یک فناوری جدید برای جذب CO۲ ابداع شد

وی می‌گوید: این پژوهش نه تنها راه حلی مناسب برای تولید سوخت‌ها و مواد شیمیایی بی‌کربن را نشان می‌دهد، روشی برای مبارزه با انتشار روزافزون CO2 که به گرمایش جهانی کمک می‌کند، می‌کند.

نتیجه نهایی، یک روش کارآمد برای تولید محصولات جانبی مانند کربن مونوکسید و گاز طبیعی مصنوعی است.

در همان ماه، شرکت Climeworks AG که یک شرکت سوئیسی متخصص در فناوری Direct Air Capture در ایسلند اقدام به تاسیس جدیدترین و بزرگترین مرکز جذب و ذخیره مستقیم کربن هوا به نام Mammoth کرد.

این اختراع جدید از یک فناوری در انتظار ثبت اختراع به نام مواد قابل تعویض دو عملکردی(DFM) استفاده می‌کند. DFMها کربن مستقیم آن را به مواد شیمیایی تبدیل می کنند.

فناوری جدید کربن کربن هوای گازی که قادر است کربن مونوید و گاز طبیعی طبیعی تولید کند، می‌تواند به مقابله با بحران و کمک کند.

وی افزود: ما باید از فکر واقعی در مورد تولید مواد شیمیایی خود دور باشیم، زیرا شیوه‌های فعلی متکی به سوخت‌های فسیلی هستند که پایدار هستند. با این فناوری، ما می‌توانیم مواد شیمیایی با ردپای کربن را بسیار کمتر کنیم و به سوخت‌های فسیلی با کربن دی اکسید و هیدروژن تبدیل کنیم.

در ژوئن سال 22، بزرگترین کارخانه کربن کربن ۲۰ بریتانیا در چِشایر در شمال غربی انگلستان عملیاتی شد. این کارخانه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان سدیم کربنات، نمک و سدیم بی‌کربنات در اروپا است. این مواد شیمیایی اجزای حیاتی در حال استفاده وسیع از اقلام معمولی از شیشه‌های گرفته شده تا مواد شوینده هستند و در عین برای تصفیه آب، در خوراک، محصولات غذایی انسان و همچنین کاربردهای دارویی نیز می‌شوند.

بخوان  با جدیدترین خودروی بوگاتی آشنا شوید

انتظار می‌رود که ساخت و ساز این مرکز ۱۸ تا ۲۴ ماه طول بکشد. این تاسیسات پس از بهره برداری از ظرفیت جذب اسمی ۳۶ هزار تن کربن دی اکسید در سال خواهد بود.

سایر پروژه های مشابه

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، فناوری‌های جدید پژوهشگران دانشگاه ساری(Surrey) را می‌توان به نمایش گذاشت که می‌توان به آن اجازه داد هم کربن دی‌اکسید را جذب کند و هم آن را به مواد شیمیایی مفید در فرآیندهای دورانی تبدیل کند.

DFMها به دلیل تولید چند ماده شیمیایی بسته به شرایط عملیاتی یا ترکیبی از واکنش اضافه شده، «قابل تعویض» نامیده می‌شوند. این به معنای این است که این فناوری با تغییر برای مواد شیمیایی و همچنین امکان پذیرفتن انرژی ژنی به عنوان یک واکنش دهنده بسیار سازگار است.

انتهای پیام



منبع

مواد قابل تعویض دو عملکردی

دکتر ملیس دویار، مدرس ارشد مهندسی شیمی در دانشگاه ساری می‌گوید: جذب CO۲ از هوای اطراف و تبدیل شدن آن به محصولات مفید دقیقاً همان چیزی است که ما برای ساختن خنثی‌سازی در مواد شیمیایی به آن نیاز داریم. این روش به خوبی می‌تواند نقطه عطفی در گام‌های مورد نیاز ما برای رسیدن به میزان تولید صفر کربن تا سال ۲۰۵۰ باشد.

لوکیا-پانتزکرولا مرکوری دانشجوی کارشناسی ارشد که این پژوهش را در دانشگاه ساری هدایت می‌کند، می‌گوید که این نوآوری جدید با تغییرات آب و هوا کمک می‌کند.