گام کشورهای کشور برای تولید فرآورده‌های زیستی با ارزش افزوده بالا



متخصصان دانشگاه علوم پزشکی ایران طی یک پروژه در تلاش برای تولید فرآورده های زیستی با ارزش افزوده شده در بالا با کاربری های زیستی، صنعتی و پزشکی هستند.

به گزارش ایسنا، دکتر مهدی فرزادکیا، استاد گروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی ایران در تشریح طرح‌های تحقیقاتی کاربردی آنزیم‌های استخراج‌شده از پسماندهای علی در علوم محیطی، گفت: بیش از ۷۰درصد پسماندهای کشور از نوع آلی است و آنزیم‌های مختلف می‌تواند به صنایع شایان کمک کند. زیستی کشور کند.

فرزادکیا با بیان این مطلب که در این مطالعه، دکتر حسن پاسالاری، عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات فناوری بهداشت محیط و دکتر مجید کرمانی، عضو گروه بهداشت محیط متخصص اصلی طرح بودند، مهندسین بررسیان کرد: با توجه به تولید بالای پسماندهای علی در کشور که به شکل صحیح مدیریت نمی‌شود و می‌تواند مشکلات و محیط‌های زیست محیطی را از جمله انتشار گازهای گلخانه‌ای را به همراه داشته باشد، یکی از دغدغه‌های اساسی در این زمینه مدیریت صحیح و تولید محصولات با ارزش افزوده از این پسماندها است. تولید آنزیم‌های مورد نیاز برای فعالیت‌های صنعتی و زیستی به روشی آسان و مقرون به صرفه می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند و به حفظ و بازیابی منابع زیستی تبدیل شود. از این رو، ما در مطالعه خود به اصول علمی فناوری استخراج آنزیم‌های سلولی از پسماندهای آلی به روش تخمیر پرداختیم.

وی ادامه داد: در این مطالعه سعی بر آن بود که یک روش مقرون به صرفه و دوستدار محیط زیست برای آنزیم های مختلف معرفی شود. عوامل موثر بر تخمیر پسماند آلی از جمله نوع پسماند علی، شرایط عملیاتی فرآیند تخمیر، نوع آنزیم‌های هیدرولی و کارایی راکتور زیستی تجزیه و تحلیل و تحلیل قرار گرفت. یافته‌های حاصل از مطالعه نشان داد که آنزیم‌های تولیدی از پوست میوه‌ها و سبزیجات، ملاس یا قهوه‌ای (منبع کربن) و آب طی فرآیند تخمیر حاوی آنزیم‌های هیدرولیتیک مختلف برای شکر پسماندهای آلی هستند. بنابراین، آنزیم را می‌توان به عنوان یک مسیر امیدوارکننده و کارآمد برای تبدیل پسماندهای علی به محصولات با ارزش افزوده است.

بخوان  کشف فسیل لاک‌پشتی به اندازه یک خودرو

فرزادکیا یادآور شد: در این مطالعه به اصول علمی استخراج آنزیم از پیامدهای آلی بر تجربیات موفق جهانی در این زمینه پرداخت شد. علاوه بر این، در این زمینه یک مطالعه آزمایشگاهی با هدف استخراج آنزیم از پیامدهای علی کشور و نقش آن در تصفیه شیرابه و تولید گاز متان طراحی و در حال اجرا است.

به نقل از دانشگاه علوم پزشکی ایران، وی با بیان این که هدف از مطالعه تولید محصول با ارزش افزوده بالا است، تصریح کرد: در این مطالعه، هدف نهایی اختصاصی آنزیم‌های مختلف است و از مسؤولین انتظار می‌رود که با توجه به تحریم‌های بین‌المللی. و هزینه بالای انتقال مواد اولیه مورد نیاز صنعت و پزشکی به کشور از ایده‌های فناورانه و کم هزینه حمایت می‌کند و مسیر را برای تجاری‌سازی محصولات طرح‌های فناورانه هموار می‌کند.

انتهای پیام



منبع