چند هفته تا پایان عمر کاوشگر “اینسایت” ناسا


آرام آرام به روزی نزدیک می‌شویم که کاوشگر مریخی “اینسایت” ناسا در خاموشی فرو می‌رود و به ماموریت تاریخی خود برای افشای اسرار درونی سیاره سرخ پایان می‌دهد.

به گزارش ایسنا و به نقل از ناسا، افزایش گرد و غبار ناشی از طوفان‌های مریخی بر روی صفحه‌های خورشیدی کاوشگر اینسایت، تولید انرژی این فضاپیما همچنان رو به کاهش است و تیم ناسا زیستی را داده‌اند تا دستکم تا آنجا که ممکن است با انرژی باقی مانده این کاوشگر را ادامه دهد. با این وجود انتظار می‌رود که عمر این کاوشگر طی چند هفته آینده به پایان برسد.

با این وجود تیم عملیاتی ۲۵ تا ۳۰ نفر از این ماموریت‌ها که یک گروه کوچک در مقایسه با سایر مقامات مریخ هستند، می‌توانند کار خود را از ۲۵ تا ۳۰ نفر انجام دهند. علاوه بر این، آن‌ها تلخی را برای پایان دادن به این مأموریت آغاز کرده‌اند.

در ادامه نگاهی اجمالی به آنچه در حال حاضر می‌اندازیم.

چند هفته تا پایان عمر کاوشگر "این سایت" ناسا

حفظ داده ها

مهم گام نهایی ماموریت اینسایت ذخیره سازی داده های این کاوشگر و در دسترس قرار دادن آن برای استفاده از سراسر جهان است. این فرودگر، جزئیاتی در لایه‌های داخلی مریخ، انرژی انرژی آن، بقایای بسیار شگفت‌انگیز زیر سطح میدان مغناطیسی است که این سیاره، آب و هوا در این قسمت از مریخ و بسیاری از فعالیت‌های لرزه‌ای ارائه می‌دهند.

لرزه نگار این سایت که توسط مرکز ملی d’Études Spatiales فرانسه(CNES) ساخته شده است، از زمان فرود آمدن فرودگر در نوامبر 2018، بیش از 1000 مریخ‌لرزه را شناسایی کرده‌اند که بزرگ‌ترین آنها با 5 برابر شده است. این ابزار حتی لرزه‌های ناشی از برخورد شهاب سنگ را نیز ثبت کرده است.

بخوان  با کمک همکار ایرانی ایلان ماسک کنترل رؤیای‌تان را در دست بگیرید!

مشاهده میزان تغییر این لرزه‌های ناشی از مریخ‌لرزه‌ها در حرکت هین در سیاره، نگاهی اجمالی از درون مریخ می‌کند، و علاوه بر آن برای درک چگونگی شکل‌گیری تمام جهان‌های سنگی، از جمله زمین و ماه می‌دهد.

بروس بانردت(Bruce Banerdt) از آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در جنوب کالیفرنیا و محقق اصلی این ماموریت، می‌گوید: در نهایت، ما می‌توانیم مریخ را به عنوان سیاره‌هایی با لایه‌هایی با ضخامت‌ها و ترکیب‌های مختلف ببینیم. ما واقعاً شروع به جزئیات کرده‌ایم. این تنها یک معما نیست؛ اما در واقع یک سیاره زنده و در حال حاضر است.

داده‌های لرزه‌ها به مجموعه‌های دیگری از داده‌های لرزه‌های فرازمینی، از مأموریت‌های آپولو و مأموریت‌های وایکینگ مریخ در سیستم داده‌های سیاره‌های ناسا پیوستند.

سو اسمرکار(Sue Smrekar) از آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا و معاون محقق اصلی این سایت می‌گوید: این داده‌ها یک بایگانی بین‌المللی است که توسط مؤسسات تحقیقاتی برای لرزش‌شناسی اداره می‌شود، ارسال می‌کند.

اسمرکار گفت که انتظار می‌رود این داده‌ها برای چندین دهه اکتشاف مورد استفاده قرار گیرد.

چند هفته تا پایان عمر کاوشگر "این سایت" ناسا

مدیریت قدرت

در اوایل تابستان سال جاری، قدرت این کاوشگر به قدری کم بود که مسئول این مأموریت تمام ابزارهای علمی اینسایت را خاموش کرد تا تنها لرزه‌ها را خاموش کند. آنها حتی سیستم حفاظت از خطا را خاموش کردند. سیستمی که در تشخیص تولید برق کاوشگر به طور خطرناکی کم است، لرزه‌سنج را به طور خودکار خاموش می‌کند.

بانرت: ما کمتر از ۲۰ درصد تولید اولیه را کاهش دادیم. این معناست که ما نمی‌توانیم ابزارها را به صورت شبانه روزی استفاده کنیم.

به تازگی، پس از اینکه یک طوفان گرد و غبار منطقه‌ای، بر گرد و غبار صفحات خورشیدی پوشیده از خاک فرودگر افزوده می‌شود، این تیم تصمیم‌گیری برای مصرف انرژی در مصرف برق، لرزش‌ها را به طور کلی خاموش می‌کند. اکنون که طوفان به پایان رسیده است، لرزه‌ه‌سنج دوباره در حال جمع آوری داده‌ها است که انتظار می‌رود این کاوشگر تنها برای چند هفته دیگر قدرت داشته باشد.

بخوان  مایکروسافت سرانجام به رفع اشکال نیم دهه CPU فایرفاکس می پردازد

لیز بارت، که رهبری عملیات علمی و ابزارهای این کاوشگر را بر عهده دارد، می‌گوید: از مجموعه حسگرهای لرزه‌ها، تنها حساس‌ترین آنها هنوز کار می‌کند. او افزود: فعالیت آن را تا پایان ادامه می‌دهیم.

چند هفته تا پایان عمر کاوشگر "این سایت" ناسا

دوقلوی اینسایت به انبار منتقل می‌شود

یکی از اعضای ساکت این تیم کاوشگر فورسایت(ForeSight) است. یک مدل مهندسی شده با اندازه های مشابه این سایت که در آزمایشگاه “ابزار در محل” مرکز پیشرانش جت ناسا قرار دارد. مهندسان از فورسایت برای تمرین نحوه قرار دادن ابزارهای علمی روی سطح مریخ با بازوی رباتیک اینسایت استفاده می‌کردند.

فورسایت در جعبه قرار گرفته و به انبار منتقل می شود. بانرت میگوید: ما آن را با دقت دقیق انجام میدهیم. این یک ابزار عالی، یک همراه عالی برای ما در کل این ماموریت بود.

چند هفته تا پایان عمر کاوشگر "این سایت" ناسا

آخرین تصویر این سایت

اعلام پایان ماموریت

روی گلدن(Roy Gladden)، مدیر آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا می‌گوید، ناسا زمانی که این سایت دو جلسه ارتباطی متوالی را با فضاپیما در حال حاضر در مدار مریخ از دست دادن، ماموریت را پایان یافته اعلام خواهد کرد اما این تنها در صورتی است که علت از دست رفتن ارتباط خود کاوشگر باشد.

هیچ اقدامی برای قهرمانی برای برقراری تماس مجدد با اینسایت وجود ندارد. ممکن است یک رویداد نجات‌دهنده ماموریت مثل وزیدن باد شدیدی که صفحات خورشیدی را تمیز کند، دور از ذهن نیست اما رخ دهد آن را به نظر می‌رسد.

«پل بایرن»، دانشمند سیاره‌شناس نیز تصویری از کاوشگر اینسایت در توییتر خود را به اشتراک گذاشته و توضیح داده است که این عکس احتمالاً آخرین عکسی است که مأموریت این سایت را به خانه ارسال کرده است.

انتهای پیام



منبع