عکس خارق‌العاده بالگرد «نبوغ» از غروب خورشید در مریخ

عکس دنیایی که بالگرد «نبوغ» ثبت کرده است، زیبایی را از غروب خورشید در مریخ نشان می‌دهد.

«نبوغ» همچنان در حال انجام دادن پروازهای کوتاه در اطراف دهانه «جیزرو»(Jezero) مریخ است و به جمع آوری داده ها بسیار فراتر از طول عمر عملیاتی خود ادامه می دهد. نبوغ با مریخ‌نورد «استقامت»(Perseverance) ناسا به سیاره سرخ رسید و در فوریه ۲۰۲۱ روی دهانه جیزرو فرود آمد.

در هر حال، بعضی اوقات بعضی اوقات از آسمان مریخ در عکس‌های نبوغ ظاهر می‌شود و چشم‌انداز را از سیاره سرخ به ما می‌دهد. این بالگرد در چهل و پنجمین پرواز خود چنین تصویری را گرفت اما یک سوژه نادرتر در این قاب قرار دارد و آن سوژه خورشید است. این عکس، خورشید را نشان می دهد که کمی بالای نوک تپه ها در دوردست قرار دارد. پرتوهایی که در سراسر عکس می‌درخشند، به روشن کردن منظره‌ها از شن‌ها و سنگ‌ها در دهانه جیزرو کمک می‌کنند و معمولاً به عکس‌های شباهت دارند که می‌توانند از یک بیابان روی زمین بگیرند. زیبایی در این عکس نهفته است.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، بالگرد «نبوغ»(Ingenuity) ناسا طی جدیدترین پرواز خود، عکس زیبایی را از غروب در سیاره سرخ گرفت.

نبوغ دو ماه بعد در آوریل ۲۰۲۱، برای اولین بار پرواز کرد و ابتدا چند تنها پرواز آزمایشی را برای اثبات فناوری پیشرو خود بر داشت. با وجود این، مأموریت نبوغ فراتر از انتظارات ناسا گسترش یافت تا به عنوان پیشاهنگی برای مریخ‌نورد استقامت خدمت کند که در جستجوی نشانه‌هایی از حیات باستانی مریخ و جمع‌آوری نمونه‌هایی برای آوردن به زمین است. نبوغ الان در مجموع ۴۶ بار پرواز کرده و مسافت ۱۰.۱ کیلومتر را طی کرده است.

بخوان  اکنون می‌توانید همه ابزارهای جدید Microsoft 365 Copilot را امتحان کنید - اما فقط در صورت پرداخت

پروازهای ۴۵ و ۴۶ تنها با سه روز فاصله در ۲۲ و ۲۵ فوریه انجام شده و پرواز ۴۷ در هر روز مورد انتظار است. بسته به موقعیت نسبی زمین و مریخ، انتقال بین این دو سیاره و رسیدن به هدف ممکن است بین پنج تا ۲۰ دقیقه بکشد. به همین دلیل، نبوغ برای بلند شدن، پرواز و فرود به تنهایی طراحی شده است. کنترل‌کننده‌های مأموریت، هر برنامه‌ریزی می‌کنند و باید منتظر بررسی اطلاعات باشند تا مطمئن شوند که به سلامت فرود آمده‌اند. دوربین های داخلی، تصاویر را می گیرند که برای کمک به تعیین مراحل بعدی ماموریت نبوغ و استقامت استفاده می کنند.

این شباهتهای درک شده، پایه و پایه و اساس کشف فضا را در وهله اول شکل می‌دهند. این که یک عکس از غروب خورشید در سیاره‌های دیگر می‌تواند ما را تا حد زیادی به یاد خودمان بیاندازد، حاشیه ناچیز بین حیاتی ما و سایر سیارها را که به دور خورشید و فراتر از آن می‌چرخند، برجسته می‌کند. این ماهیت جستجوی زندگی باستانی مریخ توسط مریخ‌نورد استقامت است و این پرسش را مطرح می‌کند که غروب خورشید در سیارات دیگر ممکن است چگونه به نظر برسد و آیا بشریت نیز روزی آن خواهد بود یا خیر.

دوربین رنگی نبوغ که دارای وضوح بالایی است، زاویه ۲۲ درجه زیر افق دارد. بنابراین، از بالگرد 1.8 نخست وزیری به ناسا، در درجه روی زمین مریخ منتشر شده و به دنبال ویژگی‌های زمین‌شناسی جالب و احتمال احتمالی پیش رو هستند.

انتهای پیام



منبع