خطرناکترین سیارک قاتل زمین هنوز کشف نشده است!

اما قاتلان شهرها و سیاره‌ها، بزرگترین سیارک‌های نزدیک به زمین هستند که از اکثریت فاصله دارند. جدیدترین داده‌های آژانس فضایی اروپا نشان می‌دهند که ممکن است یک میلیون سیارک با قطر بین ۳۰ تا ۱۰۰ متر وجود داشته باشد که بیش از ۹۸ درصد آنها ناشناخته باشند.

به گزارش ایسنا و به نقل از فوربس، ناسا، «آژانس فضایی اروپا»(ESA) و دیگران دهه‌هاست که هدف خود را در اطراف کشف و فهرست‌بندی همه «سیارک‌های نزدیک به زمین» (NEAs) دنبال می‌کنند. این فهرست، سیارک‌هایی را در بر دارد که ممکن است خطری برای انسان‌ها وجود داشته باشد و سایر گونه‌ها باشند.

برخی از پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند که دوران جدید در مورد تأثیر سیارک‌های نزدیک به زمین، نسبتا ساکت بوده است و ما باید هر چند دهه یک بار انتظارات بیشتر را داشته باشیم.

داده‌های جدید آژانس فضایی اروپا نشان می‌دهد که این هدف تقریباً محقق شده است زیرا بیش از 95 درصد سیارک‌های موسوم به «قاتل سیاره» با قطر بیش از یک کیلومتر رسیده‌اند اما برای فضای کوچک‌تر و زیادتر که شاید همه چیز را از بین نبرند. اما همچنان می‌تواند یک شهر بزرگ را در یک برخورد مستقیم از بین ببرد، این یک داستان بسیار متفاوت است.

به نظر می‌رسد که ما هر قرن یک بار مورد اصابت یکی از این سیارک‌ها قرار می‌گیرم. برخورد «شهاب‌سنگ چلیابینسک» (شهاب‌سنگ چلیابینسک) که در سال ۲۰۱۳ در روسیه رخ داد، هزاران پنجره را شکست و صدها نفر را مجروح کرد.

در این میان باید آرامش را در آمارها پیدا کنیم. برخورد سیارک‌های بزرگ، هر قرن یک بار یا در بدترین حالت شاید یک بار در هر نسل رخ دهد. نکته مثبت این است که بیشتر سطح سیاره ما یا با دریا یا با جنگل پوشیده شده است. بنابراین از نظر آماری، خطر احتمالی ناشی از یک سیارک نزدیک به زمین با اندازه متوسط، بسیار کم است.

بخوان  چین به دنبال جلو زدن از ChatGPT است

«سث جاکوبسون»(Seth Jacobson) استاد علوم سیاره‌ای «دانشگاه ایالتی میشیگان» (MSU) گفت: تعداد زیادی از سیارک‌های بالقوه قاتل حدود ۱۰۰ متر در جمعیت سیارک‌های نزدیک به زمین هنوز کشف نشده‌اند.

جاکوبسون گفت: برای ساختن یک تصویر کامل از همه سیارک‌های نزدیک به زمین تا محدوده چلیابینسک، به توسعه ماموریت بعدی یاپیمای دیگری نیاز داریم.

ستاره‌شناسان انتظار دارند حدود ۳۰ هزار سیارک نزدیک به زمین با قطر بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ متر وجود داشته باشند که شاید در این گروه قرار بگیرند. حدود 700 سیارک با این حدود در نزدیکی زمین پیدا شده است و این معناست که بیش از 75 درصد آنها را می‌توان در هین چرخش به دور خورشید قرار داد و احتمالاً از مسیر ما عبور می‌کند و از آن بیرون می‌روند، کشف می‌کنند. همچنین، آژانس فضایی اروپا تخمین می‌زند که بیش از ۶۰۰ سیارک نزدیک به زمین با اندازه بین ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ متر هنوز کشف نشده است.

در هر حال، مطمئناً خوب است که بهتر است از آنچه در حال حاضر در اطراف سیاره ما در حال پرواز است داشته باشید.

پژوهشگر علوم سیاره‌ای معتقد است که با وجود تحقیقات یک‌های بشر برای شناسایی سیارک‌های قاتل، بسیاری از نزدیک‌ترین نمونه‌ها هنوز کشف نشده‌اند.

اعتقاد بر این است که شهاب‌سنگ چلیابینسک، ۳۰ تا ۱۰۰ متر عرض داشته است و احتمالاً آن قدر بزرگ نبوده است که یک شهر بزرگ را از بین می‌برد اما مستقیماً به یک منطقه شهری مطمئناً باعث ایجاد و تلفات می‌شود. بنابراین، پرسش اصلی شاید این باشد که آیا شهاب‌سنگ چلیابینسک یکی از نمونه‌های کشف‌شده قبل بود.

بخوان  Google Sheets فکر می کند که در نهایت ممکن است به اندازه کافی هوشمند باشد تا مایکروسافت اکسل را سرنگون کند

ناسا با پرتاب فضاپیمایی به نام «نئو سروایور»(NEO Surveyor) در نیمه این دهه، به دنبال بررسی دقیق فاحش طبیعت ما در حفاظت از سیاره است. هدف این هدف، از بین بردن تهدید همه سیارک‌های ناشناس با بیش از 100 متر و بیشتر سیارک‌ها در فاصله صد متری است.

انتهای پیام



منبع

پاسخ قاطعانه خیر است. در واقع، آن شهاب‌سنگ کاملاً ناشناخته باقی ماند تا اینکه در جو منفجر شد و بر فراز روسیه تکه‌تکه شد. علاوه بر این، شهاب‌سنگ چلیابینسک از جهت خورشید آمده بود که در حال حاضر، نقطه کور اصلی در زیرساخت تشخیص سیارکهای نزدیک به زمین ما است.