گوگل در آستانه پرواز یا سقوط

اختلال ربات های هوش مصنوعی

کسب درآمد از چت‌بات‌های هوش مصنوعی

از سوی دیگر، گوگل در توسعه فناوری تغذیه کننده ChatGPT پیشرو بوده است. این فناوری به‌عنوان مدل‌های زبان‌های بزرگ یا LLM شناخته می‌شود، اساساً با جمع‌آوری مجموعه‌ای از رایانه‌های بسیار قوی و آموزش دیدن با قابلیت‌های عظیم از اطلاعات اینترنتی و جاهای دیگر کار می‌کند.

گزارش تخیل و ابتکار بیشتر مشکل مدیران قدیمی است. برای مثال، شرکت کداک نمی‌توانست دنیایی را بدون فیلم‌های عکاسی و چاپ عکس تصویر کند و بهای سنگینی بابت نرفتن به سمت دیجیتالی شدن پرداخت. به همین ترتیب، گروه‌های مدیریت هتل‌ها به طور کامل توسط سیستم اجاره خانه و ویلای Airbnb غافلگیر شدند و پاسخی جز لابی کردن با مقامات دولتی علیه این سرویس نداشتند. همین اتفاق در مورد شرکت نوکیا افتاد چرا که مدیرانش به سیستم عاملی به جز سیمبین اعتقاد نداشتند!

مهمتر از این که گوگل نمی‌تواند با روشی جان سالم در بردارد، بنابراین باید خودش را دوباره اختراع کند. این شرکت هرچه زودتر متوجه این موضوع شد، احتمال زنده ماندن آن در آینده و حفظ برتری اش در دنیای فناوری بیشتر است.

بدین ترتیب گوگل مدل‌های مختلف کسب درآمد را با آن آزمایش می‌کند و می‌توان دریابد که چه چیزی بهتر است.

تحقیقات تحقیقاتی گوگل در سال ۲۰۱۷ مقاله موفقیت آمیزی را در این زمینه به نام «توجه، تمام چیزی که نیاز دارید» منتشر کرد. گوگل LLM را در برنامه هایی مانند گوگل ترنسلیت قرار داد و به موفقیت های بسیاری دست یافت، اما هرگز در کسب و کار اصلی موتور جستجوی خود از آن استفاده نکرد. به نظر می‌رسد احتمالاً از خودخواری و یافتن زیر و رو کردن تجارت خود می‌ترسد.

از طرف دیگر چت ربات‌های هوش مصنوعی چالش برانگیز هستند. آیا برای متقاعد کردن کاربران برای کلیک بر روی وب سایت های تبلیغ کننده، باید تبلیغات در پاسخ های ربات درج شود؟ آیا اگر چنین کاری انجام شود، به نظر می‌رسد که پاسخ‌های غیر معتبر است و باعث سقوط آن می‌شود؟ چه تعداد تبلیغات بیش از حد خواهد بود؟

حالا پرسشی که پیش از این آمده است که اگر بهتر باشد برای یافتن آنچه در اینترنت است، وجود دارد، دیگر چرا کاربران به جستجوی هر چیزی در گوگل به خود زحمت می دهند؟

بخوان  محصولاتی که رنگ آمیزی به علم و فناوری بخشیدند

به گزارش ایسنا و به نقل از کانورسیشن، از آنجایی که چت هوش مصنوعی جدید شرکت مادر گوگل یعنی الفبت(Alphabet) در تیزر تبلیغاتی معرفی ربات هوش مصنوعی خود موسوم به «بارد»(بارد)، پاسخ به یک پرسش در حوزه اشتباه داد، صد میلیون دلار یا تقریبا یک. دهم ارزش بازار خود را از دست داد. این ربات ادعا می‌کند که تلسکوپ فضایی جیمز وب اولین عکس‌ها را از سیارات خارج از منظومه شمسی گرفته است، در حالی که در واقع این تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه جنوبی اروپا بود که این مهم را به انجام رساند.

اگر چه این تعبیر، اغراق آمیز است، اما مطمئناً برای گوگل آینده به عنوان یک شرکت که اصلی آن موتور جستجوی آن است، بیراه نیست.

اگر گوگل نتواند یک تبلیغ کند، آیا واقعاً می‌تواند از تجارت جدید کند؟تجربه، طبق‌ها معمولاً به دلیل فقدان فناوری یا منابع غیرممکن می‌شوند، بلکه معمولاً معمولاً این دلیل است که آنها شروع به کار ندارند یا چیزهایی از ترس توسعه یک تجارت جدید برای کسب و کار کشف‌شان می‌شوند. که معروف به خودخواری است.

ChatGPT با بیش از صد میلیون کاربر از ماه نوامبر به سریع‌ترین برنامه رشد یک اپلیکیشن در تمام دوران رسیده است، و علاوه بر آن، شرکت‌های دیگری از جمله غول جستجوی چینی (بایدو-بایدو) در توسعه LLM‌های خود به پیشرفت‌هایی هستند.

اکنون بسیار می‌پرسند که آیا ما شاهد لحظه‌ی افول گوگل یا اصطلاحا لحظه‌ای «کداکِ گوگل» هستیم؟ این اصطلاح در واقع به برند معروف غول دوربین‌سازی آمریکایی (Kodak) با رواج دوربین‌های دیجیتالی اشاره دارد.

در حال حاضر، مدل کسب و کار چت ربات‌های حال مصنوعی نامشخص است. جستجو برای کاربران نهایی رایگان است و هزینه‌ها با تبلیغات جبران می‌شود. اما چیزی که مشخص است این است که این یک تجارت با حاشیه بالای پیش بینی است.

در شرایطی که ربات‌های گفتگوگر و نویسنده هوش مصنوعی مانند ChatGPT نیاز به موتورهای جستجو را دارد که کاملاً تحت سلطه شرکت گوگل است، دور می‌زند، به نظر نمی‌رسد که گوگل بخواهد به همین راحتی پا پس بکشد و برتری خود را در دنیای فناوری را به راحتی از دست بدهد. بدهد.

بخوان  سهامداران توئیتر قرارداد ۴۴ میلیارد دلاری ماسک را تایید کردند

نمی‌توانم این ربات‌ها را توسعه دهم تا چه حد می‌توان گفت برای کسب و کار جستجوی گوگل تأثیر بگذارد. دوباره شرکت کداک را در نظر بگیرید. این شرکت در سال ۲۰۰۱ یک سکوی اشتراک گذاری عکس موسوم به Ofoto را می خرید و می توانم آن را به یک رسانه اجتماعی توسعه دهد، اما در عوض سعی کنید با استفاده از کاربران به چاپ بیشتر تصاویر به جای اشتراک آنها با دیگران، از تجارت خود بپردازید. محافظت کند.

مشکل اصلی

تجربه نشان داده است که شرکت‌ها می‌دهند که رقبایشان گاو ده خود را می‌کشند تا این کار را انجام دهند. این تله‌های است که گوگل باید از آن دوری کند. تنها گزینه این است که شروع به نوسازی و سازگار کردن کسب و کار جستجوی خود کند.

نوآور گوگل در سالهای اخیر رو به افول بوده است. این شرکت در سال‌های اخیر کسب‌ و کارهایی را که به آنها امیدوار بودند مانند سکوی بازی Stadia و ابزار کنترل خودکار Duplex در وب را تعطیل کرده است و در جاهای دیگر نیز دست به کار شده است، مثلاً اسپیکر هوشمند Google Home را پس از اسپیکر. هوشمند Echo ساخته شرکت آمازون عرضه کرد.

اشتباه کردن ربات بارد به خودی خود مشکلی نیست، زیرا ربات ChatGPT نیز با ضریب مطمئناً کمی به برخی از سوالات پاسخ می‌دهد و گاهی اشتباه پاسخ می‌دهد، اما واکنش کمرشکن بازار به شرکت الفبت و ارزش سهام آن بیشتر به این دلیل بود که برد در تیزر. تبلیغاتی خود پاسخ اشتباه داد و این یعنی اگر گوگل نمی تواند یک تبلیغ معرفی کننده در فناوری جدید خود بسازد، آیا واقعاً می توانید از تجارت جدید خود دفاع کنید؟

به این ترتیب قابلیت‌های اصلی شرکت‌های موفق به چالش اصلی آنها تبدیل می‌شوند. مایکروسافت این مشکل را ندارد، چرا که از زمان راه‌اندازی موتور جستجوی بینگ در سال ۲۰۰۹ هرگز با گوگل رقابت نمی‌شود و تنها حدود شش درصد از درآمد خود را از طریق جستجو به دست می‌آورد، بنابراین بسیار کم‌تر از اختلال در این بخش است. می شود. اکنون هم که ChatGPT را در مدل تبلیغاتی بینگ گنجانده است.

بخوان  برنامه های ایلان ماسک در سال ۲۰۲۴ به زودی اعلام می شود

گوگل با در اختیار داشتن ۸۴ درصد از ترافیک جهانی که ۷۰ درصد از درآمد خود را از این بازار و بازارهای مرتبط به دست می‌آورد، به طور کامل در حوزه جستجوی تسلط دارد و با کسب و کاری در چنین چیزی، عملاً دارای انحصار است، البته جزیی شبیه چین که کارها را به روش خود انجام می‌دهند.

انتهای پیام



منبع

گوگل می‌تواند مایکافت را در مورد بینگ تقلید کند و نتایج برد را تنها به عنوان یکی از پاسخ‌ها به پرسش‌های جستجوی معرفی کند. این کار ممکن است فروش تبلیغات آن را کاهش دهد، زیرا هیچ کلیکی وجود ندارد که جستجوگران را به سایت‌های تبلیغ کننده ببرد. اما می‌تواند این ویژگی را در نسخه بتا راه‌اندازی کند و برای کسانی که پیش‌ثبت‌نام کرده‌اند قابل دسترسی باشند.

مشکل اینجاست که چت‌ربات‌های مصنوعی مانند ChatGPT با دادن پاسخ‌های دقیق و در موارد بیشتر، درست و خلاقانه به پرسش‌های پیچیده انسانی، نیاز به موتور جستجو را در دور می‌زند.

در همان زمان، شرکت مایکروسافت با اعلام اینکه ChatGPT را در موتور جستجوی بینگ، برنامه‌های آفیس و تیمز(Teams) ادغام می‌کند، شاهد افزایش سه درصدی سهام خود بود. مایکروسافت یکی از سهامداران قابل توجه شرکت OpenAI، شرکت سازنده ربات هوش مصنوعی ChatGPT است.

نوآور گوگل در سالهای اخیر رو به افول بوده است. این شرکت در سالهای اخیر کسب و کارهایی را که به آنها امیدوار بودند مانند سکوی بازی Stadia و ابزار رزرو خودکار Duplex در وب را تعطیل کرده است.گامهای اشتباه مدیریتی تا حدودی مقصر این وضعیت گوگل هستند. گوگل روی رشد درآمد و سودآوری زودهنگام است و در سالیان اخیر در مورد سرمایه‌گذاری‌های خود صبر کمتری داشته است. گفتنی است که ارزش بازار شرکت کداک در سال ۱۹۹۶ بالاترین ارزش در تاریخش را داشت و پس از آن سقوط کرد. حالا کسی چه می‌داند، شاید سال‌های آینده در مورد الفبت و گوگل نیز همین را بگویم.