آمریکا زیردریایی کاملا بی‌صدا می‌سازد

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، آژانس پروژه‌های تحقیقات پیشرفته دفاعی ایالات متحده آمریکا (دارپا) قصد دارد یک سیستم پیشران زیردریایی «بی‌صدا» را توسعه دهد. این پیشران جدید که ظاهراً از فیلم «شکار اکتبر سرخ» در دهه ۹۰ الهام گرفته شده است، هیچ بخش متحرکی ندارد و نیروی رانش را با استفاده از آهنرباهای الکتریکی و آب می‌کند.

بر اساس مفهومی به نام مگنتوهیدرودینامیک(MHD)، این سیستم نسبتا ساده است، اما می‌تواند زیردریایی‌های آینده انقلابی باشد.

مدل‌های رایانه‌ای می‌توانند قابلیت هیدرودینامیک، الکتروشیمی و مغناطیس را برای کاهش آسیب و افزایش کارایی تنظیم کنند.

آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی ایالات متحده آمریکا (دارپا-دارپا) با برنامه پمپ های مغناطیسی هیدرودینامیکی زیر دریا که به اختصار PUMP نامیده می شود، در حال توسعه یک سیستم پیشران زیردریایی خاموش و بیصدا است.

سویتنبانک می‌گوید: ما امیدواریم از بینش‌هایی در تولید پوشش‌های مواد جدید از صنایع سلول‌های سوختی و همان باتری استفاده کنند، زیرا آنها با حباب سر و کار مشکل دارند.

مفهوم مگنتوهیدرودینامیک برای اولین بار در دهه ۱۹۵۰ پیشنهاد شد و چندین دهه است که مورد توجه مهندسان نیروی دریایی قرار گرفته است. همین مفهوم، الهام بخش یک زیردریایی خیالی در فیلمی به نام «شکار اکتبر سرخ» است.

وی ادامه داد: اکنون که مرزها در تولید میدان مغناطیسی نیرومند درنوردیده شده است، برنامه PUMP قصد دارد برای حل چالش مواد الکترود به یک پیشرفت بزرگ دست یابد.

دلیل عدم استفاده از این فناوری در زیردریایی‌ها برای بیش از 60 سال گذشته به جز در چند آزمایش قایق، دو مورد است.

دوم الکترودها باید سایش زیادی را به دلیل خوردگی، هیدرولیز و فرسایش ناشی از این که از میدان‌های مغناطیسی، جریان الکتریکی و آب شور تحمل کنند.

بخوان  خالق ChatGPT رمزارز راه‌سازی کرد

در یک موتور مگنتوهیدرودینامیک، یک سیال توسط یک میدان الکترومغناطیسی باردار می‌شود و شتاب می‌گیرد تا نیرو رانش کند.

در سالهای اخیر، پیشرفتهای چشمگیری در توسعه آهنرباها صورت گرفته است. با این حال، هنوز جای پیشرفت در یافتن مواد مناسب برای ایجاد چنین الکترودی وجود دارد.

اینجاست که حباب‌های گاز روی سطوح الکترودها ایجاد می‌کنند که کارایی‌ها را می‌ریزند و می‌ریزند در آنها به آنها آسیب می‌رسانند.

سوزان سویتنبانک، مدیر برنامه PUMP در دفتر علوم دفاعی دارپا گفت: بهترین کارایی که تا امروز در یک پیشران مگنتوهیدرودینامیک نشان داده شده است، در سال ۱۹۹۲ در یک کشتی ۳۰ متری موسوم به Yamato-1 بود که با استفاده از قدرت میدان مغناطیسی معادل بود. تقریباً ۴ تسلا، به سرعت ۶.۶ گره دریایی با بازدهی حدود ۳۰ درصدی دست یافت.

وی افزود: در چند سال گذشته، صنعت همجوشی تجاری‌هایی در آهنرباهای اکسید مس باریم خاکی کمیاب (REBCO) است که میدان‌های مغناطیسی در کشف بزرگ تا ۲۰ تسلا را نشان می‌دهد، پیشرفتی که به طور متوسط ​​می‌تواند ۹۰ درصد بازدهی را نشان دهد. دستگاه مگنتوهیدرودینامیکی ایجاد کند که ارزش پیگیری دارد.

این دستگاه دارای قطعات متحرک است و به همین دلیل بی‌صدا عمل می‌کند. بنابراین، زیردریایی‌ها تا حد زیادی از یک سیسم پیشران مخفی بهره می‌برند که به آنها اجازه می‌دهند از شکارچیان پنهان بمانند و با حذف تداخل صوتی از داده‌های سونار، نظارت و جمع‌آوری اطلاعات را بهبود بخشند.

انتهای پیام



منبع

دارپا برای حل این مشکل، یک برنامه ۴۲ ماهه به نام «اصول پمپ‌های مغناطیسی هیدرودینامیکی زیر دریا» (PUMP) راه‌اندازی کرده است که می‌تواند برای توسعه یک دستگاه MHD نظامی کاربردی کاربردی استفاده کند.

بخوان  اپل ویژن پرو ممکن است تا ماه مارس در کنار آیپدهای جدید به طور کامل عرضه نشود

وی در پایان گفت: ما به دنبال تخصص در همه زمینه‌ها هستیم تا تیم‌هایی را تشکیل دهند تا در نهایت به ما کمک کنند تا یک موتور مگنتوهیدرودینامیک در اسرائیل بسازیم.

اولین سیم‌پیچ‌های الکترومغناطیسی مورد استفاده در آن باید بسیار قوی باشد و سیم‌پیچ‌هایی بسازد که در زیردریایی به اندازه کافی سبک و کارآمد باشند، چالش برانگیز است.

حرکت بیصدا