اهدای جایزه معتبر مهندسی به توسعه‌دهندگان سلول‌های خورشیدی فتوولتائیک

گرین گفت: به عنوان مهندس، ما همیشه در تلاش برای بهبود هستیم که در آن زندگی می‌کنیم. همان طور که جهان را تحت تأثیر قرار می دهد در حال تغییر و اکوسیستم در حال فروپاشی ما را احساس می کنم، من مشتاقانه احساس می کنم که بیشتر برای کاهش سوخت های فسیلی انجام می شود. من امیدوارم که فناوری پرک برنده QEPrize، بسیاری از مردم را به امکاناتی از انرژی‌های انرژی‌پذیر باز می‌کند.

جایزه معتبر ملکه الیزابت در رشته مهندسی، به توسعه دهندگان سلول‌های خورشیدی فتوولتائیک اهدا شد.

جایزه QEPrize که سالانه اعطا می‌کند، به مهندسانی تعلق می‌گیرد که نوآوری‌های پیشگامانه با جهانی شدن را به بشریت ارائه می‌دهند. بلیکرز گفت: هدف از اهدای جایزه QEPrize، الهام بخشیدن به نسل نسلی از مهندسان است و من امیدوارم امسال، این مهندسان مانند من، از آن برای راه‌حل‌هایی که الهام می‌توانند به ما در مقابله با بزرگترین چالش‌های پیش روی بشر مانند تغییر آب کمک کنند. و کمک کننده هوایی.

منبع انرژی در ریزشبکه‌ها نیز برای جوامع با درآمد کم و متوسط ​​استفاده می‌شود. دکتر «عبدیگانی دیریه» (Abdigani Diriye)، داور QEPrize گفت: من در چند سال گذشته، در شرق آفریقا کار کرده‌ام و بر تحول‌آفرینی تأثیر می‌گذارد که سلول‌های فناوری‌های خورشیدی می‌توانند بر زندگی مردم این قاره باشند، دیده‌ام. سلول‌های خورشیدی و فناوری پرک، به مردم امکان می‌دهند که به برق ارزان و مقرون‌بهصرفه دسترسی داشته باشند و کیفیت زندگی آنها را به میزان قابل توجهی بهبود بخشند. این نوآوری فوق‌العاده است که بیش از یک نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد و ارزش‌های QEPrize را در بر می‌گیرد.

بخوان  استفاده از فناوری آبیاری چینی در جام جهانی قطر

گرین و بلیکرز که در سال ۱۹۸۳ در «دانشگاه نیو ساوت ولز» (UNSW) استرالیا کار می‌کردند، سلول‌های خورشیدی را با ۱۰ درصد تولید کردند که ۱۶.۵ درصد را پشت سر گذاشتند. در چند سال آینده، نتایج را با بازدهی ۱۹ و ۲۰ درصد منتشر کردند و از نظر تئوری، بازدهی قابل دستیابی را نزدیک به ۳۰ درصد تعیین کردند. آزمایشگاه پروفسور گرین، رکورد جهانی راندمان را سر پشت گذاشت و در نهایت به بازدهی ۲۵ درصد رسید.

وی افزود: برندگان امسال، QEPrize را کاملا در بر دارند. آن‌ها به توسعه و تجاری‌سازی فناوری پرک می‌پردازند که به تأمین انرژی پاک در سراسر جهان کمک می‌کند تا از تلاش برای کاهش پیامدهای آب و هوایی کمک کند. سلول‌های آینده خورشیدی، بسیار روشن است و می‌توانند عمده‌ترین آنها را در ارائه انتشار صفر کربن داشته باشند.

برندگان جوایز از طریق ادامه تحقیق و توسعه و کمک به افراد دیگر در سراسر جهان، به طور قابل توجهی هزینه‌های پنل‌های خورشیدی را کاهش داده و هزینه تولید برق خورشیدی را در دهه گذشته بیش از 80 درصد کاهش یافته است.

برندگان جایزه با نقش مهمی که فناوری پرک در توسعه انرژی خورشیدی ایفا می‌کند، یافته‌های خود را بدون حق ثبت اختراع منتشر کردند و پیشرفت‌های بیشتری را در این زمینه ایجاد کردند و تولید را به نفع جامعه کاهش دادند.

افزایش پذیرش انرژی در کنار سایر انرژی‌های انرژی‌پذیر، کلید کاهش بیش از سه چهارم انتشار جهانی و رسیدن به انتشار صفر تا سال ۲۰۵۰ «توافق پاریس» (موافقت پاریس) است. در سراسر جهان در حال رشد است و «آژانس بین‌المللی انرژی» (IEA) تخمین می‌زند که جهانی فتوولتائیک خورشیدی در دوره ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۷، تقریباً به سه برابر خواهد رسید و به بزرگترین منبع انرژی در جهان تبدیل خواهد شد. انرژی خورشیدی در حال حاضر حدود نیمی از ظرفیت تولید برق جدید را در سراسر جهان تامین می‌کند.

بخوان  اندازه گیری سطح گلوکز روده با کمک یک حسگر بلعیدنی

این گروه پژوهشی در طول 40 سال گذشته، راندمان تبدیل انرژی سلول‌های سیلیکونی تجاری را با بهبود کیفیت هر دو سطح بالا و پشتی آنها، تا میزان زیادی بهبود بخشیده است. پژوهشگران، یک لایه را در سطح پشتی تعبیه کردند که به جلوگیری از ترکیب مجدد کمک کرد و فوتون‌های استفاده‌شده را به درون سیلیکون منعکس کرد تا الکتریسیته بیشتر را تولید کند.

مهندسان، این جایزه را به دلیل کار تحقیقاتی و توسعه فناوری فتوولتیک خورشیدی موسوم «پرک» (Perc) دریافت کردند که توسعه انرژی خورشیدی با کارآیی بالا و هزینه کم را پشتیبانی کرده است.

انتهای پیام



منبع

در بیانیه QEPrize آمده است: فناوری پرک اکنون از نظر تجاری قابل دوام‌ترین و کارآمدترین فناوری سلول‌های خورشیدی است که در پنل‌های خورشیدی و تولید برق در مقیاس بزرگ استفاده می‌شود و حدود ۹۰ درصد از بازار جهانی سلول‌های خورشیدی را به خود اختصاص می‌دهد.

برگزارکنندگان مراسم اهدای جایزه عصر هفتم فوریه اعلام کردند که پروفسور «مارتین گرین»(Martin Green)، پروفسور «اندرو بلیکرز»(Andrew Blakers)، دکتر «آیهوا وانگ»(Aihua Wang) و دکتر «جیانهوا ژائو»(Jianhua Zhao). برنده «جایزه ملکه الیزابت در رشته مهندسی» (QEPrize) در سال ۲۰۲۳ منتشر شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از آیمک، کلیدی که انرژی خورشیدی را به ارزان‌ترین منبع انرژی در بسیاری از کشورها تبدیل می‌کند، یکی از معتبرترین جوایز مهندسی جهان را برای توسعه دهندگان خود به ارمغان آورده است.

برندگان، این جایزه را در دهمین سالگرد QEPrize دریافت کردند. در طول دهه گذشته، QEPrize از ۲۰ مهندس که نوآوری‌های آن‌ها بر زندگی افراد در سراسر جهان تأثیرگذار هستند، تقدیر کرده است.

بخوان  تولید بافت چشم با روش چاپ ۳بعدی و سلولهای بنیادی

برندگان به طور رسمی در مراسم معرفی QEPrize سال جاری تجلیل خواهند شد. آنها ۵۰۰ هزار پوند و یک جایزه به‌فرد طراحی‌شده توسط «آنجا براندل» (آنجا براندل)، دانشجوی کارشناسی‌ارشد ۲۴ ساله اهل سوئیس را دریافت خواهند کرد.

پروفسور «دامه لین گلادن» (Dame Lynn Gladden)، رئیس هیئت داوران گفت: QEPriz در طول 10 سال گذشته، موضوع هدف گذاری برای رسیدن به جامعه بهتر را برجسته کرده است.