کشف محل تخم‌گذاری ۱۰۰۰ کیلومتری دایناسورها در هند

نویسندگان این پژوهش جدید، ۶ گونه مختلف از دایناسورها را شناسایی کرده‌اند که نشان‌دهنده تنوع بیشتری از تیتانوسورها هستند، نسبت به آنچه قبلاً برای این منطقه شناخته شده بود، است.

کشف محل تخم‌گذاری ۱۰۰۰ کیلومتری دایناسورها در هند

تیتانوسور (titanosaur) نام یک بالاخانواده از بزرگ‌منخران (ماکروناریا) است. تیتانوسور دایناسوری با گردن و دُم دراز بوده که روی چهار پا حرکت می‌کند و حدود ۹۰ میلیون سال قبل در دوران کرتاسه می‌زیسته است. وزن این دایناسور علف‌خوار حدود 150 تن و طول این جانور حدود 40 الی 45 متر بوده است.

در حالی که هنوز جزئیات رفتارهای تولید مثلی دایناسورها محل مورد نظر است، این لانه‌های فسیلی که درست به قبل از پایان دوره دایناسورها مربوط می‌شود، یک رای به آن نزدیکتر می‌شوند.

گانتوپالی وی‌آر، سرپرست این گروه پژوهشی نیز می‌گوید: این لانه‌های تخم‌گذاری دایناسورها از شرق به غرب در گستره‌ای حدود 100 کیلومتر را در مرکز هند پوشش می‌دهند که یکی از بزرگترین محل‌های تخم‌گذاری دایناسورها در جهان است.

این پژوهش در مجله PLOS ONE منتشر شده است.

انتهای پیام



منبع

این لانه‌های تخمین‌گذاری چه چیز دیگری را در مورد تیتانوسورها نشان می‌دهند؟

به خوبی شناخته شده است که استخوان‌ها و تخم دایناسورها از دوره کرتاسه پسین (۱۰۰.۵ میلیون سال پیش تا ۶۶ میلیون سال پیش) در گروهی از سنگ‌ها به نام «سازند لامتا» (Lameta Formation) در دره نارما در مرکز هند وجود دارد.

یکی از بزرگترین مجموعه فسیل‌های تخم دایناسورها در محدوده‌های امتداد ۱۰۰۰ کیلومتر در هند کشف شده است که ۶ نوع مختلف از دایناسورها را می‌دهد.

به گزارش ایسنا و به نقل از سایت دیلیدر مطالعاتی که به تازگی توسط دانشگاه دهلی انجام شده است، 92 لانه فسیلی از برخی از بزرگترین دایناسورهای هند، یعنی خانواده تیتانوسورها کشف شده است.

بخوان  تولد نوزادی عجیب در هندوستان! + تصاویر

تیتانوسورها چگونه می‌کردند؟

این گروه از چیدمان لانه‌ها دریافتند که این دایناسورها تخم‌های خود را در گودال‌های کم عمق و مشابه با تمساح‌های امروزی دفن می‌کردند.

هارشا دیمان، نویسنده اصلی این، گفت: تحقیق درباره وجود لانه‌های تخم‌گذاری پژوهش از دایناسورهای تیتانوسور در منطقه مورد مطالعه را نشان می‌دهد و بینش‌های را در شرایط حفظ شرایط تولید و استراتژی‌های تولید این داناسورها درست قبل از انقراض ارائه می‌دهد.

بر اساس یک بیانیه مطبوعاتی که امروز منتشر شد، کشف بیش از 25 تخم دایناسور اطلاعات دقیقی در مورد زندگی تیتانوسورها در شبه قره هند به ارائه می‌دهد.

از بررسی این تخم‌ها مانند نادر یک تخم با دو پوسته نشان می‌دهد که تیتانوسورها دارای فیزیولوژی‌های مشابهی هستند و ممکن است که در پرندگان امروزی می‌شوند، تخم‌های خود را به صورت متوالی گذاشته می‌شوند.