پرتاب موفق اولین موشک سوخت متان جهان

این شرکت پیش از این در سال گذشته اقدام به پرتاب این موشک کرده بود، اما در مرحله دوم موشک عملکرد بسیار ضعیفی داشت و به مدار مورد نظر خود رسید.

گزارش رسانه چینی اضافه کرد که لند اسپیس قصد دارد موتور TQ-11 را با موتور TQ-15A خود جایگزین کند که می‌تواند 80 تن نیرو رانش کند و موتور TQ-12 را نیز در چشم قرار دهد.

چین آمریکا را شکست داد

جالب اینجاست که اسپیس‌ایکس و یک شرکت آمریکایی دیگر به نام Relativity Space از موشک سوخت متان خود رونمایی کرده بودند، اما در اولین پرتاب خود را به مدار زمین برسند.

به گزارش دولتی ساوث چاینا مورنینگ پست، این رسانه به این دلیل است که هر دو شرکت مستقر در ایالات متحده از جمله اسپیس‌ایکس با فناوری‌های مشابه در جستجوهای خود در اوایل سال شکست خوردند، چین را در خط مقدم این فناوری جدید فضایی می‌دهد.

از آنجایی که متان و دارای نقاط جوشی مشابه هستند، می‌توان آنها را در یک جداره قرار داد. طراحان این موشک را از این موهبت برای کاهش وزن و در عین حال افزایش محموله آن استفاده می کنند.

علاوه بر این، استفاده از نفت سفید باعث ایجاد دوده درون موتور می شود که قبل از استفاده نیاز به تمیز کردن کامل دارد. این در حالی است که متان بسیار فرار است و پاک‌تر می‌سوزد و حجم کارهایی که از بازیابی راندن می‌دهد و همچنین موتور موتور را افزایش می‌دهد.

به گزارش ایسنا، استارتاپ چینی “لند اسپیس” (LandSpace) با پرتاب موفقیت‌آمیز موشک سوخت متان خود موفق شد شرکتیس‌ایکس متعلق به ایلان ماسک را شکست دهد.

بخوان  یک شرکت کره‌ای تراشه ۲۳۸ لایه ساخت

گفتنی است که ذخایر فراوانی از متان در مریخ وجود دارد که می‌تواند به ماموریت‌های سرنشین‌دار آینده در زمین مورد استفاده قرار گیرد.

یک استارتاپ چینی با پرتاب موفقیت‌آمیز اولین موشک سوخت متان موفق به پشت سر گذاشتن رقیب اصلی خود یعنی شرکت اسپیس‌ایکس آمریکا شد. متان منبع سوخت نسبتاً نسبت به بقیه سوخت‌های موشکی است و قبل از استفاده مجدد، بازیابی آسانتری دارد.

ZQ-2 یک موشک موشک حامل سوخت مایع دو مرحله ای است که 49.5 مترارتفاع دارد و قطر آن نزدیک به 3.35 متر است و هر دو مرحله از موتورهای توسعه یافته مستقل استفاده می کنند.

انتهای پیام



منبع

موشک سوخت متان شرکت لند اسپیس موسوم به Zhuque-2 یا ZQ-2 در ساعت 9 صبح روز چهارشنبه به وقت محلی از مرکز پرتاب ماهواره جیوکوان در صحرای گوبی چین پرتاب شد تا محموله آزمایشی را در مدار خورشیدآهنگ تحویل دهد و تبدیل به اولین موشک تاریخ شود. شود که با سوخت متان با موفقیت به فضای می‌رود.

این یعنی چین دیگر در حال حاضر برای تلاش برای رسیدن به آمریکا نیست، بلکه آن را در رقابت‌های توسعه فناوری پشت سر گذاشته شده است.

شرکت «لند اسپیس» که به عنوان رقیب چینی شرکت آمریکایی آمریکایی اسپیس‌ایکس در نظر گرفته می‌شود، امیدوار است این پرتاب، کاربرد متان را به عنوان نسلی قابل اعتماد سوخت موشکی تقویت کند.

پرتاب موفقیت‌آمیز موشک ZQ-2 که به نام Rosefinch ۲ نیز می‌شود، قرارگیری یک ماهواره چهار تنی در مدار خورشیدهنگ بود. در حالی که برای مدارهای نزدیک زمین، می‌توان تا شش تن محموله را به فضا ببرد.

بخوان  سالگرد اولین راهپیمایی فضای تاریخی

این ارتقاء به افزایش ظرفیت بار ZQ-2 و کاهش بیشتر هزینه‌های پرتاب می‌کند و آن را به رقیب مستقیم اسپیس‌ایکس تبدیل می‌کند.

میزان چگالی متان ۲۰ درصد کمتر از نفت سفید است، اما از نظر تئوری تکانه‌ای بالاتر را می‌دهد – تکانه‌ای برای سنجش کارایی موتور در تولید نیروی رانش است.

این که توسط یک استارتاپ چینی به دست آمده است و نه ناسا یا یک آژانس فضایی با بودجه دولتی؛ نشان دهنده جهش‌های بزرگی است که اکوسیستم فضای چین در سال‌های اخیر انجام شده است، دقیقاً مانند سایر حوزه‌های فناوری مانند رایانش کوانتومی و پرواز مافوق صوت که چین در آنها نیز خیره کننده عمل کرده است.

موشک متان

اسپیس‌ایکس بیش از هزار تغییر در موشک استارشیپ(Starship) قبل از دومین جستجوی خود برای پرتاب انجام شده است، اما هنوز هیچ تضمینی برای موفقیت‌آمیز این ماموریت وجود ندارد.

مرحله اول موشک از چهار موتور متان از یک موتور با استفاده از سیستم عامل به Tianque-12 (TQ-12) استفاده می‌شود که می‌تواند نیروی انسانی رانش کند، در حالی که مرحله دوم موشک از یک موتور TQ-12 و یک موتور TQ-11 ارائه می‌شود. می کند.