آزادی صدها هزار تن میکروب ناشناخته با ذوب شدن یخچال‌ها

یک اکوسیستم کامل درون یخچال‌های طبیعی به دام افتاده است. از آنجایی که برف سال به سال در سردترین مکان‌های زمین می‌برد، به آرامی فشرده می‌شود و یخ تشکیل می‌دهد و میکروارگانیسم‌ها را به دام می‌اندازند و آنها را در حالت خاموش نگه می‌دارند. اما با ادامه افزایش زمین، یخ‌ها شروع به ذوب شدن کرده‌اند و این میکروب‌های باستانی را آزاد می‌کنند که در نهایت به دریاچه‌ها و رودخانه‌ها می‌ریزند.

یک اکوسیستم کامل در دل یخچال‌ها

این رقم بسته به سرعت ذوب یخچال‌ها و اینکه آیا انسان می‌تواند آب و هوا را تغییر دهد، حدود ۶۵۰ هزار تن کربن است که در محیط زیست آزاد می‌شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، با ادامه گرم شدن زمین، یخچال های گرم تر در حال ذوب شدن هستند و خطرات زیادی را برای بشریت به همراه دارند. سرعت بی‌سابقه‌هایی که در آن ورق‌های یخ جهان در حال ذوب شدن هستند، از بالا آمدن سطح آب دریاها تا افزایش فرسایش سواحل، این موضوع پتانسیل ایجاد اختلال در جوامع در سطح جهان را دارد.

این مطالعه در مجله Communications Earth & Environment منتشر شده است.

چگونه این میکروبها می توانند اکوسیستم را تغییر دهند؟

پژوهشگران در این مطالعه، آب‌های ذوب شده سطحی را از هشت مکان در سراسر اروپا، آمریکای شمالی و دو مکان در کلاهک یخی گرینلند جمع آوری کردند و در هر میلی‌لیتر آب، ده‌ها هزار میکروب پیدا کردند.

محاسبات این گروه پژوهشی بر اساس سناریوی گرم شدن زمین به میزان متوسط ​​است، جایی که انتظار می‌رود به جهانی تا سال 2121 به طور متوسط ​​بین دو درجه سانتیگراد تا سه درجه سانتیگراد افزایش می‌یابد.

بخوان  تصویر جدید "جیمز وب" از تولد ستارگان

تعداد میکروب‌های آزاد شده وابستگی به سرعت ذوب‌ها زیاد می‌شود و این که چقدر به سیاره خود گرم می‌شود، ادامه می‌دهد.

اکنون دانشگاه آبریستویث(Aberystwyth) هشدار می‌دهند که با ذوب شدن یخچال‌های طبیعی جهان به دلیل تغییرات آب و هوایی، صدها هزار تن میکروب ممکن است به دریاچه‌ها و رودخانه‌ها وارد شوند.

این گروه پژوهشی تخمین زد که بدون احتساب یخچال‌های طبیعی در منطقه هیمالیا در آسیا، این وضعیت می‌تواند منجر به خروج صد هزار تن از یخچال‌ها به آب‌ها در ۸۰ سال آینده شود.

«تریسترام اروین فین» یخچال‌شناس و یکی از پژوهشگران این مطالعه از دانشگاه آبریستویث می‌گوید: در دهه‌های آینده، پیش‌بینی اوج ذوب آب از یخچال‌های طبیعی کوهستانی زمین به این معنی است که ما باید خود را از وضعیت و سرنوشت اکوسیستم‌های روی سطح یخچال‌ها بهبود ببخشیم. .

از آن زمان، پژوهشگران میکروب‌های زمان‌های مختلف را جدا کرده‌اند که برخی از آنها پتانسیل بیماری‌زایی دارند. با این حال، احتمال تبدیل این میکروارگانیسم‌ها به بیماری همه‌گیر بعدی مانند بیماری کووید، نسبتاً کم است.

بنابراین، اگر انتشار کربن و گرمای جهانی و ذوب یخ‌ها کاهش یابد، میکروب‌ها نیز حدود یک سوم کاهش می‌یابد.

«آروین ادواردز»، میکروبیولوژیست و نویسنده این مطالعه از دانشگاه آبریستویث بریتانیا می‌گوید: ما یخچال‌ها را از آب یخ‌زده می‌دانیم ذخیره کرده‌اند.

دانشمندان هشدار می‌دهند که با ادامه روند گرمایش جهانی صدها هزار تن میکروب ناشناخته می‌توانند با ذوب شدن یخچال‌های طبیعی زمین آزاد شوند و برخی از آنها می‌توانند اکوسیستم‌ها را بارور کنند، در حالی که برخی دیگر می‌توانند پتانسیل بیماری‌زایی داشته باشند.

بخوان  همکاری دانشمند ایرانی در ارائه یک درمان پیشگو برای "مه مغزی"

اولین ویروسی که از خاک منجمد(permafrost) جدا شد و دوباره فعال شد، در سال ۲۰۱۴ بود. این ویروس از یک جنس از ویروس های غول پیکر به نام پیتوویروس بود. این در یک هسته یخی ۳۰ هزار ساله که از خاک منجمد دائمی سیبری گرفته شده بود، زنده بیرون آمد.

البته ادواردز می‌گوید: توده میکروب‌های قابل آزاد شدن حتی با گرم شدن متوسط ​​زمین نیز بسیار زیاد است.

برای درک این که چگونه هزاران تن میکروب آزاد می‌شوند بر روی اکوسیستم ما تأثیر می‌گذارند، به پژوهش‌های بیشتری نیاز دارند.

انتهای پیام



منبع

ادوارد می‌گوید: احتمالاً چنین خطری بسیار کم است، اما نیاز به ارزیابی دقیق دارد.

به زمینِ همیشه یخ‌بسته و لایه همیشه‌منجمد خاکی که معمولاً در نواحی قطبی و نیمه‌قطبی پیدا می‌شود، «خاک منجمد» گفته می‌شود. بنا بر تعریفی دقیق‌تر، اگر خاک ناحیه‌ای برای دو سال یا بیشتر به حالت یخ‌بسته باشد، به آن «خاک منجمد» می‌گویند. به‌جز مناطق قطبی، در برخی از مناطق کوهستانی نیز به خاک دائماً منجمد برمی‌خوریم. در حدود ۱۵ درصد از زمین های نیمکره شمالی خاک منجمد است.

پاتوژنی که قیامت برپا خواهد کرد

پژوهشگران می‌سازند که برخی از میکروب‌ها می‌توانند تاثیرات مثبتی مانند بارور کردن اکوسیستم‌هایی داشته باشند که با آنها در تماس هستند، داشته باشند. در، سایرین نیز می‌توانند منبع جدیدی باشند که موضوعی پیش‌رونده است.