیروگاه ها در کشور هستند.

بخوان  تعرفه ارتباطات در پیاده روی اربعین نسبت به سال ۹۸ کاهش یافته است

وی در پایان از تدوین سند برنامه ملی توسعه فناوری فناوری ارزش سامانه‌های سیلیسیومی تولید برق خورشیدی برای تعیین وظایف دستگاه‌های مختلف به منظور تولید هشت هزارمگاوات برق خورشیدی تا سال ۱۴۰۷ خبر داد و گفت: تمام مطالعات مورد نیاز برای تدوین این سند در ساتبا انجام شده و انجام شده است. پس از انتخاب زیر مجموعه‌های وزارت نیرو و کمیسیون‌های دولتی، برای تصمیم‌گیری در صحن دولت ارسال می‌شود و امید می‌رود در آینده‌ای نزدیک مورد پذیرش قرار گیرد تا بر اساس مفاد آن راهبردهای سیستمی برای مدیریت ایجاد جزئی در این زمینه، توسط دولت اجرایی شود.

انتهای پیام



منبع