کره‌ای‌ها یک روکش یخ‌زدای شگفت‌انگیز ساختند



دانشمندان کره‌ای روکشیخ‌زدای ساخته‌شده‌اند که از حلقه‌های نانومیله طلا ساخته شده و سطح یخ زده فقط با اندکی تابش خورشید به حالت اولیه خود بازمی‌گردند.

به گزارش ایسنا، جلوگیری یا پاکسازی تجمع یخ بر روی سطح یک مشکل بزرگ در زمستان است. اکنون دانشمندان مؤسسه علوم و فناوری کره پیشرفته (KAIST) اکنون پوشش نازک ساخته شده است که از نانومیله‌های ساخته شده است و می‌تواند به طور غیرفعال یخ را تنها با استفاده از نور خورشید ذوب کند.

به نقل از نیو اطلس، در مناطقی که زمستان‌های سردی دارند، می‌تواند روی سطح جمع شود و باعث ایجاد انواع خرابی‌ها شود. یافتن راه‌هایی برای عدم وجود خودروها، هواپیماها، جاده‌ها، باند فرودگاه‌ها، پنجره‌ها، صفحات خورشیدی، خطوط برق و سایر زیرساخت‌ها از یک حوزه اصلی در تحقیقات مهندسی است.

در حالی که معمولاً از نمک برای یخ زدایی استفاده می شود، همه می دانیم که نمک برای محیط زیست خطرناک است. همچنین تعبیه الکترودهایی که سطح را گرم می‌کنند به انرژی نیاز دارند.

اما سطحی که به طور غیرفعال یخ را ذوب کند، می‌تواند در کاربردهای دنیای واقعی کارآمدتر و ساده‌تر باشد. این پوشش جدید پژوهشگران کره‌ای دقیقاً همین کار را انجام می‌دهد و کافی است اندکی نور خورشید را به خود ببیند تا گرم شود و یخ را ذوب کند.

به گفته این تیم تحقیقاتی، این پوشش از نانوبلورهای سلولز (CNC) به عنوان پایه تشکیل شده است که می‌توان آن را به راحتی از منابع طبیعی استخراج کرد. ماده فعال آن نیز نانومیله‌های طلاست که قطعاتی هستند که نور خورشید را جذب می‌کنند و گرم می‌شوند.

بخوان  وزارت کشاورزی آمریکا مجوز فروش مرغ آزمایشگاهی را صادر کرد

پژوهشگران از طریق یک تکنیک ساخت تخصصی، نوارهایی را ایجاد کردند که در آن نانومیله‌های طلا به صورت حلقه‌های چیده شده و قابلیت‌های یخزدایی را بهبود بخشیدند.

این تیم با قرار دادن یک صفحه کنترل دما در قسمت پایین و یک لایه ضد آب در بالای این نوار، این مواد را در آزمایشگاه آزمایش کرد و ویژگی‌های ضد یخ بودن (جلوگیری از تشکیل یخ زدگی) و یخزدایی (حذف یخ‌های تشکیل شده روی سطح) آن را مورد بررسی قرار داد و در هر دو مورد، پس از ۱۰ دقیقه قرار گرفتن در معرض نور، سطح تا حد زیادی عاری از یخ بود.

اینکه این پوشش دقیقاً برای یخ زدایی لایه‌های ضخیم یخ‌ چقدر خوب کار می‌کند، هنوز مشخص نیست. اما چیزی که مشخص است این است که نانومیله‌های طلا باید در معرض نور خورشید قرار بگیرند تا گرم شوند و یخ را ذوب کنند.

از طلا در جایی که سایر سیستم‌های مشابه استفاده می‌کنند، سؤالاتی را در مورد هزینه‌ها و تشخیص‌پذیری این طرح از طرح می‌کند. تیم سازنده می‌گوید هنوز کارهای بهینه‌سازی بیشتر است که باید انجام شود.

پروفسور هیونگسو کیم، نویسنده این مطالعه گفت: این پوشش را می‌توان روی سطوح پلاستیکی و همچنین سطوح را برای استفاده در خودروها، هواپیماها و پنجره‌ها در فضاهای مسکونی یا تجاری که یخ‌زدگی در آنها یک موضوع جدی است، مناسب می‌کند. . این پوشش همچنین تا حد زیادی در مصرف انرژی در مصرف زمستانه می‌کند.

این پژوهش در مجله Nature Communications منتشر شده است.

انتهای پیام



منبع