کشف داروهای ضد سرطانی از گیاهان خاص

پروفسور آنبورن، رهبر تیم در مرکز جان اینس میگوید: «گیاهان او را از متابولیت‌های تخصصی می‌سازند که این امر می‌تواند برای انسان مفید باشد. ما به تازگی متوجه شده ایم که چگونه گیاهان، مواد شیمیایی ترکیبی مانند لیمونیدها را تولید می کنند. پیش از این پروژه، بیوسنتز آن‌ها و آنزیم‌های درگیر کاملاً ناشناخته بود، اما اکنون باید ویژه‌ای در این زمینه انجام شود که راه را برای پیشرفت در این علم می‌کند و می‌تواند از جهات بسیار برای مردم مفید باشد.»

در واقع، لیمونوئیدها، تنها با استفاده از مواد گیاهی تولید می‌شوند. دکتر هاجسون در این باره توضیح می‌دهد: «ساختار آن‌ها بسیار پیچیده‌تر است که با سنتز شیمیایی کارآمد ساخته می‌شود. اما با دانش بیوسنتزی، اکنون می‌توانم از ارگانیسم میزبان برای تولید این ترکیبات استفاده کنم.

با استفاده از روش بیوسنتزی کامل، پژوهشگران اکنون می‌توانند این مواد شیمیایی را در گیاهانی مانند Nicotiana benthamiana تولید کنند. این روش می‌تواند لیمونید را به روشی پایدارتر تولید کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از سایت دیلیتحقیقات جدید توسط محققان، به این پرسش پاسخ داده است که چگونه برخی از گیاهان، لیمونیدها را تولید می کنند. لیمونوئیدها گروهی با ارزش از مواد شیمیایی آلی هستند که در ساخت دارو و خنثی کردن ترکیبات سرطان زا هستند.

ایسنا/اصفهان مرکز تحقیقاتی John Innes و دانشگاه استنفورد با همکاری مشترک، از تکنیک‌های نوین و بنیادین به منظور تولید داروهای ضد سرطانی از گیاهانی مانند Chinaberry خبر دادند.

این تیم تحقیقاتی توسط Syngenta و BBSRC، از طریق یک جایزه برای تامین مالی صنعتی است.

بخوان  مخالفت با قرارداد رژیم صهیونیستی کارمند گوگل را مجبور به استعفا کرد
انتهای پیام



منبع

این مطالعه که نتایج آن ژورنال Science منتشر شده در مرکز تحقیقات تیم John Innes از ابزارهای ژنومی برای نقشه برداری از ژن بری، گونه های مولکولی آن با تجزیه و تحلیل مولکول های موجود در مسیر بیوسنتزی از چین استفاده می شود. کند.

نمونه دیگری از لیمونوئیدها با ارزشی که این تیم امیدوار تولید می کند، داروی ضد سرطان نیمبولاید (نیمبولاید) است، این کار می تواند آسان تر به لیمونوئیدهایی مانند نیمبولاید را برای مطالعه بیشتر امکان پذیر کند. علاوه بر تولید محصولات مانند نیمبولاید، تیم تحقیقاتی می‌گوید می‌تواند در آینده فعالیت‌های نوین و وسیعی بر روی لیمونیدها نیز انجام شود.

نتایج این مطالعه در مجله ژورنال Science منتشر شده است.

افزایش عرضه لیمونیدها می‌توان استفاده‌تر از آزادی راکتین (Azadirachtin)، را امکان پذیر کرد. آزادیراکتین، لیمونید ضد حشره‌ای است که از درخت چریش (درخت چریش) به دست می‌آید و در حفاظت از محصولات تجاری و استفاده سنتی می‌شود. همچنین، انتخاب مفید و درمان برای محافظت از محصولات است، اما به یک پیشنهاد محدود آن، به عنوان مورد استفاده قرار نمی گیرد.

این تیم دو نوع نسبتا ساده لیمونیدها را ساخته اند. azadirone از چاینابری و kihadalactone A از مرکبات. آن‌ها معتقدند که روش‌های مورد استفاده در این مرحله می‌توانند به عنوان الگویی برای ساخت تری ترپن‌های (triterpene) پیچیده‌تر استفاده شوند.

دکتر Hannah Hodgson، نویسنده اول مقاله و دانشمند فوق دکترا در مرکز John Innes توضیح داد: «با یافتن آنزیم‌های مورد نیاز برای ساخت لیمونیدها، ما دری را به منبع تولید می‌توان جایگزین این مواد شیمیایی ارزشمند کرد.»

بخوان  توسعه اپلیکیشن های اندرویدی که در چند دستگاه کار می کنند

مرکز تحقیقاتی John Innes و استان‌فورد با تشکیل یک تیم تحقیقاتی و نیز با همکاری، از تکنیک‌های نوین و بنیادین برای کشف مسیرهای بیوسنتزی این مولکول‌های ارزشمند خبر دادند. این مولکول‌ها توسط گیاهی خاص از جمله ماهون (mahagony) و مرکبات تولید می‌شوند.