آیا تحول دنیا در دستان هوش مصنوعی است؟

• درمان مصنوعی در صنایع مختلف از مالی تا مراقبت های بهداشتی استفاده می شود.

ابرایانه Minwa از نوع خاصی از شبکه عصبی عصبی به نام شبکه عصبی کانولوشن برای شناسایی و دسته بندی تصاویر با دقت بالاتری نسبت به انسان معمولی استفاده می کند.

سال ۱۹۵۶

در سال ۲۰۲۲، هوش مصنوعی از طریق آشنایی با کاربردهای ترانسفرماتور پیش‌آموزش مولد وارد مسیر اصلی شد. محبوب‌ترین برنامه هوش مصنوعی، چت جی پی تی است که جدیدترین «مدل زبانی» مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه شده توسط مجموعه OpenAI به حساب می‌آید. این چت بات می‌تواند هر سوالی را جواب دهد، می‌تواند موضوعات تخصصی و مباحث پیچیده را در حوزه‌های مختلف مانند فیزیک، ریاضی و برنامه‌نویسی کند. گسترش جذابیت چت جی پی تی، این برنامه را مترادف با هوش مصنوعی در ذهن اکثر مصرف‌کنندگان با این حال انجام می‌دهد، این تنها بخشی از روش‌هایی است که کوچک‌تر از فناوری هوش مصنوعی در آنها می‌شود.

موارد کلیدی از هوش مصنوعی

• هوش مصنوعی شامل، استدلال و ادراک به کمک رایانه است.

• هوش مصنوعی (AI) به شبیه سازی یا شباهت زیاد به هوش انسانی در ماشین ها اشاره دارد.

• برخی از متخصصان می‌ترسند که از هوش مصنوعی استفاده کنند، می‌توانند تأثیری بر جامعه داشته باشند.

در سال ۲۰۱۵

برخی بر این باورند که مبتکران ممکن است به زودی قادر به توسعه سیستم‌هایی باشند که می‌توانند برای انسان یا استدلال هر موضوعی فراتر باشند، اما برخی دیگر به این شک دارند زیرا تمام فعالیت‌های شناختی با قضاوت‌های ارزشی همراه است که ویژگی‌های انسانی خواهد بود. .

سال ۲۰۱۱

سال ۱۹۵۰

اهداف هوش مصنوعی شامل تقلید از فعالیتهای شناختی انسان است؛ مطالعات و توسعه‌دهندگان در این زمینه در تقلید از فعالیت‌هایی مانند استدلال، استدلال و ادراک، تا حدی که می‌توان آن‌ها را به‌طوری که مشخص کرد، گام‌های شگفت‌انگیز سریعی برداشت کرد.

کاربردهای هوش مصنوعی بی‌پایان از این فناوری می‌توان از بخش‌ها و صنایع مختلف استفاده کرد. از هوش مصنوعی در مراقبت‌های بهداشتی برای پیشنهاد دوز دارو، شناسایی درمان‌ها و کمک به روش‌های جراحی در اتاق استفاده می‌شود و مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

هوش مصنوعی بر این اصل استوار است که هوش انسانی را می‌توان به گونه‌ای تعریف کرد که ماشین‌ها به راحتی آن را تقلید می‌کنند و وظایف را از ساده‌ترین تا پیچیده‌ترین آنها انجام می‌دهند.

خودروهای خودران نسبتا بحث برانگیز بوده اند زیرا ماشین های آن ها برای کمترین خطر ممکن و کمترین تلفات طراحی می شوند. اگر سناریوی همزمان با یک نفر یا دیگری ارائه شود، این خودروها گزینه‌ها را محاسبه می‌کنند که کمترین را به همراه داشته باشد.

بخوان  OpenAI به هنرمندان اجازه دسترسی به Sora را داد و ثابت کرد که ابزار ویدئویی هوش مصنوعی عجیب‌تر و قدرتمندتر از آن چیزی است که فکر می‌کردیم.

آیا تحول دنیا در دستان هوش مصنوعی است؟

www.ibm.com

هوش مصنوعی از ابتدای پیدایش خود در مورد توجه و عموم مردم قرار گرفته است. یکی از موضوعات رایج این ایده است که ماشین‌ها به قدری توسعه می‌دهند که انسان‌ها دیگر نمی‌توانند آن را ادامه دهند و آن‌ها خودشان را با سرعتی که دارند دوباره طراحی کنند.

منابع

ملاحظات خاص

در دهه ۱۹۸۰، شبکه‌های عصبی که از الگوریتم پس از انتشار برای آموزش خود استفاده می‌کنند، به طور مستقیم در برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آیا تحول دنیا در دستان هوش مصنوعی است؟

فرانک روزنبلات در سال ۱۹۶۷ پرسپترون را ساخت، اولین رایانه بر روی یک شبکه عصبی که با آزمون و خطا بود، پس از آن یک سال بعد، ماروین مینسکی و سیمور پیپرت کتابی با عنوان پرسپترون‌ها منتشر کردند که هم به کار برجسته‌ای در شبکه‌های عصبی تبدیل شدند. هم حداقل برای مدتی استدلالی علیه پروژه‌های تحقیقاتی شبکه‌های عصبی آینده شد.

سال ۱۹۶۷

هوش مصنوعی را می‌توان به دو دسته ضعیف (محدود) و قوی تقسیم کرد. هوش مصنوعی ضعیف مظهر سیستمی است که برای انجام یک کار خاص طراحی شده است. سیستم‌های ضعیف مصنوعی شامل بازی‌های ویدیویی مانند بالا یعنی شطرنج و یا دستیاران شبیه الکسای آمازون و سیری اپل هستند. شما از دستیار سوالی می‌پرسید و به آن پاسخ می‌دهید.

جان مک کارتی در اولین کنفرانس هوش مصنوعی در کالج دارتموث، اصطلاح «هوش مصنوعی» را به کار برد. (مک کارتی ترع زبان لیسپ) در همان سال، آلن نیوول، جی سی شاو و هربرت سایت، نظریه منطقی را ایجاد کرد که اولین برنامه نرم افزاری هوش مصنوعی در حال اجراست.

آیا تحول دنیا در دستان هوش مصنوعی است؟

ایده ماشینی که فکر کند به یونان باستان برمی‌گرداند اما از زمان ظهور محاسبات الکترونیکی، رویدادها و مکان‌های عطف مهم در طراحی هوش مصنوعی شامل موارد زیر است:

هوش مصنوعی همچنین کاربردهایی در صنعت مالی دارد، جایی که آن را برای شناسایی و نشان دادن فعالیت‌های بانکی و مالی مانند غیرعادی از کارت نقدی و پرداخت حساب‌های بزرگ استفاده می‌کنند که همگی به بخش کلاهبرداری بانک کمک می‌کند و از آن جلوگیری می‌کند. از برنامه های کاربردی برای هوش مصنوعی کمک به ساده سازی و توسعه تجارت است. این امر با توسعه پیشنهاد، استفاده و قیمت خرید بهادار انجام می‌شود.

سال ۱۹۹۷

آیا تحول دنیا در دستان هوش مصنوعی است؟

با پیشرفت فناوری، ویژگی‌های قبلی که هوش مصنوعی را تعریف می‌کنند، می‌شوند به عنوان مثال، ماشین‌هایی که توابع را محاسبه می‌کنند یا متن را از طریق تشخیص کاراکتر نوری تشخیص می‌دهند، دیگر به عنوان تجسم مصنوعی در نظر گرفته شده نمی‌توانند این کار را انجام دهند. اکنون عنوان به یک عملکرد ذاتی رایانه، بدیهی تلقی می شود.

بخوان  طراحی ابزار جدید برای پیش بینی شدت زلزله

دیپ بلو از ای بی ام، یک ابررایانه شطرنجباز در یک مسابقه شطرنج (و مسابقه مجدد) قهرمان شطرنج جهان، گری کاسپاروف را شکست داد.

یکی دیگر از موضوعات مورد بحث از افراد با هوش مصنوعی است که چگونه می توان این نوع فناوری را بر روی انسان تأثیر بگذارد. با توجه به این که بسیاری از صنایع به دنبال خودکارسازی کارهای خاص از طریق استفاده از ماشین آلات هوشمند هستند، این نگرانی وجود دارد که افراد از نیروی کار خارج می شوند. خودروهای خودران ممکن است نیاز به تاکسی و برنامه های اشتراک خودرو را از بین ببرند، در حالی که تولیدکنندگان می توانند به راحتی نیروی انسانی را با ماشین ها جایگزین کنند و مهارت های افراد را منسوخ کنند.

کاربردهای هوش مصنوعی

• هوش مصنوعی ضعیف (یا هوش مصنوعی محدود) معمولی ساده و تک کاره است، در حالی که هوش مصنوعی کارهای قوی را انجام می‌دهد که پیچیده‌تر و شبیه انسان هستند.

ابر رایانه واتسون ای بی ام، در سال ۲۰۱۱ قهرمانان کن جنینگز و برد راتر را در برنامه Jeopardy شکست داد.

انتهای پیام



منبع

دهه ۱۹۸۰

تاریخچه هوش مصنوعی

سیستم‌های هوش مصنوعی قوی، سیستم‌هایی هستند که وظایفی شبیه انسان انجام می‌دهند. اینها دارای سیستم‌های پیچیده‌تر و مرکب هستند. آنها طوری برنامه‌ریزی می‌شوند که موقعیت‌هایی را مدیریت کنند و ممکن است بدون مداخله انسانی حل کنند. این نوع سیستم‌ها را می‌توان در کاربردهایی مانند اتومبیل‌های خودران یا در اتاق‌های عمل بیمارستان یافت.

ویژگی‌های ایده‌آل مصنوعی انجام آن در منطقی و انجام آزمایشی است که برای دستیابی به یک هدف خاص می‌تواند شانس بیشتری داشته باشد. زیرمجموعه‌ای از هوش مصنوعی، ماشینی (ML) است و به این مفهوم اشاره دارد که برنامه‌های رایانه‌های می‌توانند به طور خودکار از داده‌های جدید بیاموزند و بدون کمک انسان با آن‌ها سازگار شوند. تکنیک‌های بزرگ، این خودکار را از طریق جذب عظیمی از داده‌های ساختار نیافته مانند متن، تصاویر یا ویدیوهای امکان پذیر می‌سازد.

آیا تحول دنیا در دستان هوش مصنوعی است؟

از دیگر نمونه‌های ماشین‌های دارای هوش مصنوعی می‌توان به رایانه‌هایی اشاره کرد که بازی می‌کنند و یا ماشین‌هایی که خودران هستند. هر یک از این ماشین‌ها باید عواقب هر اقدامی را که انجام دهد، بسنجید زیرا هر اقدامی بر نتیجه نهایی می‌گذارد. در بازی شطرنج، نتیجه نهایی شدن در بازی است. برای خودروهای خودران، سیستم‌های رایانه‌ای باید تمام داده‌های خارجی را در نظر بگیرند و آن را محاسبه کنند تا به نوعی عمل کند که از جلوگیری از آن جلوگیری شود.

بخوان  Google Workspace واقعاً به هوش مصنوعی نیاز ندارد، اما به هر حال شما آن را دریافت می کنید

الگوریتم‌ها نقش بسیار مهمی در ساخت هوش مصنوعی بازی‌سازی. الگوری‌های ساده در برنامه‌های کاربردی ساده استفاده می‌شوند، در حالی که الگوری‌های پیچیده‌تر به مجموعه‌بندی‌های مصنوعی قوی کمک می‌کنند.

هوش مصنوعی به‌طور مداوم در حال حاضر است تا به نفع بسیاری از صنایع مختلف باشد. ماشین‌ها با استفاده از یک رشته بین‌المللی بر مبنای ریاضیات، علوم رایانه، زبان‌شناسی، روانشناسی و غیره به پیوندهای مرتبط می‌شوند.

ایسنا/خراسان رضوی هوش مصنوعی (AI) به شبیه سازی هوش انسانی و اکتشاف کدگذاری آن با نرم افزار اشاره دارد. مدیریت این کد در همه چیز از برنامه‌های مبتنی بر ابر، برنامه‌های کاربردی سازمانی تا برنامه‌های مصرف‌کننده و حتی سفت‌افزار رایج است.

سال ۲۰۱۶

www.investopedia.com

آلن توری که از آن به‌عنوان پدر علم کامپیوتر و هوش مصنوعی یاد می‌شود، در سال ۱۹۵۰ تحقیقاتی در مورد ماشین‌های محاسباتی و هوش منتشر کرد. تورینگ که دلیل شکستن کد انیگمای نازی‌ها در طول جنگ جهانی دوم مشهور است، در این مقاله سعی می‌کند به این سوال پاسخ دهد که آیا ماشین‌ها می‌توانند فکر کنند؟ و تست تورینگ را برای تعیین اینکه آیا یک رایانه می‌تواند همان هوش باشد (یا نتایج همان هوش) را به‌عنوان یک انسان نشان می‌دهد را معرفی کند. ارزش آزمون تورینگ از آن زمان مورد بحث بوده است.

وقتی اکثر مردم اصطلاح مصنوعی را میشنوند، اولین چیزی که معمولاً به ذهن آنها خطور خواهد کرد، ربات‌ها هستند. دلیلش این است که فیلم‌ها و رمان‌های پرهزینه، داستان‌هایی درباره ماشین‌های انسان‌نما می‌سازند که زمین را ویران می‌کنند، اما هیچ چیز از حقیقت دور نمی‌شود.

آیا تحول دنیا در دستان هوش مصنوعی است؟

انواع هوش مصنوعی

AlphaGo DeepMind یک برنامه عصبی عصبی طراحی شده است و در سال ۲۰۱۶ توسط بازیکن قهرمان جهان Go را در یک مسابقه با پنج بازی شکست می دهد. این پیروزی با توجه به تعداد زیادی حرکات ممکن در طول بازی (بیش از ۱۴.۵ تریلیون تنها پس از چهار حرکت) قابل توجه است. بعداً، گوگل DeepMind را به مبلغ 400 میلیون دلار خرید کرد.

آشنایی با هوش مصنوعی

دیگر این است که ماشین‌ها می‌توانند به حریم خصوصی افراد نفوذ کنند و حتی به سلاح تبدیل شوند. بحث‌های دیگر در مورد اخلاق مصنوعی است و اینکه آیا با سیستم‌های هوشمند مانند ربات‌ها باید با حقوق برابر با انسان‌ها رفتار شود.