تاریخچه هوش مصنوعی – عامراندیش هوشمند 1 بیتی

با پیشرفت لحظه ای تکنولوژی و سیستم های مصنوعی،قدرت پردازش و پیچیدگی آنها هم افزایش پیدا میکنه.شاید چند سالی میشه که مدام کلمه هوش مصنوعی رو میگیم.تا قبل این همون ربات خطابشون میکردیم و خوراک ترمیناتور و مجموعه هایی از این دست بود.اما اخیرا این قضایا جدی شده و هوش مصنوعی با قدرت در همه زمینه ها می تازه و ما فقط میشنویم که میگن فلان کار رو کرد یا خواهد کرد.من متخصص این زمینه نیستم و اطلاعات زیادی ندارم اما اخیرا برام سوال شد که ایا هوش مصنوعی میتونه جای انسانو بگیره یا نه و یکسری تحقیقات از سایتای خارجی داشتم که گفتم خلاصه و نتیجه رو اینجا به اشتراک بذارم شاید سوال سایت 1biti خیلی ها باشه.

مسلماً در صورت آموزش و راهنمایی اقشار مختلف مردم در استفاده از آنها می توان از آسیب های استفاده از چنین تکنولوژی هایی کاست. همچین مدعی ابداع الگوریتم چندوجهی پردازش سریع برای سیستمهای هوش مصنوعی دارای موتور پردازش و تشخیص گفتار(NLP)، بازشناسی گفتار (Speech Recognition)، موتور استنتاج، هماهنگسازی تصاویر صورت انسان همراه با گفتار، موتور تولید گفتار (TTS) با قابلیتهای دستورپذیری گفتاری و فرمان صوتی (Voice Command)، یادگیری ماشین، تصمیمگیری و انتخاب؛ و اینکه این اختراع در سازمان ثبت اختراعات اروپا و سازمان جهانی مالکیت فکری ملل متحد(WIPO) به مدت ۲۰ سال به نام وی ثبت شدهاست. هولمز نگفت که منظورش از «آنها» چه کسانی است، اما باتوجه به موضوع، ظاهراً منظورش از این بدخواهانْ نهادهای نظارتی است: سازمان غذا و داروی ایالات متحده، مرکز مراقبتهای پزشکی و خدمات درمانی و کمیسیون بورس و اوراق بهادار. شبکه اجتماعی فیس بوک به 140 زبان دنیا در دسترس است و در حال حاضر بیش از 2 میلیارد کاربر فعال دارد که 70 درصد آنها خارج از آمریکا هستند و اندونزی پس از ایالات متحده در رتبه دوم قرار دارد.

مفهوم چند عامل: سیستم چند عاملی به عنوان شبکه ای از عوامل تعریف می شود که به طور ضمنی یک موجود واحد را می سازند مانند جامعه که برای حل مسئله کار می کنند که یک عامل به تنهایی نمی تواند آنها را حل کند. اسکالا یک زبان برنامه نویسی همه منظوره است که از «برنامه نویسی تابعی» (Functional Programming) و شی گرا پشتیبانی میکند. این سیستم در حقیقت مواجهه با حجم زیاد داده در بستری مشخص را تسهیل میکند تا کاربر بتواند سادهتر به اهداف خود نزدیک شود. در سیستم های چند عاملی تمرکز اصلی بر آن است که چگونه عامل ها دانش و فعالیت های خود را هماهنگ می کنند. این مطلب هدف اصلی برخی از پژوهشهای حوزهٔ هوش مصنوعی و موضوعی رایج در داستانهای علمی و نیز آیندهپژوهی است. پژوهشگران حوزهٔ هوش مصنوعی علاقهمندند پاسخی برای این پرسش ارائه دهند.

حتی تندترین منتقدین حوزه هوش مصنوعی نیز، بر این امر واقفند که مغز، تنها ماشینی است که هوشیاری (آگاهی) و هوش را در نتیجهٔ فرایندهای فیزیکی میسازد. اما برخی پژوهشگران هوش مصنوعی و حتی منتقدین این حوزه مانند هربرت دریفوس و جان سیرل با اینکه این طرح در تئوری تحقق یابد هم رأی نیستند. در این بخش به برخی از مهمترین مباحث فلسفی و نظرات ارائه شده در حوزه اخلاق در هوش مصنوعی، مانند پروپوزال دارتموث، استدلال گودلیان، استدلال مغز مصنوعی، اثر هوش مصنوعی، ریسکهای بالقوه هوش مصنوعی و استدلال اخلاقی، خطر انحصار (که دغدغه دانشمندانی همچون استیون هاوکینگ، ایلان ماسک و بیل گیتس است)، کاهش ارزش انسان، کاهش تقاضا برای نیروی کار انسانی، عاملهای هوشمند اخلاقی، اخلاق ماشین، هوش مصنوعی بدجنس و اخلاقمدار، آگاهی، احساسات و ذهن ماشینی، محاسبهگرایی و کاربردی بودن، حقوق رباتها، ابرهوشمندی، تکینگی فناوری و ترابشریت پرداخته شده است.

شهرت ایلان ماسک به خاطر اندیشه پیشرو او در زمینه تکنولوژی و تلاش برای توسعه تکنولوژی است. نام تسلا در زمینه علم فیزیک، برق و الکترونیک خیلی مهجور مانده است. این تعریف انقدر گسترده است که نمی توان گفت دقیقا تا کجا را شامل می شود. Gateway مشتریان را قادر می سازد تا روشنایی خیابان را هوشمندترکنند.کاربران میتوانند کم یا زیاد بودن نور را ست کنند بدین ترتیب باعث بهبودی کارایی و حفاظت از انرژی گردند. شغلهای مرتبط با بهرهمندی از قابلیتهای هوش مصنوعی درآمد بالایی دارد و افراد دارای تخصص در این زمینه میتوانند درآمد خود را دو برابر کنند. عامل ترکیبی – یک عامل ترکیبی ترکیبی از واکنش پذیر و مشورتی است که از برنامه ریزی های خود پیروی می کند ، اما همچنین گاهی اوقات به طور مستقیم و بدون تامل به حوادث خارجی واکنش نشان می دهد.

بخوان  نحوه انتخاب زنان با هوش مصنوعی

فناوری vibraimage (هوش مصنوعی) به طور بالقوه می تواند شناسایی تهدیدات بالقوه و یا جلوگیری از حوادث در منطقه با تجزیه و تحلیل وضعیت عاطفی فرد از اندازه گیری حرکات سر و گردن 3Dدر تصاویر ویدئویی میتواند حرکت های میکرو ارتعاشات عضلات چشم را اندازهگیری کند که میتواند مقامات ایده ای از موقعیت احساسی فرد را نشان دهد. هوش مصنوعی ضعیف، برخلاف هوش مصنوعی قوی، تلاشی بر انجام گسترهٔ کامل تواناییهای شناختی انسان نمیکند. یک نقد دربارهٔ آزمون تورینگ این است که این آزمون، کاملاً انسان نماست. برنامهٔ کامپیوتری هنگامی میتواند از این آزمون سربلند بیرون بیاید که هیچکس نتواند بین آن و انسان تمییز قائل شود. حالات ذهنی، تنها اجرای درست برنامههای کامپیوتری است.

به گفتهٔ راسل و نوروینگ، متون نوشته شده توسط مهندسان علم هوانوردی، نمیتواند تعریف درستی برای تولید ماشینهایی باشد که درست مانند کبوترها پرواز کنند، بهطوریکه دیگر کبوترها نیز فریب بخورند. مهربان بودن، ابتکار داشتن، زیبا، دوستانه و خوش ذوق بودن، شوخطبع بودن، تشخیص درست از نادرست، اشتباه کردن، عاشق شدن، لذت بردن از توتفرنگی و خامه، کسی را شیفتهٔ خود کردن، از تجربهها پند گرفتن، از واژهها بهدرستی استفاده کردن، از افکار خویش بهره گرفتن، بمانند انسان رفتارهای گوناگونی داشتن یا اینکه، دست به کارهایی کاملاً تازه بزند. Pybrain یک کتابخانه رایگان، آزاد و متن باز به حساب میآید که هر کسی میتواند از آن استفاده کند.

هیوم کسی که میاندیشید، درک میتواند به اجزای ریزی تقسیمبندی شود؛ و حتی کانت که تمامی تجربهها را کنترل و با قوانین رسمی، تحلیل کرد. تورینگ انسان را از دیگر داراییهایش تهی کرد و سؤال را به بک جمله تبدیل کرد: «آیا یک ماشین میتواند از افکارش تبعیت کند؟ این سؤال در اصل، زاییدهٔ سؤالهای پیشین است. این یک سؤال فلسفی است، که بی ارتباط با مشکل ذهنهای دیگر و مشکل اساسی هوشیاری نیست. The Verge یکی دیگر از محبوبترین و معروفترین وبلاگهای فناوری برای دوستداران فناوری است که عمدتاً در خواندن اخبار فناوری، بررسیهای محصول و اطلاعات محصولات و غیره جالب است. این نوع هوش مصنوعی که آخرین مرحله تکامل هوش مصنوعی محسوب میشود، در حال حاضر تنها در حد نظریه است؛ زیرا هنوز سختافزار و الگوریتمهای لازم برای پشتیبانی از آن وجود ندارد. این یک مقالهٔ خرد هوش مصنوعی است. به طور کلی، یک عامل یادگیری تقویتی میتواند محیط خود را درک و تفسیر کند، اقداماتی انجام دهد و از طریق آزمون و خطا آموزش ببیند.

آنها این مزیت را دارد که بر خلاف آزمون تورینگ، برای ویژگیهای انسانی ای که نمیخواهیم بهعنوان هوش تلقی شوند، بکار روند، مانند «توانایی توهین کردن» و «وسوسهٔ دروغ گفتن». برای دیگرِ افراد واژههای «ذهن» و «هوشیاری (آگاهی)» وابستهٔ «روح» تلقی میشوند. فرهنگ واژههای مصوب فرهنگستان. ↑ «انتشار فیلم “لحظه بازداشت دیپلمات ایرانی” در ترکیه». «رویترز دو دیپلمات ایرانی در قتل مسعود مولوی در استانبول نقش داشتهاند». ↑ ۴٫۰ ۴٫۱ ۴٫۲ ۴٫۳ «رویترز: دیپلماتهای ایرانی در ترور مسعود مولوی دست داشتهاند». ↑ ۳٫۰ ۳٫۱ ۳٫۲ ۳٫۳ «EXCLUSIVE-Iranian diplomats instigated killing of dissident in Istanbul, Turkish officials say». ↑ John Cook. “Paul Allen’s Artificial Intelligence Institute launches startup incubator with top minds in AI – GeekWire”.

بخوان  مرور سریع QRS تکنولوژی پرتوشناسی | 1biti

↑ Sapp, Carlton. “Augment Data Science Initiatives With AutoML”. ↑ Demazeau, Yves, and J-P. ↑ McCarthy, John. “The Philosophy of AI and the AI of Philosophy”. دانشگاه استنفورد این روزها با شعار «نسیم آزادی میوزد» و با مدیریت جانالهنسی (John L.Hennessy) اداره میشود. عاملهای خودگردان در محیط عملیاتی، همیشه در حال تعامل با یکدیگر هستند. ما باید درک کنیم که رفتار هوشمندانه سیستمهای بزرگ مقیاس به همان اندازه ناشی از تعامل میان عوامل و هوش عوامل فردی است. اما مغز ماشین روش کار ما را یاد نمیگیرد. آیا Data General Eclipse MV / ۸۰۰۰ (اولین عضو خانواده مینی رایانه های ۳۲ بیتی) را به یاد می آورید؟ به علاوه ، DAI سیستم ها به نحوی بنا شده اند که می توانند با تغییرات در صورت مسئله یا داده های به کار رفته سازگار شوند به علت مقیاس و سختی در راه اندازی دوباره. بعضی از شرکتها نیز در این نمایشگاه شرکت نکرده و قصد دارند به صورت جداگانه محصولات خود را معرفی کنند. ژولیت نولاند، مدیر ارشد بخش برنامهریزی استراتژیک شرکت TracyLocke، معتقد است که فروشندگان دنیای دیجیتال باید هرچند وقت یکبار از مشتریان خود بخواهند که دورهم جمع شوند و تجربه خرید حضوری را از یاد نبرند: «باید گاهی اوقات روشی که ما شرکتها برای مشتریان تعریف کردهایم، کنار زده شود تا روابط انسانی فراموش نشود و اعتماد در دنیای دیجیتال و آنلاین، از بین نرود.» به عقیده نولاند، این روشهای تعریفشده، فراتر از حوزه خرید و فروش اینترنتی است و در قسمتهای متعددی از صنعت رسوخ پیدا کرده است.

جن هسون هانگ: مدیر عامل شرکت بزرگ Nvidia در دنیا به خاطر طراحی و تولید قطعات کامپیوتری و به خصوص کارتهای گرافیکی شناخته میشود. ، بنیانگذار شرکت آمازون نیز در رتبه 40، “رابین لی”، مدیر عامل شرکت چینی “بیدو” در رتبه 42 و “تیم کوک” جانشین “استیو جابز” مدیر عامل فقید شرکت اپل نیز بر خلاف رتبه سال گذشته جابز، در رتبه 58 قرار گرفته اند. تیم PRIOR بازی نمادین(به انگلیسی: Iconary) را در فوریه ۲۰۱۸ به عنوان نمایشی از هوش مصنوعی منتشر کرد که میتواند صحنههای واقعی را از مجموعه محدودی از نمادها درک و تولید کنید. مروری بر لیست ۴۰۰ ثروتمند جدید جهان و آمریکا که همه ساله توسط فوربس منتشر میشود حالا تغییرات جدیدی را به همه نشان میدهد. از میان ۴۰۰ ثروتمند آمریکایی هم اکنون ۵۳ نفر آنان در صنعت تکنولوژی هستند و پنج نفر از ۱۰ ثروتمند بالای لیست را ثروتمندان دنیای تکنولوژی تشکیل میدهند. بخش دیگر تکنولوژی پلتفرم «فارکس اینسایدر» است که بسیار به مشتاقان بورس و خرید سهام بورس کمک میکند که اغلب افراد در سرمایهگذاری بورس شناخت قشری دارند و این تکنولوژی با محاسبات بسیار دقیق و شناخت عمیق ومحاسبه مزیتهای مربوطه سهام کمپانیها به فرد مشاوره میدهد که سهام کدام کمپانی را خریده و تا سود بالای متوجه وی شود.

چراکه استفاده از اپلیکیشنها و بهطور کلی اینترنت بیشتر در میان این رده سنی رواج یافته است و اغلب مسنترها همچنان از روشهای سنتی استفاده میکنند. آیا ممکن است روزی ماشینی ساخته شود، که تمام مشکلاتی که بشر قادر به حل آن است را با هوش خود از میان بردارد؟ از کتاب روح یک ماشین جدید، می توان به عنوان یکی از بهترین کتاب ها در زمینه روایت تاریخ ساخت رایانه از ابتدا تا پایان نام برد که تمام پیروزی ها و ناامیدی های این عرصه را بیان کرده است. آیا میدانید که تمام اتومبیلهای تسلا به هم متصل هستند و چیزهایی که اتومبیل شما یاد میگیرد در تمام اتومبیل ها به اشتراک گذاشته میشود؟ آیا یک ماشین میتواند هوشمندانه عمل کند؟ هر یک از این ماشین ها باید عواقب اقدامی را که انجام می دهند، ارزیابی کنند. » هر مقالهای که به نوعی با کپیبرداری از مغز در ارتباط باشد، مقاله ایست که بر نادانی ما در خصوص چگونگی عملکرد هوش صحّه گذاشتهاست. این ادعا بسیار محکم است: چرا که معتقد است تفکر انسان نوعی symbol manipulation است (چرا که سامانهٔ سمبل برای هوش ضروری است) و آن ماشین میتواند باهوش باشد.

بخوان  کاربردهای نانو تکنولوژی در زندگی | 1biti

این مباحث نشان میدهد که تفکر انسان شاملِhigh level symbol manipulation. در واقع تحقیق در خصوص هوش مصنوعی، از high level symbol manipulation و GOFAI جدا گشته و به مدلهایی تبدیل شده که گرایش بیشتری به capture کردن منطق ناخود آگاه ما دارند. واقعیت این است: هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که از هر انسانی باهوشتر شود و در آن صورت، ما هیچ راه مطمئنی برای پیشبینی رفتار آن نخواهیم داشت. در سال ۲۰۱۸، این مؤسسه با دانشگاه واشینگتن همکاری کرد تا یادگیری عمیق هوش مصنوعی طراحی شده برای پیشبینی چگونگی پاسخ سگها به محرک را طراحی نماید. تمرکز پروژه با راهنمایی روشهای فلسفی است که هوش مصنوعی در مورد داشتن یک مدل ذهنی برای چگونگی عملکرد کارها و پالایش آن مدل ذهنی مبتنی بر دانش جدید کسب شدهاست. پس باید سوال را اینگونه مطرح کنیم که علت عملکرد خوب آیفون نسبت به توان سخت افزاری ضعیفش چیست.

آنها نمیتوانند برای تقویت عملکرد خود در انجام کارهایی که قبلاً نیز آنها را انجام دادهاند، از حافظه استفاده کنند. اگر این فلسفه کار کند، اپل جایگاه خود را از قدرت و کنترل برروی آیفون، به بخش جدیدی در بازار گسترش می دهد. «قرارداد مودبانه» تورینگ: اگر ماشینی به هوشمندی یک انسان رفتار کند، آن گاه به هوشمندی یک انسان است. اول اینکه کامپیوتر هایی که در آن زمان وجود داشتند نیاز به یک تغییر اساسی داشتند. مطمئنا میتوان استفاده از باتریها را در درجه اول با استفاده از باتریهای قابل شارژ کاهش داد، اما این کنترل از راه دور خورشیدی وابستگی به باتریها را از آن هم بیشتر کاهش میدهد. البته بد نیست بدانید که این خودرو از پلتفرم EP1 استفاده میکند و تا جایی که دلتان بخواهد، فضای مناسب را برای جا دادن باتریها دارد! نمونهٔ مدرن طرح وی را میتوان در تالارهای برخط گفتگو جستجو کرد؛ جایی که یکی از دو شرکتکننده، انسانی حقیقی و دیگری برنامهای کامپیوتری است. یک اثر مرتبط در تاریخ شناخت حیوانات و در مطالعات هوشیاری مشاهده شده است، جایی که هر بار که در حیوانات یک ظرفیت قبلاً منحصراً انسانی تصور میشد (به عنوان مثال توانایی ساختن ابزار یا گذراندن آزمون آینه)، اهمیت کلی از این ظرفیت منسوخ شدهاست.

» وی مینویسد: «بهجای اینکه مدام دربارهٔ این موضوع بحث کنیم، عادی خواهدبود اگر یک قراردادِ معقول بداشته باشیم مبنی بر اینکه همهٔ فکر میکنند.» و آزمون تورینگ، این قراردادِ معقول را به رباتها هم بسط داد. در سال ۱۹۳۱ کورت گدل ثابت کرد: که همواره میتوان عباراتی را خلق کرد، تا یک سیستم صوری (مانند: برنامهٔ هوش مصنوعی) قادر به اثبات آن نباشد. منابع دانشگاهی «هوش مصنوعی قوی» را برای اشاره به ماشینهای قادر به تجربهٔ آگاهی محفوظ نگاه داشتهاند. همچنین، مقالات مفیدی را برای ابزارهای آینده منتشر می کند. ↑ «آناتولی فیلم بازداشت ‘کارمند سرکنسولگری ایران’ در استانبول را منتشر کرد». ↑ «’کارمند کنسولگری ایران در ارتباط با پرونده مسعود مولوی بازداشت شد’». ↑ «جایزه ویژه آکادمی اختراعات کره جنوبی را مسعود مولوی با طرح “هوش مصنوعی در بخش رباتهای نوین” کسب کرد».