کشف یک اَبَرمشتری پنهان – ایسنا

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، دانشمندان سیاره فراخورشیدی غول پیکری به نام MWC ۷۵۸c کشف کرده‌اند که به اعتقاد آنها ممکن است الگوهای بازوی مارپیچی در قرص‌های پیش‌سیاره‌ای باشد که از مرکز راه شیری بیرون زده شود.

به طور کامل درک نمی‌کنند چرا ما برای اولین بار است که یک سیاره را در یک بازوی مارپیچی شناسایی کرده‌ایم. مدل‌های آن‌ها نشان می‌دهند که این سیارات که تازه شکل می‌گیرند باید بسیار درخشان باشند. با این حال، کشف MWC ۷۵۸c ممکن است توضیح دهد که چرا این غول‌های تازه تشکیل شده تا این حد دست نیافتنی هستند.

کوین واگنر، نویسنده اصلی این مقاله و پژوهشگر فوق دکتری در رصدخانه استوارد دانشگاه آریزونا در بیانیه‌ای توضیح داد: مطالعه ما شواهدی را ارائه می‌کند که نشان می‌دهد این بازوهای مارپیچی توسط سیارات غول ساخته شده است.

ستاره شناسان یک سی فراخورشیدی دو برابر سیاره مشتری پیدا کرده‌اند تنها چند میلیون سال سن دارد و از دید ما پنهان شده است.

در عین حال، این نظریه را مطرح می کند که فعل و انفعالات با سیارات نوپا ممکن است باعث ایجاد الگوهای مارپیچی شود. اکنون دانشمندان بر این باورند که ممکن است اولین شواهد مستقیم را از این داشته باشند که در واقع چنین باشد.

این بازوهای مارپیچیِ گازی پر از ستارگان هستند و گمان می‌رود که زادگاه منظومه‌های سیاره‌ای هستند.

محققان پژوهشگران به طور کامل نمی‌دانند چرا MWC ۷۵۸c دارای رنگ قرمز است. رنگ بودن آن به این معنی است که تشخیص طول موج‌های سرخ‌ترهای آن هنگام عبور از درخشش حرارتی زمین‌های سرخ‌تر است.

بخوان  کسب مدال «بنجامین فرانکلین» توسط دانشمند ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا

پژوهشگران دانشگاه آریزونا از ابزاری در تداخل‌سنج تلسکوپ دوچشمی بزرگ(LBTI) استفاده کردند که ساختاری مشابه با تلسکوپ فضای جیمز وب برای تشخیص نور فروسرخ دارد. می‌گویند که بدون آن، نمی‌توان آن را تشخیص داد.

پژوهشگران قصد دارند در مرحله بعد از تلسکوپ فضای جیمز وب برای یافتن سیارات مشابه با MWC ۷۵۸c استفاده کنند.

واگنر می‌گوید: در هر صورت، اکنون می‌دانیم که باید پیش‌سیاره‌های سرخ‌تر را در این سیستم‌ها شروع کنیم که بازوهای مارپیچی دارند.

الگوی مارپیچی در اطراف این سیاره برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ کشف شد. بررسی‌ها به سرعت انجام می‌شوند که می‌توانند یافته‌های مرتبط با شبیه‌سازی‌های نظری را نشان دهند که شکل‌گیری سیارات غول‌پیکر را می‌دهد.

چرا سیارات مانند MWC ۷۵۸c شناسایی نشده است؟

ستاره‌ی میزبان این سیاره تقریباً ۵۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد و چند میلیون سال دارد. به طور معمول، یک قرص پیش‌سیاره‌ای حدود ۱۰ میلیون سال طول می‌کشد تا از یک منظومه محو شود.

وی افزود: ما با تلسکوپ فضای جیمز وب می‌توانیم این ایده را با جستجوی سیارات مانند MWC ۷۵۸c آزمایش و پشتیبانی کنیم.

وی افزود: بازوهای مارپیچی می‌توانند بازخوردی را در فرآیند تشکیل سیاره ارائه دهند. مشاهدات ما از این سیاره جدید بیشتر از این حمایت ایده‌آل می‌شوند که سیارات غول پیکر در اوایل شکل‌گیری منظومه، جرمی را از محیط تولد خود جمع می‌کنند و سپس به صورت گرانشی محیط بعدی را برای تشکیل سیارات دیگری که کوچکتر نیز می‌شوند، تغییر می‌دهند.

کشف یک سیاره فراخورشیدی نزدیک

انتهای پیام



منبع

تحقیقاتی که جزئیات یافته‌های جدید خود را در مقاله‌ای در مجله Nature Astronomy بیان کرده، معتقدند سیاره MWC ۷۵۸c ممکن است بازوهای مارپیچی را در منظومه سیاره‌های تازه متولد شده خود تولید کند.

بخوان  هوش مصنوعی یک رمان کامل را در عرض ۱ دقیقه می‌خواند

واگنر توضیح داد: من به این منظومه به عنوان نمونه مقایسه ای فکر می کنم از اینکه منظومه شمسی ما زمانی که کمتر از یک درصد از عمر فعلی خود را داشته باشد، چگونه به نظر می رسد. سیاره مشتری که یک سیاره غول پیکر است، احتمالاً مدیران سال پیش با قرص ما طراحی شده و به صورت گرانشی آن را داده است که در نهایت شکل به شکل زمین شده است.