کشف یک کوه با ۲ برابر ارتفاع برج خلیفه در زیر آب


دانشجویان آمریکایی از کشف یک کوه بزرگ در زیر آب خبر داده اند که ارتفاع آن دو برابر ارتفاع برج خلیفه است.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، محققانی که از بستر دریا در سواحل گواتمالا نقشه برداری می‌کنند، یک کوه بزرگ را زیر آب کشف کرده‌اند. ارتفاع این کوه ۵۲۴۹ فوت (۱۶۰۰ متر) است که به دو ارتفاع برج خلیفه، بلندترین ساختمان جهان با ۲۷۲۲ فوت می‌رسد.

تحقیقات «مؤسسه دریای اشمیت»(SOI) در آمریکا، این کوه را با کمک یک پژواک‌سنج کشف کردند که روی کشتی تحقیقاتی «فالکور» (Falkor) نصب شد. «وندی اشمیت» (وندی اشمیت) یکی از بنیانگذاران و رئیس مؤسسات آمریکای شمالی اشمیت گفت: سواران بر فالکور در هر سفری، اطلاعات غیرمنتظره، الهام‌بخش و جدید را یافته‌اند. همه اطلاعات همه را متوجه شده‌اند اما چیزهای زیادی در اقیانوس ما ناشناخته مانده‌اند و ما برای ادامه دادن کاوش هیجان‌زده هستیم.

این کوه دریایی با مساحت ۱۴ کیلومتر مربع در عمق ۲۴۰۰ متر زیر سطح دریا قرار دارد. به طور تصادفی گروه یک عبور شش روزه در تابستان از منطقه پونتارناس در کاستاریکا به سمت خیز شرقی اقیانوس آرام، این کوه را کشف کردند.

کشف یک کوه با ۲ برابر ارتفاع برج خلیفه در زیر آب

کشتی تحقیقاتی «فالکور»

دکتر «جیوتیکا ویرمانی» (Jyotika Virmani) مدیر اجرایی مؤسسه اقیانوس اشمیت گفت: پیدا شدن یک کوه دریا به ارتفاع بیش از 1.5 کیلومتری که زیر پنهان بوده است، نشان می‌دهد که ما در حقیقت چیزهای زیادی را کشف نکرده‌ایم. تهیه یک نقشه کامل از بستر دریا، یک عنصر اساسی برای درک اقیانوس ماست. بنابراین، این فناوری هیجان انگیز است که در عصری زندگی می کنیم که به ما امکان می دهد تا برای اولین بار از این قسمت های شگفت انگیز سیاره خود نقشه برداری کنیم و آنها را ببینیم.

کوه‌های دریایی به عنوان کانون‌های تنوع زیستی شناخته می‌شوند که می‌توانند از موجودات، مرجان‌های اعماق دریا تا اسفنج‌ها و انبوهی از بی‌مهرگان را در خود جای می‌دهند.

پژوهشگران مؤسسه‌های دریای اشمیت معتقدند که این کوه دریایی جدید می‌تواند یکی از موارد مشابه باشد. گزارش گزارش این موسسه، بررسی‌های ماهواره‌ای اخیر نشان می‌دهد که ممکن است بیش از صد هزار کوه دریایی ناشناخته بلندتر از ۳۲۸۰ فوت (۱۰۰۰ متر) باشد.

در سال 2013، این موسسه تحقیقاتی 44 میلیون کیلومتر مربع از کف دریا را نقشه برداری کرده و بیش از 20 ویژگی را زیر آب کشف کرده است. با وجود این کشتی فالکور در ماه مارس راه‌اندازی، مسئول ۹ اکتشاف از جمله دو کوه دریایی ناشناخته در «ذخیره‌گاه دریایی جزایر گالاپاگوس»(Galapagos Islands Marine Reserve)، سه چاه گرمابی جدید، یک اکوسیستم جدید در زیر چاه‌های گرمابی و دو صخره. مرجانی بکر زیر آب سرد بوده است.

موسسه اقیانوسیه اشمیت، از پروژه شرکای «بستر دریا ۲۰۳۰» (Seabed ۲۰۳۰) است که هدف آن نقشه‌برداری از کل بستر دریا تا پایان دهه را دنبال می‌کند. این طرح نه تنها توپوگرافی اقیانوس‌ها را می‌سازد، بلکه به کشتی‌ها کمک می‌کند تا با خیال راحت‌تر حرکت کنند.

این نوشتار: نبودن توپوگرافی دقیق زیر آب یا داده‌های عمق‌سنجی، مانع از حرکت برای حرکت ایمن کشتی‌ها در دریا، مدیریت پایدار منابع دریایی و حفاظت از جوامع ساحلی خواهد بود.

انتهای پیام



منبع

بخوان  مایکروسافت در حال بررسی تغییر عناصر رابط کاربری در ویندوز 11 است که می تواند بحث برانگیز باشد