آیا در ماه یا سیاره های دیگر هم رخ می دهد؟

او می‌گوید: «در واقع، تا زمانی که ما شاهد وجودها و شکاف‌هایی بر روی صخره‌ها و حتی یخ‌های قمرهای سیاره‌ی مشتری با نام‌های اروپا (Europa) و اِنسلادوس (Enceladus) هستیم، با اطمینان وجود زلزله را در این مکان‌ها می‌کنیم. این لرزه‌ها هستند که باعث ایجاد ترک می‌شوند.»

آیا در ماه یا سیاره های دیگر هم رخ می دهد؟

ایسنا/اصفهان ترک‌ها و شکاف‌های موجود بر سطح ماه و برخی از سیاره‌ها حاکی از وجود لرزه‌های موجود در این اجرام آسمانی است. تحقیقات چنین پدیده‌ای در سطح ماه را «ماه لرزه» و در مریخ، «مریخ لرزه» می‌نامند. آن‌ها معتقدند از حقایق درونی جهان‌های دیگر به ما کمک می‌کنند تا متوجه سیاره ما، زمین شوند، چگونه توسعه یافته است.

به عبارتی، زمین لرزه‌ها، مریخ لرزه‌ها و همچنین ماه‌های لرزه‌هایی در مقابله با بزرگ‌تر، می‌توانند در مراحل و ویژگی‌های گوناگون و همچنین حقایق نهفته در این سیارات نکاتی را بازگو کنند و اطلاعات را در اختیار ما قرار دهند.

به گزارش ایسنا و به نقل از ناسا، به تازگی از یک دانش آموز در ناسا سوال شد که آیا در سیاره های دیگر منظومه شمسی هم زلزله رخ می دهد؟ او در پاسخ گفت: «بله، منتها در آن فضا و عالم، به این لرزه‌ها زمین لرزه نمی‌گویند. اگر در ماه رخ دهد به آن ماه می لرزد و اگر در مریخ باشد به آن مریخ می لرزد. در واقع ما می‌دانیم که در ماه و سیاره‌های دیگر چنین لرزه‌هایی وجود دارند، زیرا می‌لرزند به ماه و مریخ ارسال می‌کنند و از طریق چیزی که ثبت می‌شود، متوجه می‌شویم که هزاران در زیر سطح ماه می‌لرزد و سیاره مریخ وجود دارد.»

بخوان  هدست های متا کوئست در حال از دست دادن یکی از کاربردی ترین ویژگی های خود هستند

این دانشمند ناسا ادامه می‌دهد: «ما به جدید کشف کرده‌ایم که ماه دارای یک منبع انرژی است که جامد خود را احاطه کرده است. ما همچنین توانستیم علمی را کشف کنیم که مریخ بزرگ‌تر از آن چیزی است که در ابتدا فکر می‌کردم، این نکته به این معناست که در واقع چگالی کمتری دارد و این موضوع را خود یک معمای جالب است.»

پس در پاسخ به این سوال که «آیا در سیارات دیگر هم رخ می دهد؟» باید بگویم، حتماً. ماه‌ها و مریخ لرزه‌های بسیاری رخ‌دهد و احتمالاً روزی فرا می‌رسد که می‌تواند به نقاط دیگر جهان بپردازد تا لرزه‌های اروپا و انسلادوس (قمرهای مشتریان) و حتی نقاط دورتری را به ثبت برسانیم.

انتهای پیام



منبع

زلزله‌ها در هر واقعه و اندازه‌ای از پدیده‌های شگفت‌انگیز و جالبی هستند که می‌توانند چیزهای زیادی را از درون یک سیاره به ما بگویند.

این دانشمند معتقد است که حتی اگر لرزه‌ای هم وجود نداشته باشد که لرزش‌هایی رخ داده را ثبت کند، باز هم به یقین می‌گفت در کره ماه و سیاره‌های دیگر در گذشته زلزله رخ داده است، چرا که بر روی سطح آن شکاف‌هایی وجود دارد.

بنابراین درک و درک از جهان حقایق درونی‌های دیگر به ما کمک می‌کند تا متوجه شوید که سیاره ما، زمین، چگونه توسعه یافته است.