«چراغ قوه قمری» نمی‌تواند به مدار ماه برسد

در عوض، گروه مأمور «لونار فلش‌لایت»، آن را برای انجام پروازهای ماهانه هدایت می‌کنند. مقامات ناسا تاکید می کنند که اگر این کار انجام شود، «چراغ قوه قمری» بیشتر علم ارزشمندی را می دهد؛ زیرا در قطب جنوب ماه حرکت می‌کند که برنامه «آرتمیس»(Artemis) ناسا قصد دارد فضانوردان را تا سال ۲۰۲۵ در آنجا فرود بیاورد.

«لونار فلش‌لایت» پس از پرتاب، با مشکل روبه‌رو شد. مهندسان سه روز پس از پرتاب متوجه مشکلاتی در مورد سوخت شدند و دریافتند که «چراغ قوه قمری»، نیروی رانش به میزان مورد انتظار ارائه نمی‌دهد. آنها تشخیص دادند که سه تا از چهار رانشگر کاوشگر به درستی کار نمی‌کنند.

مقامات ناسا در بیانیه‌ای گفتند که کاوشگر موسوم به «چراغ قوه قمری» با مشکل روبه‌رو شده است و شاید نتواند به مدار ماه برسد.

این کاوشگر موسوم به چراغ قوه قمری یا «لونار فلش‌لایت»(Lunar Flashlight) در دسامبر ۲۰۲۲ در فراز موشک «فالکون۹»(Falcon 9) شرکت «اسپیس ایکس»(SpaceX) پرتاب شد و ماموریتی برای جستجوی یخ آب در ماه داشت. مقامات ناسا گفتند که این کاوشگر قرار بود یک سوخت جدید سبز را در طول سفر چهار ماهه خود به مدارک ماه آزمایش کند، اما پس از دست و پنجه نرم کردن با مشکلات رانشگر، به مدار ماه می رسید.

با وجود مشکلات پیش آمده، سایر سیستم‌های «چراغ قوه قمری» سالم می‌مانند و گزینه دیگری برای نزدیک کردن آن به ماه وجود دارد. اکنون ناسا و پژوهشگران مؤسسات فناوری جورجیا قصد دارند هر نیروی رانش باقی مانده باشد، که سیستم پیش‌ران می‌تواند ارائه دهد، تا کاوشگر را با مدارک مورد نظر برسانند که به کاوشگر امکان می‌دهد حدود یک بار در ماه از قطب جنوب «ماه» عبور کند.

بخوان  Proton Mail به دنبال این است که جیمیل را با ویژگی های جدید سرنگون کند

مقامات ناسا گفتند: نمایش‌های فناوری، تلاش‌هایی پرخطر و با پیشبرد بالا هستند که هدف آنها مرزهای فضای فناوری است. دروس آموخته‌شده از این چالش‌ها می‌توانند به اطلاع‌رسانی برای مأموریت‌های کمک‌های آینده بپردازند.

انتهای پیام



منبع

مدت کوتاهی پس از بروز مشکلات رانشگر، ناسا و شرکای ماموریت در «مؤسسه فناوری جورجیا»(Georgia Tech) به این نتیجه رسید که «چراغ قوه قمری» ممکن است دوباره به هدف خود برسد، اما مقامات ناسا گفتند که پیشران، عملکرد ضعیفی دارند. را نشان داد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، ناسا طرح خود را برای کاوشگر کوچک دارد که در تلاش برای رسیدن به ماه است.