انجام عمل جراحی از فاصله ۴ هزار کیلومتری!

«کای ژیجون»، رئیس بیمارستان Sir Run Run Shaw که کل جراحی را در بیمارستان آرال تماشا کرد، گفت: جراحی رباتیک از راه دور می‌تواند محدودیت‌ها و مکان‌ها را خراب کند و همچنین قابلیت‌های توزیع نابرابر منابع کمک کند. او گفت که این نوع عمل باعث صرفه جویی در زمان برای پزشکان و بیماران، کاهش هزینه های اقتصادی و افزایش کارایی درمان می شود.

این بیمار، زنی حدودا ۳۰ساله است که در آرال زندگی می‌کند. بیماری سنگ کیسه صفرا او بیش از یک سال پیش بدون علائم ظاهری تشخیص داده شد، اما هفته پیش وی را در قسمت بالای سمت راست شکم خود تجربه کرد. معاین یک بیمارستان محلی با همکاری بیمارستان Sir Run Run Shaw نشان داد که او را در حاد کیسه صفر کرده است که نیاز به جراحی در اسرع وقت دارد.

انتهای پیام



منبع پس از جراحی در مورد جراحی به کمک ربات، بیماری که هویت کامل برای محافظت از حریم خصوصی او فاش نشده بود، آن را انتخاب کرد. برای انجام یک عمل جراحی در آرال، جایی که منابع و تخصص پزشکی به صورت حرفه‌ای هنوز وجود ندارد، متخصصان استان ژجیانگ ابتدا باید از هواپیما استفاده کنند و ابتدا ساعت و نیم با هواپیما و سپس ۳۰ دقیقه دیگر با اتوبوس برای رسیدن به بیمارستان محلی سفر کنند. از سوی دیگر سفر از مکانیکی آرال به هانگژو نیز برای یک بیمار به همان اندازه دردسرساز است.

پزشکان بیمارستانی در استان ژجیانگ چین با کمک یک ربات مجهز به نسل پنجم شبکه تلفن همراه یا ۵جی، با موفقیت کیسه صفرا را از بدن یک بیمار در شهر آرال واقع در منطقه سین کیانگ و از فاصله حدود ۴۶۵۰ کیلومتری خارج کردند.

بخوان  تاثیر دود سیگار در ایجاد بیماری های پوستی

لیانگ که کل این روند را در نیم ساعت به پایان رساند، گفت: برداشتن کیسه صفرا برای ما یک جراحی معمولی است. اما چگونه می‌توانیم از همه دردسرها نیاز داشته باشیم و به طور هم‌زمان به بیماران پاسخ دهیم؟ پاسخ این سوال انجام عملیات رباتیک با قابلیت ۵ جی است.

در سال‌های جدید توسعه فناوری و به کارگیری چنین‌هایی مورد نیاز بسیاری قرار گرفته است. برنامه «رباتیک +» که توسط وزارت صنعت و فناوری چین و ۱۶ بخش دولتی دیگر رونمایی شد، خواستار ارتقای عملیات از راه دور با کمک ربات با پشتیبانی از ۵ جی در میان انبوهی از سناریوهای کاربردی دیگر است.

لیانگ گفت: من برای بیمار بسیار خوشحال هستم و بسیار مفتخرم که این جراحی را با یک سیستم رباتیکی انجام می دهم که به طور مستقل در چین تولید می شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از چینادیلی، این اولین عمل برداشتن کیسه صفرا از راه دور در چین بود که از طریق یک ربات و با استفاده از فناوری ۵جی انجام شد. «لیانگ شیائو» جراح باتجربه‌ای که این عمل را از طریق پلتفرم رباتیک در بیمارستان Sir Run Shaw Hospital انجام داد، گفت که هم نرم‌افزار اصلی و هم سخت‌افزار اصلی را دارد که یک مدل آندوسکوپی چهار بازو است، در چین توسعه یافته است.