کاهش ۴.۵ درجه‌ای دمای هوای ریاض با یک استراتژی جدید



فnahrquehaی خnک‌کnnndhe پیشrفthe wo umavahtabendh memی‌tunnnd dedmaی rhrahah arta tha ۴.۵ رده سیانتهرادرید اِههههههههشهههههههههههههههههههههههههههههراد این راه حلی برای مبارزه با گرمای سوزان بیابان است.

به گزارش ایسنا، استاد دانشگاه نیو ولز(UNSW) سیدنی از یک استراتژی جامع برای خنک کردن ریاض که یکی از گرمترین شهرهای جهان تا ۴.۵ درجه سانتیگراد پرده‌برداری کرده است.

این یافته‌ها که در مجله «Nature Cities» منتشر شده است، پتانسیل ترکیب‌های خنک‌کننده پیشرفته را برای کاهش دمای شهری و مصرف انرژی می‌دهد و پیامدهایی در بهبود پایداری محیطی و کیفیت زندگی دارد.

ریاض، پایتخت عربستان سعودی، در طول تابستان با دمای بیش از 50 درجه سانتی گراد دمای پایین دست و پنجه نرم افزاری که با تغییرات آب و هوا و افزایش سرعت شهرنشینی می شود، می شود. پروفسور ماتئوس سانتاموریس (Mattheos Santamouris)، نویسنده ارشد این مطالعه، در این مقاله می‌گوید که فضای سبز محدود و نمای وسیعی را به دام انداخته است.

گرمای علاوه بر افزایش گازهای گلخانه‌ای وسایل نقلیه و فعالیت‌های صنعتی باعث افزایش دما و خطرات بیشتر می‌شود تا به طور عمومی و افزایش انرژی ایجاد کننده سلامت می‌کند.

در این تحقیق که با همکاری کمیسیون سلطنتی ریاض انجام شد، از شبیه‌سازی‌های اقلیمی و انرژی خنک‌کننده در منطقه بزرگ منطقه المسیاف از عملکرد انرژی سه هزار و ۳۲۳ ساختمان شهری استفاده شد.

مصالح ساختمانی فوق خنک بازتابنده برای حذف گرما

این مطالعه هشتم سناریو مختلف کاهش گرما را برای شناسایی‌های بهینه برای کاهش دما و نیازهای سرمایشی شهر ارزیابی کرد. سناریوی توصیه‌شده شامل استفاده از مصالح ساختمانی «فوق‌العاده خنک» با انعکاس بالا در پشت بام‌ها و افزایش قابل‌توجه در تعداد درختان برای افزایش خنک‌سازی تعرق است.

بخوان  آموزگاران بیشتر از دانش‌آموزان «ChatGPT» استفاده می‌کنند

در مقابل، این مطالعه نسبت به اجرای روش‌های خنک‌کننده شهری، مانند فضای بدون آبیاری است که می‌تواند باعث افزایش قابل‌توجه دما شود، هشدار می‌دهد. پروفسور سانتاموریس بر بهبود بالقوه با استفاده از ترکیبی از فناوری‌های صحیح، کاهش سرعت کاهش آسیب‌های بهداشتی ناشی از گرمای شدید، کاهش مصرف و بهبود بهره‌وری تاثیرگذار است.

علاوه بر این، این تحقیق بر روی تمام ساختمان‌های ریاض شبیه‌سازی انجام داد. ترکیبی از فناوری‌های خنک‌کننده بهینه با گزینه‌های مقاوم‌سازی انرژی، مانند پنجره‌های بهبودیافته، عایق‌ها، سقف‌های خورشیدی و خنک‌کننده، به‌طوری‌که بالقوه می‌تواند سرمایشی شهر را تا ۳۵ درصد کاهش دهد که نشان‌دهنده کاهش قابل‌توجه در نیازهای انرژی و هزینه‌های مرتبط با آن است.

پژوهشگران در نظر دارند با کمیسیون سلطنتی ریاض برای اجرای طرح کاهش گرما با آن همکاری کنند، که در صورت موفقیت، بزرگترین در نوع خود در سطح جهان خواهد بود.

پروفسور سانتاوریس پیش‌بینی می‌کند که این فناوری‌های پیشرفته‌تر کاهش گرما، سلامت، پایداری و مزایای اقتصادی را برای این شهر به ارمغان خواهد آورد.

مطالعاتی از موسات مختلف از جمله دانشگاه سیدنی، آزمایشگاه ملی لارنس برکلی، دانشگاه کلکته و دانشگاه آتن در این مطالعه شرکت داشتند. از آنجایی که شهرهای سراسر جهان با چالش‌های گرمای دست و پنجه نرم‌افزار می‌شوند، این تحقیق امیدوارکننده پتانسیل فناوری‌های نوآورانه را برای ایجاد محیط‌های شهری قابل سکونتتر و پایدارتر نشان می‌دهد.

انتهای پیام



منبع