شکست موشک اروپا در دومین ماموریت

نماینده شرکت فضایی آریان‌اسپیس، که موشک وگا سی را هدایت می‌کند در بیانیه‌ای نوشتند: تقریباً دو دقیقه و ۲۷ ثانیه پس از بلند شدن، یک ناهنجاری در مرحله «Zefiro ۴۰» رخ داد، بنابراین مأموریت وگا سی پایان یافت. تجزیه و تحلیل و تحلیل داده ها برای تعیین این شکست در حال انجام است.

انتهای پیام



منبع

موشک وگا سی(Vega C) اروپا در دومین ماموریت خود شکست خورد و دو ماهواره را از دست داد.

آریان اسپیس می‌گوید: این صورت فلکی از چهار ماهواره ساخته شده است که با استفاده از آخرین نوآوری‌ها و پیشرفت‌های فناوری ایرباس ساخته شده‌اند و امکان تصویربرداری از هر نقطه از کره زمین را می‌توان در روز با مشاهده ۳۰ سانتی‌متری ارائه کرد. این ماهواره‌ها بسیار چابک هستند و می‌توانند تصاویر را ظرف یک ساعت به زمین ارسال کنند.

تجزیه و تحلیل و تحلیل های بیشتر باید انجام شود تا مشخص شود که آیا تجهیزات معیوب ارتباطی با شکست این ماموریت داشته است یا خیر.

موشک چهار مرحله‌ای وگا سی با ارتفاع ۱۱۵ فوت(۳۵ متر) نسخه قدرتمندتر موشک وگا است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ پرواز کرد. وگا سی می‌توان حدود ۷۰ پوند(۲۳۰۰۵۰ وزن) محموله را تا مدار ۷۰۰ کیلومتری خورشیدهمگام(Sun-synchronous) حمل کند. نسخه قدیمی آن قادر به حمل 1000 متر بود.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، موشک وگا سی که حامل دو فضاپیما برای صورت فلکی تصویربرداری زمین موسوم به Pléiades Neo متعلق به شرکت ایرباس بود در دومین ماموریت خود با شکست مواجه شد.

بخوان  از لوازم آرایشی، خطرات جدی برای کودکان در پی دارد
مرحله اول این موشک با نام «P122C» شناخته می‌شود، کار خود را به درستی انجام داد. اما مرحله دوم که «Zefiro 40» نام دارد، موفق عمل نکرد.

این موشک روز سه‌شنبه(۲۰ دسامبر) در ساعت ۲۰:۴۷ به وقت منطقه زمانی شرقی(۰۵:۱۷ بامداد چهارشنبه به وقت ایران) از پایگاه فضایی اروپا در کورو، گویان فرانسه برخاست و دو ماهواره تصویربرداری از زمین را با خود به هوا برد. .

وگا سی پیش از این یک پرواز موفقیت آمیز انجام شد. در ماه ژوئیه ۲۰۲۲، این موشک با موفقیت یک ماهواره ۶۵۰ پوندی(۲۹۵ زمینی) به نام «LARES-2» را که توسط آژانس فضایی ایتالیا ساخته شده بود و همچنین شش تاسواره را به مدار برد.

ماموریت روز سه شنبه در ابتدا قرار بود در روز ۲۴ نوامبر انجام شود. اما آریان اسپیس آن را نزدیک به یک ماه به تعویق انداخت تا تجهیزات معیوب روی موشک را جایگزین کند، روندی که مستلزم باز کردن محفظه وگا سی در یک مرکز پردازش می‌شود.

این موشک توسط آژانس فضایی اروپا(ESA) توسعه یافته و توسط آرین اسپیس اداره می‌شود.

دو فضاپیمایی که دلیل شکست این موشک روز سه‌شنبه از دست رفتند، «Pléiades Neo 5» و «Pléiades Neo ۶» نامی دارند که روی هم رفته ۴۳۵۹ پوند(۱۹۷۷ وزن) وزن آنها بود. این دو قرار بود به مدار خورشیدهمگام بروند و به صورت فلکی تصویربرداری از زمین Pléiades Neo ایرباس بپیوندند.