تبیین تفاوت علم و فناوری/فضاهای فناوری باید به نیازهای واقعی کشور معطوف شوند



نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان این که فضاهای فناوری باید معطوف به نیازهای واقعی کشورها باشند، به تفاوت علم و فناوری اشاره کرد و گفت: علم شناخت را به دست می‌آورد و مجهولات را می‌سازد، کند ولی فناوری نیازها را می‌کند. علم علی‌رغم این فناوری می‌شود، هدف علم و فناوری متفاوت است.

به گزارش ایسناحجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی در نشست رؤسای پارک‌های علم و فناوری کشور که در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم برگزار شد، همزمان با روز میلاد مسعود سیدة‌النساء و حضور اهل بیت حضرت فاطمه زهرا(س) و میلاد امام راحل، شهادت حاج قاسم سلیمانی، سردار دلها را تسلیت گفت.

وی با بیان اینکه علم و فناوری دارای تفاوت‌هایی هستند، مشخص می‌شود: علم شناخت را و مجهولات را نیاز می‌کند، ولی فناوری‌ها را می‌کند. علم علی‌رغم این فناوری می‌شود، هدف علم و فناوری متفاوت است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه فناوری کنش و واکنش را می‌کند، اظهار کرد: اگر فرد نیازی به تعریف می‌کند، در ارتباط با اهداف غیرانسانی، فناوری‌ها و فرصت‌هایی برای دستیابی به غیرانسانی‌ها را با سرعت بیشتر ارائه می‌دهد. می‌کند و به او قدرت رفتارهای غیر فطری می‌دهد و این امر بسیار خطرناک است.

وی خطاب به رؤسای پارک‌های علم و معلومات کرد: شما مدیرانی هستند که در کشور ما بر اساس فطرت قصد حرکت دارند. مخاطبان شما نسل جوان هستند که باید به سمت نیازهای واقعی بشر هدایت شوند و بر اساس آن موقعیت‌ها را هدایت کنند و به مسائل جامعه معطوف کردند تا از این دانش‌ها، فناوری‌هایی ایجاد شوند که نیازهای واقعی کشور را جبران کند.

بخوان  سفر در زمان با استفاده از لیزرهای چرخشی

حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی با اشاره به نقش جریان علمی و فناوری کشور، گفت: در بحث فناوری نیز وجود دارد، اما در آن فرصت‌های فراوانی وجود دارد. چرا که بزرگ‌ترین فرصت‌ها از دل تهدیدها بیرون آمده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما به عنوان مجموعه مدیریت جریان فناوری کشور باید استعدادها و توانایی‌های جوانان را به سمتی هدایت کنند که نیازها و مسائل واقعی کشور را مرتفع کنند.

یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها افزود: یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری در آن مسائل نظام نظام ما در حوزه تحقیقاتی است که نخورده است، بنابراین باید این مسئله را بیش از پیش از گذشته محقق ساخته و فضاهای باید معطوف به نیازهای واقعی کشور باشند. .

وی در پایان سخنان خود نشان داد: دانش به تحقیق، تحقیق به فناوری و در نهایت تولید نتیجه می‌شود؛ پایان نامه ها و مقاله ها اگر به نیازهای کشور و فناوری گره بخورید، برای کشور و پیش برنده خواهد بود.

انتهای پیام



منبع