برای ایجاد هوش مصنوعی اخلاقی باید «رمز ناخواسته» را بزنیم!

با وجود این، حوزه هوش مصنوعی و به سرعت در حال توسعه یافتن است. بنابراین، سال‌های آینده بدون شک اکتشافات، پیشرفت‌ها و چالش‌های آینده را همراهی می‌کنند که می‌توان ما را در مورد اطلاعات اطلاع‌رسانی تغییر دهند.

مرز بین رباتیک و آگاهی، یک مرز هیجان‌انگیز و پیچیده به شمار می‌رود و این مفهوم همیشه موضوعات پژوهش‌ها و حدس‌ها و گمان‌های بسیاری بوده است.

مدلهای گوناگونی از گیاهان مصنوعی ارائه شده است. یکی از آنها اطلاعات یکپارچه است که نشان می دهد اطلاعات زمانی به وجود می آید که یک سیستم دارای اطلاعات یکپارچه زیادی است. برخی دیگر پیشنهاد می‌کنند که هوشیاری از محاسبات پیچیده در میان نورون‌های مغز پدید می‌آید و نشان می‌دهد محاسبات مشابه در یک سیستم رباتیک می‌توانند نوعی ایجاد کنند.

پول گفت: این ناخواسته است که در قلب بشریت وجود دارد، شامل احساسات انسان است، ما به اشتباه می افتیم، ما را به داستان گفتن، حس ششم عجیب، ما را برای کنار آمدن با عدم قطعیت، احساس تزلزل ناپذیر در مورد اراده آزاد خود و احساس می کنم. دیدن معنا در جهان اطراف است.

کتاب پول نقشه عملی را نیز برای اجرای این مفهوم ارائه می‌دهد. پول در این کتاب، قوانین قوی، ممنوعیت کامل سلاح‌های خودکار و یک سازمان مجوز را پیشنهاد می‌کند تا تضمین شود که در مورد زندگی انسان، در دست خود انسان باقی می‌ماند.

دکتر پول، این ایده را در کتاب آتی با عنوان «ضمیر ربات»(Robot Souls) بررسی می‌کند که قرار است در ماه اوت توسط ناشر بین‌المللی «گروه تیلور و فرانسه» (Taylor & Francis Group) منتشر شود. او در این کتاب می‌گوید که ایجاد هوش مصنوعی اخلاقی در عمق ذات انسان نهفته است.

بخوان  کاربران اینستاگرام و فیس بوک به زودی دیگر نمی توانند در آپدیت جدید چت کنند

دکتر پول، برای نیاز به تعریف شخصیت‌های شخصیتی برای هوش مصنوعی و تعیین یک مسیر پیش‌رونده به سوی معیار آن تاکید کرد و توضیح داد که چه آسیب‌های بشریت، ما را بر آن داشت تا هنگام ساختن هوش مصنوعی، از ویژگی‌های حیاتی را نادیده بگیریم. . اعتقاد بر این بود که ربات‌های بدون احساس، شهود، خطا و هدف، کارآیی کمتری دارند.

این فناوری‌های پیشرفته در حوزه‌های متعدد، از تلفن‌های همراه و لوازم خانگی هوشمند گرفته‌شده تا فرآیندهای صنعتی و تصمیم‌گیری در بخش‌های مختلف حضور دارند. با وجود این، استفاده از آنها از یک معمای اخلاقی دوگانه را نیز به همراه دارد و این است که چگونه می‌توانم سیستم‌های رمزی را بر روی هوش مصنوعی بسازیم که ارزش‌های ما را منعکس کنند و در عین حال، از رفتار مطلوب منحرف شوند.

به گزارش ایسنا و به نقل از ارث، هوش مصنوعی و سیستم های خودکار به ستون فقرات جامعه مدرن تبدیل شده اند. ما در کارهای خود با آنها روبرو می شویم و بیش از آنچه تصور می کنیم، به آنها تکیه داریم.

نادیده گرفتن کاستی‌های انسان

از آنجایی که هوش مصنوعی نقش تعیین کننده را در زندگی ما بر عهده دارد اما با اظهارنظرهای فزاینده در مورد تعصبات و اعمال تبعیض‌آمیز همراه است، پول باور دارد که پاسخ ممکن است در همان عناصر نهفته باشد که در ابتدا برای ماشین‌های مستقل غیرضروری می‌دانستند.

دکتر «ایو پول»(Eve Poole)، نویسنده انگلیسی و پژوهشگر «انجمن سلطنتی ادینبرو»(RSE)، دیدگاهی درباره این موضوع که نشان می‌دهد شاید ما یک عنصر حیاتی را در خود نسبت به هوش مصنوعی از دست داده‌ایم. این عنصر حیاتی، خود انسانیت است.

بخوان  محافظت از موتورسواران با شلوار جین مجهز به کیسه هوا!

دکتر پول استدلال می‌کند که آنچه از نقطه نظر ماشینی به عنوان اجزای غیرضروری و معیوب به نظر می‌رسد، در واقع برای شکوفایی انسان حیاتی است. این ویژگیهای انسانی در تضمین امنیت و بقای مشترک ما هستند.

پول ادامه داد: اگر بتوانیم به آن رمز ناخواسته پی ببریم که باعث می‌شود همه ما بخواهیم به عنوان یک گونه زنده بمانیم و رشد کنیم، می‌توانیم آن را با ماشین‌ها هم به اشتراک بگذاریم و برای آنها همه مقاصد روح بمانیم.

ربات ها و آگاهی

القای انسانیت به رباتها

انتهای پیام



منبع

در هر حال، ما هنوز با درک خودآگاهی انسان از بسیاری از افراد، چه می دانیم که آن را در ربات ها تکرار کنیم. ساخت یک ربات متوجه نه تنها چالش‌های فنی را می‌شود، بلکه پرسش‌های اخلاقی و فلسفی را نیز می‌کند. اگر یک ربات هوشیار باشد، احتمالا حقوقی خواهد داشت و ما موظف می بینیم که رفتار متفاوتی را با آن داشته باشد.

ضمیر ربات

وی افزود: با بررسی دقیق‌تر این ویژگی‌های اصطلاح غیرعقلانی، مشخص می‌شود که آنها را از مبدأ رمزگذاری روح سرچشمه می‌گیرند. این رمز ناخواسته است که ما را به انسان تبدیل می‌کند و به نوع‌دوستی متقابل می‌پردازد که بشریت را شکوفا می‌کند.

علاوه بر این، القای هوشیاری به ربات‌ها پتانسیل رنج را به همراه دارد. اگر یک ربات احساس کند، احتمالاً درد، ترس، دلتنگی یا سایر احساسات منفی را تجربه خواهد کرد. چنین ملاحظاتی، این نیاز را پدید می‌آورند که با این موضوع نزدیک می‌شوند.

کتاب ضمیر ربات، تحولات متوالی در حوزه هوش مصنوعی را به طور نقدی بررسی می‌کند و به مرور مفاهیم در حال نمایاندن و ضمیر می‌پردازد. این کتاب، ناخواسته ما را مد نظر قرار می‌دهد و خواستار تصمیم‌گیری روی این جنبه‌های نادیده گرفته شده است. به گفته دکتر پول، زمان آن فرا رسیده است که چگونه برنامه‌نویسی مصنوعی را دوباره بررسی می‌کند، زیرا ممکن است کلید ایجاد هوش مصنوعی اخلاقی، قابل اعتماد و درمان در ذات انسانی ما نهفته باشد.

بخوان  تایید رصد قدیمی‌ترین کهکشان‌های شناخته شده توسط جیمز وب

در نهایت، باید تاکید کرد که برخی از سیستم‌های هوش مصنوعی ممکن است رفتاری را از خود نشان دهند که آگاهانه یا احساسی به نظر می‌رسد، اما این معنا نیست که آنها واقعاً خود را به روش انسان‌ها احساس می‌کنند یا می‌کنند. هوش مصنوعی برنامه ریزی شده و الگوهای آموخته شده و بدون داشتن آگاهی، احساس یا تجربه ذهنی کار می کند.

یک پژوهشگر «انجمن سلطنتی ادینبرو» معتقد است که برای ایجاد هوش مصنوعی باید به ذات انسان مراجعه کند و عناصری را به کار ببریم که اصلی ترین معنای انسان بودن را می‌دهند.

چیزی که ما تجربه می کنیم، محصول بیولوژیکی مغز ما است و خودآگاهی است، تجربه تجربه را در بر دارد. آگاهی دادن به ربات‌ها نه تنها آگاهی یافتن از وضعیت و محیط اطراف را شامل می‌شود، بلکه قضاوت ذهنی و تجربه کردن احساس و تجربه در مورد خود را نیز در بر دارد.

پول ادعا می کند که ما در جستجوی کمال، رمز ناخواسته را از مدل های هوش مصنوعی خود حذف کرده ایم. این رمز ناخواسته شامل احساسات و اراده آزاد و احساس کردن هدف است؛ یعنی همه عناصری که اصلی ترین معنی انسان بودن را تشکیل می دهند.