کتابی را که می‌بینید استشمام کنید!

پنکیک، موهیتو و حتی گیاهان، از جمله ۳۰ بوی متفاوت به شماره می‌روند که اکنون به لطف مهندسان «دانشگاه بیهنگ»(BUAA) چین و «دانشگاه سیتی هنگ کنگ»(CityU) با کمک فناوری قابل استشمام هستند.

پژوهشگران با آزمایش ۳۰ نوع بوی متفاوت از جمله آناناس، چای سبز و رزماری دریافت می کنند که این رایحه ها می توانند تغییر کنند. رایحه‌های مبهم‌تری مانند بیرون رفتن، شادی و ناهار خوردن نیز مورد آزمایش قرار گرفت اما بوهایی که در پایین‌ترین نقطه آب قرار گرفتند، در آنجا قرار گرفتند.

پژوهشگران در مقاله خود نوشتند: پیشرفت‌های اخیر در فناوری‌های حاصل از واقعیت مجازی، ایجاد دنیای مجازی سه‌بعدی بی‌نقص است که یک بستر اجتماعی را برای انسان‌ها فراهم می‌کند. بویایی که به همان اندازه بینایی، شنوایی و لامسه مهم است، تأثیرات فیزیولوژیکی و روانی بر انسان دارد. تماشای فیلم چهار بعدی، ارسال پیام بر بو، درمان پزشکی، کنترل احساسات انسانی و آموزش آنلاین نتایج بر روی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، پتانسیل قابل توجه به رابطه بویایی نرم افزار در کاربردهای عملی متفاوت از جمله سرگرمی، آموزش، ارتباط ماشین و انسان و مواردی از این دست ثابت می‌شوند.

فناوری جدید پژوهشگران چینی پس از پروژه‌های مجازی دیگر آمده است که مفهوم «Smell-O-Vision» را به قرن ۲۱ آوردند. پژوهشگران سوئدی قبلاً یک ضمیمه را به کنترل‌کننده بازی مرتبط می‌کنند که می‌توانند عطرهایی را در طول تجربه‌های مجازی منتشر کنند. اما محققان می‌گویند که فناوری جدید آنها متفاوت است و چون نیاز به سیم یا اتصال ندارد، با احساس سبکی همراه می‌شود. همچنین، این مجازی‌سازی جدید برای تولید بوهای شبیه‌سازی‌شده، به عطر نیازی ندارد که همیشه یکی از ویژگی‌های اصلی برخی از دست‌ها بوده است.

بخوان  توسعه الگوریتمی که ذهن شما را می‌خواند

دانش‌آموزان چینی، نوعی هدست واقعیت مجازی ساخته شده‌اند که با شبیه‌سازی بوهای گوناگون به کاربران امکان می‌دهند تا بوها را از صفحه نمایش استشمام کنند.

در ویدئوی زیر می‌توانید روند کار این هدست را ببینید.

انتهای پیام



منبع

کتابی را که می‌بینید استشمام کنید!

تحولات رخ‌داده در واقعیت مجازی، پس از مفهوم مسحورکننده Smell-O-Vision به وجود آمد که در سال ۱۹۶۰ برای فیلم «Scent of Mystery» ایجاد شد. این سیستم روی صندلی‌های سینما نصب شد و ۳۰ بو را هنگام پخش قسمت‌های مختلف فیلم منتشر کرد. بوها در آن زمان شامل تنباکو، باروت، بنزین، گل، تراشه‌های چوب و خوراکی‌هایی مانند هلو و قهوه بود.

بیمارستان‌ها نیز می‌توانند از این فناوری استفاده کنند زیرا محققان معتقدند که می‌توان به بیماران مبتلا کمک کرد.

پژوهشگران در هر دو دانشگاه، قابلیت دو مجموعه مجازی بی‌سیم تولید عطر را مورد بررسی قرار دادند و آنها را روی ۱۱ داوطلب آزمایش کردند.

با گرم کردن مخلوط برخی از عطرها و موم تا دمای 60 درجه متفاوت به دست آمد که پس از سه هفته قرار گرفتن در معرض هوای ماندگار باقی ماند. در همین راستا، ۳۰ میلی‌گرم موهیتو که در آن نقطه جوش آن ۲۰۰ درجه سلسیوس است، به مدت ۹۰ دقیقه در حال حاضر به طور مداوم بو را منتشر می‌کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، خیلی از گاهی اوقات ممکن است داشته باشم که از صفحه تلویزیون بو را حس کنند. این کار در حال حاضر می‌تواند امکان پذیر باشد زیرا این کار را می‌توان شبیه‌سازی‌شده جهانی کرد.

پژوهشگران باور دارند که این پژوهش پیشگامانه می‌تواند راه را برای ساخت مجموعه‌های هیجان انگیز از بازی‌های ویدیویی جدید، فیلم‌های چهار بعدی و حتی محیط‌های آموزشی مجازی هموار کند.

بخوان  گوگل یک ابزار هوش مصنوعی دیگر را به Workspace اضافه می کند تا با مایکروسافت پیشی بگیرد

با وجود تفاوت‌هایی که این دو مدل دارند، هر دو تولیدکننده‌های بو را در بر دارند که ریز هستند و از موم پارافین تشکیل می‌شوند. این تولیدکننده‌ها می‌توانند بوهای خاص را در کمتر از ۱.۴۴ ثانیه از گرم شدن آزاد کنند.

پژوهشگران توضیح دادند: مشخص است که سیستم بویایی ما می‌تواند انواع بوهایی را که کمتر فرار کنند، به عنوان افزودنی برای ارائه نمایش بویایی به کاربران برای کار کردن.

اولین مدل که قابلیت ایجاد دو بوی متفاوت را دارد، می‌توان زیر بینی کاربر قرار داد. دومین مدل می‌تواند ۹ بوی متفاوت را تولید کند اما مانند یک ماسک روی صورت قرار می‌گیرد.