پیش بینی ها در مورد تغییرات فناوری در سال ۲۰۲۴



وقتی در سال ۲۰۲۴ نگاه می‌کنیم، می‌بینیم ابهامات زیادی در حوزه فناوری از انقلاب مصنوعی ساخته شده تا مبارزه برای برتری رسانه‌های اجتماعی وجود دارد. ۶ کارشناس، پیش‌بینی‌های خود را در مورد تغییرات فناوری در سال ۲۰۲۴ بیان کرده‌اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از فست کمپانی، سال گذشته یک سال بسیار عجیب در دنیای فناوری بود و ممنوعیت‌های «تیک‌تاک»(TikTok)، ورشکستگی بانک سیلیکن ولی و چرخه بی‌پایان ماجرا در شرکت «OpenAI» را به ارمغان آورد. آیا وضعیت در سال ۲۰۲۴ آرام می‌شود یا با همان سرعت سرسام‌آور ادامه می‌یابد؟

فست شرکت از پروژه‌های حوزه‌ها در مورد بهترین پیش‌بینی‌هایشان درباره تغییرات در سال آینده.

۱. افزایش هرج و مرج در دنیای هوش مصنوعی

«مارگارت میچل»(Margaret Mitchell) دانشمند علوم رایانه شرکت هوش مصنوعی «هاگینگ فیس» (Hugging Face) در سال 2024 حداقل یک مدل عامل ایجاد کننده هوش مصنوعی بر روی داده‌های مربوط به تأثیر می‌گذارد، از بین خواهد رفت.

میچل بر این باور است که هیاهوی مصنوعی است که ما را تا سال ۲۰۲۳ برده است، تا حدودی فروکش کند، زیرا مردم می‌توانند این فناوری را همیشه یک راه حل برای ما ارائه دهند. میچل گفت: من آن را به عنوان واکنشی در برابر تبلیغات مولد هوش مصنوعی برای استفاده در برنامه‌های مبتنی بر واقعیت مانند پزشکی و حقوق تصور می‌کنم.

در عین حال، میچل معتقد است که در سال ۲۰۲۴ شاهد ظهور مدل‌های وظیفه‌ای در جای نمونه‌های قابل تعمیم و افزایش رقابت در واحد پردازش گرافیکی برای پاسخ‌گویی به استفاده از هوش مصنوعی بود.

میچل با اظهار نظر ادامه داد: ما باید مراقب خطرات هوش مصنوعی باشیم که از طریق صدا، زبان و تصاویر از ما کلاه‌برداری می‌کند؛ به ‌ویژه افراد مسن‌تر که هنوز هم به اصل «دیدن یعنی باور کردن» معتقد هستند.

بخوان  توسعه غشاهای انتخاب آب محور فعالیت‌های ستاد بین‌المللی مواد پیشرفته

۲. مداخله در انتخابات

«کریس هانکین» (کریس هانکین) استاد «مؤسسه علوم و امنیت فناوری» (ISST) در «امپریال کالج لندن» (Imperial College London) گفت: مهم است که همه ما چشمان خود را به خطرات ناشی از دستکاری‌های صورت‌گرفته با فناوری در سال ۲۰۲۴ باز داریم. سال ۲۰۲۴ یک سال مهم برای اروپا و آمریکا و رأی دهندگان ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در انتخابات پارلمانی اروپا در ماه ژوئن، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر و انتخابات پارلمانی بریتانیا شرکت خواهند کرد.

کنترل کردن سوءرفتارها احتمالاً یک مشکل بزرگ خواهد بود. هانکین داد: پیش از همه این انتخابات، کشف و تبدیل کردن از اطلاعات نادر و‌رسانی و حفظ امنیت سایبری در روند رای‌گیری احتمالاً یکی از ادامه‌های انتشارات بزرگ فناوری در سال ۲۰۲۴ خواهد بود.

۳. سرعت گرفتن نفوذ برندها

برندهای سازنده در حوزه‌های مختلف از جمله لباس‌ها و نوشیدنی‌ها، در سال‌های اخیر نفوذ خود را در دنیای تجارت نشان داده‌اند و «مت ناوارا» (Matt Navarra) کارشناس رسانه‌های اجتماعی معتقدند که سرعت نفوذ آنها تا سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت.

ناوارا گفت: این نفوذ توسط نام‌های بزرگ تیک‌تاک و ستاره‌های یوتیوب هدایت خواهد شد. ما می‌بینیم که برندها برای همکاری با آنها تلاش می‌کنند و از نظر توسعه این محصولات و خدمات در درجه دوم پس از تولیدکننده می‌گیرند.

۴. ادامه یافتن روند بیرون کشیدن تبلیغات شرکت‌ها از پلتفرم ایکس

داستان سال ۲۰۲۳ بود و در سال ۲۰۲۴ بدتر خواهد شد. بسیاری از برندهای بزرگ، تبلیغات خود را از ایکس کرده‌اند، اما آنها باقی مانده‌اند نیز در ۱۲ ماه آینده عقب‌نشینی خارج خواهند کرد. ناوارا گفت: احتمالاً یک سال دیگر می‌توانند انتشار توییت‌های بحث‌برانگیزتر و برندهای بیشتری را داشته باشند که با کار بردن پلتفرم یا فرستادن تبلیغات روی پلتفرم کنار می‌روند.

بخوان  شکایت از سامسونگ برای هشدار ندادن درباره نشت اطلاعاتی

همچنین، ناوارا بر این باور است که تنظیم‌کننده‌ها به نادیده گرفتن عذرخواهی «ایلان ماسک» برای برخی از پادمان‌های اعتدال ادامه خواهند داد. مطمئنا اتحادیه اروپا را مبنی بر اقدام علیه ایکس آغاز خواهد کرد.

۵. ادغام شدن تردز با اینستاگرام

«برندان گاهان» (Brendan Gahan) کارآفرین اقتصادی، پیش‌بینی جسورانه‌ای دارد. گاهان گفت: ممکن است تعجب‌آور به نظر برسد اما این با رویدادهای گذشته مطابقت دارد. استفاده از رسانه اجتماعی «تردز» (Threads) شرکت «متا» (Meta) در حال کاهش یافتن است. این امر با ویژگی های جدید و ارائه شده در وب تناقض است. برای حفظ تردز، این رسانه اجتماعی باید در اینستاگرام ادغام شود.

برای این کار فقط باید سوابق متا را بررسی کنید. گاهان ادامه داد: هیچ برنامه مستقلی وجود ندارد که متا راهاندازی کرده باشد تا زنده بماند. آنها در موارد متعددی جستجو کرده اند. آنها رقبای مستقل تیک‌تاک، یوتیوب و «مارول اسنپ» (Marvel Snap) را راه‌اندازی کردند. هیچ کدام از آنها دوام نیاورده اما این ویژگی‌ها در اینستاگرام منتشر شده‌اند. در اینجا نیز همین امر صدق می‌کند.

۶. شباهت جرایم سایبری با کارتل

«جودی وستبی» (Jody Westby) شرکت «خطر جهانی سایبری» (GCR) هشدار داد: امنیت سایبری همچنان یک خطر بزرگ برای سازمان‌ها در سال ۲۰۲۴ خواهد بود. استفاده از هوش مصنوعی مولد و «دیپ‌فیک» (Deepfake) در عملیات فیشینگ هدفمند، هدف‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی و عملیات خودکار، هدف‌های مهمی را برای سازمان‌ها ایجاد خواهند کرد.

آنچه پیشتر برای سازمان‌ها به یک موضوع اصلی تبدیل می‌شود، به یک اپیدمی با توجه به موضوع تبدیل خواهد شد. بعلاوه بر این،های تحت حمایت دولت، گروه ویرانی را به بار نمی‌آورند. افزایش حرفه‌ای شدن مجرمان بری در سال آینده به سرعت ادامه یافتن سایت. وستبی ادامه داد: رفتار کارتل‌مانند مجرمان سایبری در سال ۲۰۲۴ افزایش یافت و شرکت‌ها را محدود خواهد کرد.

بخوان  چگونه می توانم فرودگرهای مریخ را از طوفان گرد و غبار نجات داد؟

۷. عدم پیروی متاورس از دیدگاه زاکربرگ

موفقیت «متاورس» Metaverse برای «مارک زاکربرگ» (Mark Zuckerberg) سرور «فیس‌بوک»(Fbook) آن قدر بود که نام کل شرکت را تغییر داد تا آن را در سال ۲۰۲۱ منعکس کند. با وجود این در سالهای ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳، متورس در نهایت زندگی ما را متحول نکرد.

«ایرنا کرونین» (Irena Cronin) شرکت مشاوره فناوری Infinite Retina گفت: همه چیز ممکن است در سال ۲۰۲۴ تغییر کند. متاورس ۲.۰ در نوسان کامل خواهد بود و هیچ ارتباطی با ایده زاکربرگ در مورد متاورس ندارد.

ایده زاکربرگ این بود که ما دائما به یک دست ساخت متا مرتبط می‌شویم و در دنیایی که این شرکت ساخته شده است، بازی می‌کنیم. کرونین ادامه داد: هدست «ویژن پرو»(Vision Pro) شرکت «اپل»، یک هدست 3500 دلاری است که اولین بار در ژوئیه 2023 معرفی شد و احتمالاً بزرگ‌تر از آیفون خواهد بود جایگزینی شود زیرا ما از محاسبات می‌دانیم.

انتهای پیام



منبع