آیا چپ دست‌ها خلاق‌ترند؟ – ايسنا

در اکثر افراد نیمکره چپ مسئولیت تسلط افراد بر زبان را دارد، اما در سمت چپ دست‌ها عکس این موضوع رخ می‌دهد. «کلاید فرانک» از نظر این مطالعه گفت: نقش هر نیمکره در زبان و سایر عملکردهای شناختی بسیار مهم است. بسیاری از مسایل مختلفپزشکی در افزایش نرخ چپ‌دستی، اوتیسم، اسکیزوفرنی و ناتوانی ذهنی دخیل هستند، البته باید ذکر کرد که اکثر مردم دست‌دست این مشکلات را ندارند. اما این موضوع را درک می کنم که راست دستی و چپ دستی دقیقاً چرا باعدم تقارن مغز مرتبط و ژن ها در این امر چه نقشی ایفا می کنند، بسیار مهم است.

شاید از متقاعدکننده‌ترین تحقیقات مرتبط با چپ دست یا راست دست و خلاقیت از مطالعات با سطوح بالای اسکیزوتایپی (ویژگی‌های شخصیتی که شبیه به اسکیزوفرنی هستند، اما چندین افراطی مانند) حاصل می‌شود.

شایان ذکر است که نیمکره راست در تفکر واگرا (توانایی تفکر خلاقانه به چند راه حل برای فرد برای یک مشکل خاص) درگیر است. تفکر واگرا (Divergent Thinking) یک فرآیند یا روش تفکر است که با استفاده از آن و بررسی تعداد زیادی از راه‌حل‌های ممکن، می‌توان ایده‌های خلاقانه را تولید کرد.

برخی از افراد را می‌توان متوجه کرد و دلیل این امر نیز آن است که چپ دستی باعدم تقارن مغز مرتبط است و به همین دلیل هم هر دو نیمکره مغز مهارت‌های خاص یک فرد را کنترل می‌کنند. در راست دست‌ها، نیمکره چپ کنترل کنترل دست راست را بر عهده دارد و در چپ دست‌ها نیز عکس این اتفاق رخ می‌دهد.

به گزارش ایسنا و به نقل از بیزینس اینسایدر، با کدام دست می‌توانید بنویسید، بخورید و دندان‌های خود را مسواک بزنید؟ آیا تا به حال به این فکر کرده اید که دست راست یا چپ دست شما می توانید در میزان تاثیرگذاری شما تاثیرگذار باشید؟ بیش از یک قرن است که روی دست انسان مطالعه می‌کنند و کشف می‌کنند که دست راست یا چپ دست می‌تواند در نحوه عملکرد متفاوت مغز انسان را نشان دهد. از آنجایی که ویژگی خلاقیتی برای نحوه تفکر ما است، هر مدرکی مبنی بر خلاقیت افراد چپ دست در آن مکان از مدار عصبی ما پنهان باشد.

آیا چپ دست‌ها خلاق‌ترند؟

برای بررسی پایه‌های عصبی و ژنتیکی چپ دستی و بررسی تفاوت‌های بین چپ‌دست‌ها و راست‌دست‌ها و اندازه‌گیری این‌عدم تقارن، از تصاویر مجموعه‌ای از بانک‌های بزرگ اطلاعات پزشکی بریتانیا استفاده کردند.

  • بررسی‌های دریافتی دست‌های راست به طور متوسط ​​از نظرسنجی تقارن مغزی در ۱۰ منطقه خاص مغز با چپ دست‌ها متفاوت بودند. در تمام این ۱۰ منطقه، ماده خاکستری نیمکره راست در سمت چپ دست‌ها نسبت به بزرگ‌تر بود که این امر با افزایش منابع عصبی برای حمایت از نقش آن نیمکره در کنترل دست چپ مرتبط است.

زیلمر گفت: اما عوامل محیطی را نمی‌توان نادیده گرفت. به عنوان مثال، کودکی که والدینش چپ دست است، ممکن است با تقلید از آنها به چپ دست شود، صرف نظر از اینکه کدام دست را در رحم می‌دهد. به احتمال زیاد این امر به دلیل بیان ژن است و همین امر در مورد خلاقیت نیز صدق می‌کند.

بخوان  ناسا چگونه محل فرود در مریخ را انتخاب می‌کند؟

باجاج گفت: برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که برخی از افراد با درجات پذیرایی بالاتر از دیگران متولد می‌شوند. از دیدگاه من، خلاقیت نیاز به تمرین دارد و هر چه بیشتر آن را پرورش دهیم، توسعه دهیم.

یک مطالعه جدیدتر در سال ۲۰۲۰ نشان داد که راست دست یا چپ دست کمتر از حدی است و ممکن است توسط عوامل ژنتیکی تعیین شود.

اگر محققی مکالمه‌ای را با شروع و مغز شما را با روش تصویرسازی اف‌ام‌آرآی یا تصویرسازی تشدید مغناطیسی کارکردی اسکن کند، نیمکره چپ (که با زبان مرتبط است) باید بیشتر از نیمه‌راست آن روشن شود و این چیزی است که برای اکثریت راست. دست‌ها دریافته‌اند و آن این است: برای کارهایی که شامل زبان است، سمت چپ مغز آن‌ها از نیمه راست فعال می‌شوند.

چرا چپ دست می‌شویم؟

اما دانش‌آموزان که این مورد برای اکثر دست‌دست‌ها صادق نیست. اکثر افراد چپ دست در واقع فعالیت در نیمکره راست خود برای انجام کارهای زبانی نشان می‌دهند. زیلمر گفت: از آنجایی که چپ‌دست‌ها کمتر به نیمکره چپ متکی هستند، این موضوع را به‌عنوان نشان دادن تقسیم‌بندی مغز کمتری توصیف می‌کنند و این فقط زبانی نیست که مغزهای چپ دست‌ها و دست‌های راست را هم متفاوت می‌کند.

آیا چپ دست‌ها خلاق‌ترند؟

آیا چپ دست‌ها خلاق‌ترند؟

«کاتینا باجاج» محقق روانشناسی بالینی و یکی از بنیانگذاران شرکت Daydreamers، گفت: این امر فرصت‌هایی را برای دست‌ها فراهم می‌کند تا از تخیلات خود استفاده کنند، چرا که این امر می‌تواند به این دسته از افراد در پرورش خلاقیت کمک کند.

«اریک زیلمر»، استاد عصب روانشناسی در دانشگاه درکسل آمریکا، می‌گوید چپ دست‌ها به طور خاص نسبت به دست‌های راست تقسیم‌بندی مغز کمتری را نشان می‌دهند. تقسیم‌بندی مغز (جانبه‌سازی مغز) این است که مغز انسان به دو نیمه تقسیم می‌شود (نیمکره چپ و راست) که هر مسئول مجموعه‌ای از عملکردها هستند.

  • نیمکره چپ به طور کلی با گفتار، نوشتار، حساب، زبان و درک مطلب مرتبط است، در حالی که نیمکره سمت راست خلاقیت، مهارت‌های موسیقی و بیان هنری را کنترل می‌کند.

محققان آمریکایی به اظهارنظر نتایج اسکن مغزی را نشان می‌دهند که افراد چپ دست متفاوت از راست دست‌ها فکر می‌کنند. آن‌ها بیشتر دارند نیمه راست مغز خود را برای کار و عملکردهای خاص فعال کنند. عواملی هستند که این تفاوت در عملکرد مغز را می‌توان ایجاد کرد.

بخوان  اینشتین هم اشتباه کرد! - ایسنا

انتهای پیام



منبع

پژوهشگران مؤسسه روانشناسی زبان «ماکس پلانک» اظهار کرده‌اند عملکرد یک ژن خاص به نام «NME7» و بخش‌های ویژگی از آناتومی مغز، نقش بسزایی در افراد راست‌دستی و چپ‌دستی دارند. آلمانی‌های آلمانی در این مطالعه علاوه بر نقش ژنتیک، بخش‌های خاصی از آناتومی مغز نیز با چپ دستی و راست دستی افراد مرتبط شناخته می‌شوند.

آیا چپ دست‌ها خلاق‌ترند؟

این احتمال وجود دارد که چپ دست‌ها خلاق‌تر باشند، می‌توانند تا حدی به دلیل سازگاری افراد چپ دست‌ها با دنیایی باشند که برای راست دست‌ها طراحی شده است.بنابراین، اگر تقسیم‌بندی مغز غیرمعمول با ایجاد بیشتر در افراد دارای سطح بالای اسکیزوتایپی مرتبط باشد، می‌توان به افراد چپ‌دست با تقسیم‌بندی مغز کمتر پیشنهاد کرد که خلاق‌تر باشد. البته، این، بررسی برای بررسی مستقیم پیوند است.

دقیقاً نمی‌دانند که چرا حدود ۱۰ درصد از جمعیت جهان چپ دست هستند. اما برخی از مطالعات سرنخ‌هایی در مورد چگونگی و زمان تعیین راست یا چپ دست ارائه می‌شوند. در مطالعه، اطلاعاتی دریافت می‌کنند که می‌توانند به طور منطقی یک دست کودک را با مشاهده دستی که دوست دارد در داخل رحم حرکت دهد، پیش‌بینی کند.

یک مطالعه در سال 2010 بر روی دست و درک نشان داد که چپ دست‌ها از هر دو نیمکره چپ و راست هنگام نگاه کردن به صورت استفاده می‌کنند. اما برای این مطالعه، تشخیص چهره تا حد زیادی در سمت راست مغز بود.

  • پس این چه ارتباطی به خلاقیت افراد دارد؟

مغز افراد چپ دست با راست دست‌ها متفاوت است

محققان همچنین دریافتند که ژنتیک نیز بر روی راست‌دستی و چپ‌دستی تأثیرگذار است و باعدم تقارن مغز در مناطق مرتبط با زبان مرتبط است. جالب اینجاست که یکی از ژن‌های دخیل در این موضوع NME7 است، چرا که این ژن بر روی اندام‌های بدن مانند قلب یا دارو و قرارگیری آن‌ها در سمت راست یا چپ بدن تأثیرگذار است. به گفته فرانک، راست‌دستی و چپ‌دستی و زبان ممکن است تا حدی در طول رشد مغز انسان با همدیگر باشند و تاریخچه توسعه مشترکی داشته باشند.

بخوان  بقایای موشک چینی بر فراز اقیانوس آرام وارد جو زمین شد

زیلمر که این تفاوت‌ها در تقسیم‌بندی‌های مغز ممکن است به چپ‌دست‌ها کمک کند بیشتر از فکر فکر کنند و در نتیجه خلاقیت بیشتری داشته باشند. خلاقیت ممکن است برای افراد چپ دست راحت تر باشد.

در اوایل دهه ۲۰۰۰، گروه تحقیقاتی پیوند جالبی بین افراد بسیار خلاق مانند موسیقیدانان حرفه‌ای و هنرمندان تجسمی و سطوح بالای اسکیزوتایپی (schizotypy) پیدا کردند. علاوه بر این، که اسکیزوتای مشخصی دارد، تقسیم‌بندی مغزی غیر معمول را نشان می‌دهد که در آن نیمکره راست برای کارهایی که معمولاً تحت سلطه نیمکره باقی می‌مانند، فعال‌تر بودند. این امر مشابه آنچه در افراد چپ دست و دودسته دیده می‌شود، است.

نکته اصلی هم این است: اگر می‌خواهید خلاق‌تر باشید، تمرین کنید. اگر می خواهید بیشتر از دست چپ خود استفاده کنید، تمرین کنید. با توجه به قدرت کافی، مغز شما در اختیار شماست تا آن را بسازید و دستکاری کنید.

باجاج افزود: مغز خلاق ما زمانی استفاده می‌شود که تجربیات جدید را درگیر می‌کند و ناآشنا هستیم. از آنجایی که افراد چپ دست دائماً در حال حرکت در دنیایی هستند که از آن‌ها می‌خواهند فکر متفاوتی کنند، آن‌ها تمرین‌های بیشتری را با استفاده از تخیل خود دارند که دسترسی به آن را در طول زمان آسان‌تر می‌کند.

  • بنابراین گفتنی است، چپ دست به طور خودکار شما را خلاق‌تر نمی‌کند، اما ریشه‌ای که مغز شما رشد می‌کند و سازگار می‌شود، ممکن است روشی از تفکر خلاقانه را در پیش بگیرید.