مریخ‌نورد «کنجکاوی» یک کتاب سنگی را در مریخ کشف کرد!

انتهای پیام



منبع

مأموریت جانشین، مریخ‌نورد «استقامت» است که در «دهانه جیزرو» (Crater Jezero) کار می‌کند و لوله‌های حاوی نمونه‌ها را برای آوردن به زمین در آینده ذخیره می‌کند. انتظار می‌رود که جستجو برای آوردن نمونه‌ها به زمین، در سال ۲۰۲۰ با پرتاب مجموعه‌ای از فضاهای ارتباطی و چند بالگرد کوچک افزایش می‌یابد.

زمین‌شناسان نیز مانند کتاب‌دارها باید سرنخ‌های پیرامون خود را با دقت بررسی کنند. مقامات ناسا می‌گویند شکل‌های عجیب سنگ‌های مریخ مانند این مثال به دلیل چکیدن آب در منطقه در میلیاردها سال پیش است. یعنی زمانی که سیاره سرخ بسیار گرم بود.

گزارش آزمایشگاه پیش‌رانش جت نشان می‌دهد مریخ‌نورد کنجکاوی از اوت ۲۰۱۲ در حال کاوش در «دهانه گیل» (Gale Crater) مریخ بوده و نتایج کلیدی را در مقالات علمی کشف آب محیط پایدار در مریخ باستان، شواهد بالقوه حیات باستانی در مواد آلی و بررسی داشته است. تشعشعات روی سطح مریخ به همراه داشته است.

مریخ‌نورد «کنجکاوی» هنگام کاوش روی سطح مریخ، یک سنگ را کشف کرده که به یک کتاب شباهت دارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، در مریخ نمی‌توان یک سنگ به شکل کتاب را از روی جلد آن قضاوت کرد. مریخ‌نورد «کنجکاوی»(کنجکاوی) ناسا در ۱۵ آوریل از روی چنین سنگی عبور کرد که مصادف با سه هزار و هشتصدمین روز مریخی از ماموریت طولانی‌مدت آن بود.

اکنون، این سیاره بسیار خشک شده و میزان افزایش باد در آن افزایش یافته است. مقامات «آزمایشگاه پیشرانش جت» (JPL) ناسا که مأموریت کنجکاوی را مدیریت می‌کنند، روز ۱۱ ماه در مورد این یافته جدید گفت: پس از گذشت سال از پرت شدن و ماسه باد، سنگ نرم تغییر شکل داده شده است و فقط مواد است. سفت‌تر باقی مانده‌اند.

بخوان  تصویر دقیقی از اتفاقی که پس از سفر برای ریه می‌افتد