۱۳۱ میلیون قطعه در فضای شناور است

سال ۲۰۱۳: ۱۶۶۰۰ شی

سال ۲۰۰۱: ۸۷۰۰ شی

برخی منابع ادعا می‌کنند که ماهواره‌های فضایی، عملیاتی را که باعث می‌شوند در مدار قرار گیرند را پرهزینه‌تر کنند و به تبع آن دچار مشکل شوند. در واقع، ماهواره‌ها باید مانورهای بیشتری را انجام دهند که این امر از نظر اجرا خواهد شد. همچنین ماهواره‌ها به سوخت اضافی برای این مانورها و احتمالاً سپرهایی برای محافظت نیاز دارند.

باغ‌های فضایی، اجسام رها شده و به عبارتی بقایایی فعالیت‌های بشر در فضا هستند. اجسامی که پس از استفاده از انسان، زمانی که دیگر مورد استفاده قرار گیرد در فضای رها می‌شوند. همچنین، باغ‌های فضایی بیشتر به اجسامی که در مدار زمین قرار می‌گیرند اشاره دارند، از جمله آن‌ها می‌توان به تکه‌های ماهواره‌های مرده اشاره کرد. در ادامه نام چند مورد از اجسام یافت شده در فضای ذکر شده است، این اجسام عبارتند از:

افزایش تعداد چشمگیرهای فضایی در سالهای اخیر

سال ۲۰۰۵: ۱۰۳۰۰ شی

و در سال ۲۰۲۲: ۳۱۸۷۰ شی

بزرگترین خطری احتمالی فضایی برای ماهواره‌های عملیاتی، فضاپیماها و ایستگاه فضایی بین‌المللی است. در واقع، پیش‌بینی‌ها در مورد خطرات احتمالی فضای‌های فضایی برای اکتشافات فضایی در آینده متفاوت است.

ایسنا/اصفهان فضاهای فضایی را بررسی کنید به اجسامی گفته می‌شود که به نوعی، در نتیجه فعالیت‌های بشر در فضاهای رها شده و در محیط زمین قرار گرفته‌اند. بر اساس گزارش آکادمی بین‌المللی فضانوردی (IAA)، تاکنون ۳۱۸۷ قطعه زباله ردیابی شده و بر اساس مدل‌های آماری، حدود ۱۳۱ میلیون قطعه زباله ردیابی نشده در مدار زمین وجود دارد. منابع فضایی تهدیدی جدی برای اکتشافات فضایی، زمین و ساکنان آن می‌شوند.

بخوان  اسامی فضانوردان ماموریت به مدار ماه اعلام شد

چراهای فضایی مشکل ساز هستند؟

به گزارش ESA، از آگوست 2022، حدود 3187 قطعه قطعه، توسط شبکه های نظارت فضایی ردیابی شده است. گفتنی است که همه چیزهای فضای ردیابی و فهرستبندی نمی‌شوند. سیستم‌های نظارتی موجود تنها می‌توانند اجسام معلق در فضا، با قطری بیشتر از ۱۰ سانتی متر در مدار پایین زمین و بیشتر از ۱ متر در مدار ثابت را شناسایی کنند. همچنین، بر اساس مدل‌های آماری، حدود ۱۳۱ میلیون قطعه در مدار زمین وجود دارد (اندازه‌گیری بیشتر آن‌ها از ۱ میلی‌متر تا ۱ سانتی‌متر است).

تعداد گزارش‌های فضایی حال در مدار پایین زمین در افزایش است. از طرفی، بشر نیز در حال افزایش تعداد ماهواره‌ها در مدار پایین زمین است و چنین احتمالی وجود دارد که فضاهای فضایی با ماهواره‌ها را افزایش دهد. برای جلوگیری از برخورد، ماهواره‌ها باید از مسیر قطعات فضای خارج شوند، از این‌رو، هر ساله همه ماهواره‌ها (از جمله ISS) صدها مانور جلوگیری از برخورد با زباله‌های را انجام می‌دهند.

به گزارش ایسنا و به نقل از استار واک، از آغاز دوران اکتشافات فضایی در دهه ۱۹۵۰، ما فضا را با موشک، ماهواره و باغ پر کرده‌ایم. متخصصان این سرزمین معتقدند که یک روز انسان با عواقب بی توجهی نسبت به فضا و ایجاد در آن روبرو می شود. اما عواقب و آثار مخرب این فضای فضایی چیست؟ در ادامه به پاسخ این پرسش‌ پرداخت.

انتهای پیام



منبع

قطعات جدا شده از راکت در مراحل پرتاب، پیچ و مهره، تکه‌های رنگی از یک سفینه فضایی، دستکش، یک پتو، مسواک، آنبردست و کیف ابزار جدا می‌شوند.

بخوان  وزارت دفاع بریتانیا ChatGPT را به ربات‌های خود اضافه می‌کند

خیلی از افراداز فضای مجازی در سال 2055، به‌عنوان یک مشکل و خطرناک برای زمین و ساکنان آن نام می‌برند و اکتشافات فضایی بیشتر را تقریباً غیرممکن می‌دانند. آن‌ها می‌گویند: «مقدارها در مدارهای پایین زمین آنقدر زیاد است که هر اقدامی برای آن کاهش می‌یابد، بی‌فایده است».

سال ۱۹۹۳: ۷۷۰۰ شی

سال ۲۰۱۶: ۱۷۷۰۰ شی

آخرین آمار ارائه شده از تعداد بازدیدهای فضایی نشان می دهد که در چند دهه گذشته، تعداد اجسام معلق در مدار زمین (زباله های فضایی) در حال افزایش است. بر اساس گزارش آکادمی بین المللی فضانوردی (IAA) در مورد هزینه‌های فضایی، تعداد تقریبی‌های ردیابی شده در مدار زمین از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۲۲ به قرار زیر است: