کشف بزرگترین انفجار کیهانی که بیش از سه سال طول کشیده شده است!

ستاره‌شناسان گفتند که چنین رویدادهایی نادر هستند اما چیزی در این پیشتر مشاهده نشده است.

ستاره‌شناسان باور دارند که این انفجار موسوم به «AT2021lwx» دارند، کار یک ابر گازی بزرگ (هزاران برابر بزرگ‌تر از خورشید) است که پس از بیرون آمدن از مدارش به داخل یک سیاه‌چاله فرستاده شد. تکه‌هایی از ابر بلعیده شده و یک صفحه غبارآلود بزرگ شبیه به دونات را در اطراف سیاه‌چاله ایجاد کرده است.

دکتر «فیلیپ وایزمن» (Philip Wiseman)، پژوهشگر «دانشگاه ساوت‌همپتون» (Soton) و سرپرست این پژوهش گفت: ما به طور تصادفی با این کشف دست یافتیم. زمانی که در جستجوی نوعی ابرنواختر بودیم، این رویداد توسط الگوریتم جستجوی ما مشخص شد. بیشتر ابرنواخترها و رویدادهای جدار و مدی، پیش از محو شدن فقط چند ماه دوم می‌آورند. بنابراین، روشن ماندن یک رویداد به مدت بیشتر از دو سال بسیار غیرعادی بود.

انفجار AT2021lwx اولین بار در سال ۲۰۲۰ توسط «تسهیلات بررسی اجرام گذرای زویکی» یا «زدتی‌اف»(ZTF) در کالیفرنیا شناسایی شد و متعاقبا با «سامانه هشدار برخورد نهایی سیارک به زمین»(ATLAS) مستقر در هاوایی نیز قرار گرفت. با وجود این، اطلاعاتی در مورد حمله این انفجار در دست نبود.

این پژوهش نشان می‌دهد که حدود هشت میلیون سال نوری قبل از وقوع انفجار واقعی است.

سال گذشته، ستاره‌شناسان شاهد درخشان‌ترین انفجار بودند که یک انفجار پرتو گاما به نام «GRB 221009A» بود. روشنایی این انفجار بیشتر از AT2021lwx بود اما فقط برای کسری از زمان دوام داشت. این معناست که انرژی کلی منتشر شده توسط انفجار AT221lwx بسیار بیشتر بود.

انتهای پیام



منبع

بخوان  ایجاد تولد یک سحابی ۲۵۰۰ ساله

به گزارش ایسنا و به نقل از اسکای نیوز، ستاره‌شناسان بزرگ‌ترین انفجار کیهانی را که شاهد آن بودند، کشف کرده‌اند و می‌گویند این انفجار از سه سال به طول انجامیده است.

گروهی از ستاره‌شناسان می‌گویند به طور تصادفی یک انفجار کیهانی را کشف کرده‌اند که تا به حال چیزی در آن مشاهده نشده است.

این پژوهش، در مجله «MNRAS» به چاپ رسید.

وایزمن گفت که این رویدادها می‌توانند بفهمند که چگونه مراکزی کهکشان‌ها به مرور زمان باشند.