آبشیرین‌های خورشیدی ارزان‌تر، ساده‌تر و زیست‌سازگارتر می‌شوند


به تازگی در چین روشی ارائه شده است که با استفاده از فناوری‌نانو، شیرین‌کردن آب دریای ساده‌تر و ارزان‌تر انجام می‌شود و در عین کند فشار کمتری به اکوسیستم محلی وارد می‌شود.

به گزارش ایسنا، علم روش برای شیرین کردن آب دریا با استفاده از انرژی خورشیدی ارائه کردند. محققان دانشگاه نانکای در تیانجین، چین، سیستم شیرین‌کن خورشیدی را که با استفاده از هیدروژل‌های DNA هوشمند، آب را شیرین‌سازی می‌کند، ارائه کردند. این ساختار هیدروژلی، در مقایسه با روش‌های نمک‌زدایی معمولی اسمز معکوس، انرژی مانند مصرف نمی‌کند.

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در نشریه Science Advances منتشر شده است.

این نتیجه می‌گوید: همین روند می‌تواند به‌طور همزمان برای استخراج اورانیوم از آب دریا یا تصفیه اورانیل از مراکز مرکزی استفاده شود.

این گروه، یک ماتریس هیدروژل DNA ایجاد کرده است که با استفاده از نور خورشید و کاهش میزان انرژی مورد نیاز برای تبخیر آب دریا را دارد.

علاوه بر این، هیدروژل‌های DNA هوشمند مورد استفاده در این فناوری، مولکول‌های DNA عامل‌دار است که می‌تواند محرک‌های تغییر در pH یا یون‌های فلزی پاسخ‌دهنده باشد، بنابراین می‌توان برای استخراج یون‌های اورانیل در مقادیر کم در آب استفاده کرد.

نتایج حاصل از این مطالعه، این ماتریس از شبکه‌های پلی آکریل آمید حاوی DNA است که برای هدف قرار دادن اورانیل طراحی شده است. همچنین در این تجزیه و تحلیل از گرافن استفاده می شود.

گوا از این پروژه می‌گوید که اورانیوم، سوخت اصلی هسته‌ای است و سایر مواد معدنی و منابع با ارزش را می‌توان با این فناوری جدید از آب دریا استخراج کرد.

بخوان  جستجو برای تبدیل گروه خوک به انسان برای رفع اعضای بدن

آزمایش‌های انجام شده در دریای بوهی در شمال شرقی چین نشان داد که این فرآیند جدید خورشیدی حاوی ماتریس هیدروژل DNA است که با گرم کردن گرما تقویت می‌شود، می‌توان به طور کامل آب را با سرعت 3.54 در هر متر مربع در ساعت تبخیر کند.

علاوه بر این، این روند می‌تواند یونی‌های اورانیل را با انتخاب‌گری ۱۰٫۴ برابر از وانادیوم، معروف‌ترین گونه‌های یونی مداخله‌کننده برای استخراج اورانیوم، استخراج کند.

این فرآیند جدید می‌تواند مسائل مربوط به آبرسانی را با استفاده از انرژی تجدیدپذیر حل کند و میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای منتشر شده را محدود کند.

سازمان‌ها گفته‌اند سخت فنی برای چنین سیستمی به منظور استفاده از خطر بزرگتر وجود دارد. تعیین مدت‌هاست که می‌گویند روش‌های آب شیرین‌کن فعلی گران‌ها، ناکارآمدها و آسیب‌زدن‌ها به اکوسیستم‌های محلی است.

انتهای پیام



منبع