آیا افسانه موتسارت حقیقت دارد؟

برخی از پژوهش‌هایی که از این فراتحلیل تشکیل می‌دادند، یک اثر درمانی قابل مشاهده را نشان می‌داد، اما بی‌اهمیت بود و ارزش اثبات یافته‌های ناکافی در نظر گرفته شد. برخی از پژوهش‌ها ضعیف بودند؛ یعنی از حجم نمونه به اندازه کافی بزرگ برای پاسخ به سوال مورد بررسی استفاده شده بود. پژوهش های دیگر نیز به صورت انتخابی داده های خود را گزارش کرده اند.

اما این باعث شد که رسانه‌ها از نتایج آن مطالعه در سال ۱۹۹۳ مورد استفاده قرار نگرفتند و به اشتباه ادعا کردند که گوش دادن به موسیقی موتسارت، ضرب هوشی را افزایش می‌دهد.

پژوهشگران می‌گویند: فراتحلیل ما در مجموع نشان می‌دهد که هیچ پشتیبانی علمی‌ای برای تأثیر مفیدِ گوش دادن به سونات موتسارت در هر شرایط پزشکی مرتبط وجود ندارد، چه تأثیری به موتسارت به طور خاص برای بیماری صرع می‌دهد. موسیقی موتسارت زیباست، اما متأسفانه ما نمی‌توانیم از آن انتظار تسکین علائم صرع را داشته باشیم.

ولفگانگ آمادوس موتسارت، سونات خود را در سال ۱۷۸۱ زمانی که ۲۵ ساله بود نوشت. این بخش دارای سه بخش است و پژوهشگران روی اولین بخش از این سونات بحث کرده اند و ادعا می کنند که خواص شگفت انگیزی دارد.

انتهای پیام



منبع

ساندرا اوبرلایتر و جاکوب پیشنیگ، پژوهشگران فراتحلیل می‌گویند: به نظر می‌رسد که ادعای بی‌اساس، پژوهش‌های ضعیف و گزارش‌های غیرشفاف، محرک‌های اصلی افسانه اثر سونات موتسارت هستند.

در حالی که در سال‌های گذشته ادعاهایی مبنی بر تأثیر موسیقی و موسیقی خاص موتسارت بر کنترل تشنج‌های بیماری صرع مطرح شده بود، نتایج یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که موسیقی هیچ تأثیری بر علائم صرع ندارد.

بخوان  Neuralink ایلان ماسک اولین ایمپلنت مغز انسان را انجام داده است و ما یک قدم به داشتن تلفن در داخل سرمان نزدیکتر شده ایم.

نتایج این فراتحلیل در مجله Nature Scientific Reports منتشر شده است.

اکنون پژوهشگران دانشگاه وین(Vienna) در یک فراتحلیل جدید، تأثیر این موضوع از سونات موتسارت را بر بیماری صرع و شرایط پزشکی مرتبط با آن بررسی کردند. علاوه بر این، آنها سوگیری، کفایت ارزش شواهدی بودند که در تحقیقات قبلی بر روی آن تکیه می‌شوند و همچنین روش‌های مختلف تجزیه و تحلیل و ارائه داده‌ها را به زیر می‌بردند.

اکنون به نظر می‌رسد که این فراتحلیل بالاخره پاسخی متقن به این افسانه است که در آن ادعا می‌شود، گوش دادن به موسیقی موتسارت برای بیماران صرع مفید است.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، ادعا می‌شود که «سونات برای دو پیانو» (Sonata for Two Pianos) موتسارت، دارای بیش‌ترین تعداد از علائم صرع است، اما یک فراتحلیل جدید نشان می‌دهد که هیچ مدرک علمی مبنی بر موسیقی موتسارت با فواید سلامت بیماران برای بیماران ندارد. به صرع همراه باشد، وجود ندارد. فراتحلیل(متا تحلیل)، دستیابی به حقیقتِ مشترک در پشتِ همه مطالعات علمی مفهومی و فردی برای بهبود زندگی است.

تأثیر این قطعه موتسارت بر ذهن از آن زمان به عنوان یک اطلاعات عمومی باقی مانده است. با این ادعا که این قطعات موسیقی در پیچ و خم‌ها و تولید شیر در گاوها را بهبود می‌بخشد و حتی باعث می‌شود که در کارخانه‌های بزرگ، به‌طور تصادفی، عواملی را که در کارخانه‌های سرمایه‌گذاری می‌شوند، پیدا کنند.

این اثر از موتسارت در سال ۱۹۹۳ موضوع بحثهای علمی فراوان بوده است، زمانی که اولین بار یک مقاله پژوهشی ادعا می کند که گوش دادن به بخش اول سونات موتسارت موسوم به con spirito عملکرد را در رابطه با کارهای ذهنی مانند کاغذ و حل معماها بهبود می بخشد. می‌بخشد اما پژوهش‌های بعدی نشان داد که باعث بهبود عملکرد مغز شد، اگر اصلا وجود داشته باشد، اندک است.

بخوان  غافلگیرشدن زن روستایی در خواب توسط مار کبرا + فیلم

به همین منظور ادعای دیگری مطرح شده است برای اینکه گوش دادن به سونات موتسارت، علائم بیماری صرع را کاهش دهد.

پژوهشگران به شکل جامع، هشتم پژوهش قبلی را مورد بررسی قرار دادند که ۲۰۷ شرکت‌کننده را پوشش می‌داد و پس از تحلیل و تحلیل داده‌های دریافتی، کمی مبنی بر فواید معنی‌دار گوش دادن به سونات موتسارت (یا هر موسیقی دیگری) در مورد صرع به طور معمول انجام شد. خاص یا سایر بیماریهای مرتبط با پزشکی به طور کلی وجود دارد.