باید یک نقشه جامع و هدفمند برای نیازهای فناورانه و خلق آن داشته باشیم



معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه باید از قابلیت‌های قانونی برای پشتیبانی واحدهای فناور بهره‌مند استفاده شود، گفت: باید یک نقشه جامع و هدف نسبت به فناورانه کشور و خلق آن داشته باشد. بخش عمده توسعه فناوری موجود با پذیرش شرکت‌ها در پارک‌های علم و فناوری محقق می‌شود ولی باید این امر نظام‌مند شود تا با این نقشه، جریان اقتصادی محقق شود.

به گزارش ایسنا، سجاد محمدعلی نژاد در نشست رؤسای پارک‌های علم و فناوری کشور که در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار می‌شود، همزمان با تبریک میلاد پربرکت حضرت فاطمه زهرا(س) و تسلیت سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، معاونت معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم برای خلق فناوری و توسعه نوآوری، توسعه جریان اقتصادی دانش‌بنیان، بازآفرینی و بازآرایی نقش فناورانه و نوآوران کنشگران جامعه، ترویج و گسترش تفکر فناورانه و نوآورانه در میان اعضای جامعه و مدیریت و راهبری زیرساخت‌ها و نیازمندی‌های توسعه فناوری و نوآوری برشمرد.

معاون و نوآوری وزیر علوم، رؤسای پارک‌های علم و فناوری را فرماندهان جریان اقتصادی دانش‌بنیان دانستند و افزودند: در جامعه فناوری کشور، نگاه آن است که ما به یک فناوری بوم محدود نمی‌شود. برنامه روح حاکم نوآوری و بر تمامی عناصر برای اثرگذاری و جریان‌سازی حضور داشته باشد.

وی بیان کرد: باید یک نقشه جامع و هدف نسبت به نیازهای فناورانه کشور و خلق آن داشته باشد. بخش عمده توسعه فناوری موجود با پذیرش شرکت‌ها در پارک‌های علم و فناوری محقق می‌شود ولی باید این امر نظام‌مند شود تا با این نقشه، جریان اقتصادی محقق شود.

بخوان  درخشش یک ابرنواختر در دل «کهکشان فرفره»

و نوآوری وزیر علوم، در خصوص توسعه جریان اقتصادی دانش‌بنیان، به فناوری فناوری‌گری نشست‌های موضوعی، مالکیت فکری، رویداد توسعه و ارتقای زیست‌بوم نوآوری استان‌ها (تانا)، بازارپژوهی پیشرفته و آینده، توسعه پردیس‌ها، ارزش‌های راهبردی، جریان اقتصادی نوین. (جان) و کنسرسیومها اشاره کرد.

محمدعلی نژاد، ارزش تکمیلی راهبردی استان در پارکهای علم و فناوری با توجه به استانداردهای سراسر کشور را مهم ارزیابی کرد و گفت: در این زمینه نیاز به بررسی ظرفیت و پتانسیل های موجود در هر استان به منظور برنامه ریزی دقیق برای بهره مندی جوامع محلی از طرح سرمایه گذاری است. و ایجاد توسعه پایدار منطقه‌ای، تکمیل حلقه‌های ارزشی و زنجیره‌ای با مزیت رقابتی پایدار، تهیه بانک اطلاعاتی و لیست جامع زنجیره/ صنعت اولویت‌دار پیشنهادی استان‌های کشور و فقدان ظرفیت نخبگانی منطقه جغرافیایی و آمایش سرزمین و همچنین راه‌اندازی دبیرخانه‌های ملی کارگروه ارزش راهبردی استان» در پارک‌های علم و فناوری هستیم.

وی با اشاره به سامانه ارتباطی «توانیران» به سامانه «جان» اظهار داشت: این نتایج ارتباط از واردات کالا بر اساس رصد پتانسیل شرکت‌های دانش‌بنیان/ واحدهای فناور، جایگزینی کالای وارداتی با تولیدات داخلی و رصد و تولید شرکت‌های دانش‌بنیان/ واحدهای فناور با توانمندی های تولید محصول در داخل کشور است.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بازآفرینی و بازآرایی نقش فناورانه و نوآورانه کنشگران جامعه، گروه‌بندی پارک‌های علم و فناوری و توافق‌نامه با صنایع بزرگ و راهبردی را می‌دانید.

وی در توسعه و گسترش تفکر فناورانه و نوآورانه در میان اعضای جامعه، انجمن علمی، تور، کانون دانایی، نظریه‌پردازی و هم‌اندیشی فرهنگ و توسعه فناوری، طرح ملی ترویج کارآفرینی، مراکز کارآفرینی و نوآوری، طرح ملی دستیار فناوری، هیئت‌های‌اندیشه‌ورزی و سکویی. خاستگاه صنایع آموزشی و کار(خاص) را مهم ارزیابی کرد.

بخوان  بحرانی برای انسان چند درجه است؟

محمدعلی به مدیریت و راهبری نژادهای زیرساخت‌ها و نیازمندی‌های توسعه فناوری و نوآوری اشاره کرد و گفت: در این راستا افزایش حمایت‌های مالی فناوران، بیمه افراد کلیدی، یارانه تجاری‌سازی فناوری و پذیرش پذیرش و استقرار واحدهای نوپا در پارک‌های علم و فناوری دارای اهمیت است.

وی در پایان سخنان خود نشان داد: باید از ظرفیت‌های قانونی برای پشتیبانی واحدهای فناور بهره‌مند شوند.

انتهای پیام



منبع