کاملا منطقی است که Spotify دنبال TikTok باشد.
TikTok چیزی است که همه بچهها به آن علاقه دارند و طبیعتاً هر برند بزرگی در اینجا حضور دارد و سعی میکند بخشی از آن بازار پرطرفدار را به دست آورد، اما طراحی مجدد Spotify با ویدیوها و یک اسکرول عمودی که شبیه برنامه رسانههای اجتماعی بسیار محبوب است، ترجیح داده میشود. توسط Gen-Z قطعاً به همان اندازه که Spotify مجبور است آن را امتحان کند، شکست خواهد خورد. ما قبلاً هزار بار این داستان را دیدهایم و با تکرار غمانگیز نمیشود.
این همان چیزی است که به قدری آشکار لنگ است که اگر Gen-Z به طور کامل به آن نخندد، ناچار است از آن چشم پوشی کند، و تمام تلاشی که Spotify در تلاش انجام می دهد خطر بیگانه کردن افرادی است که واقعاً از سرویس موسیقی استفاده می کنند.
من نمی گویم که Spotify نمی تواند چیز جدیدی را امتحان کند، قطعا باید، اما بیایید تاکید کنیم جدید.
بچه ها قرار نیست از برنامه موسیقی بومر استفاده کنند
چه اینستاگرام باشد چه اسپاتیفای، هر شرکت فناوری قدیمی تقریباً در حال حاضر دچار بحران میانسالی است و با فکر این که این همان چیزی است که آنها را دوباره جوان و جذاب میکند، ماشینهای اسپورت را میخرند و TikTok کاملاً مقصر است.
چیزی در مورد یک برنامه جدید وجود دارد که وارد صحنه می شود تا قلب و ذهن و زمان صفحه نمایش یک جمعیت بسیار مطلوب 12 تا 18 را بدزدد تا خودش یک برنامه قدیمی را زیر سوال ببرد. اپلیکیشنها، مانند افراد، از این که احساس کنند زمان گذشته است، متنفرند.
من نیز احساس کردم که دیگر آن هزاره جوانی نیستم که به نظر میرسید میدانست آخرین روندها چیست. اما تنها چیزی که بدتر از شنیدن نام Doom در سال 1996 توسط یک نوجوان 14 ساله به نام Boomer Shooter است، صحبت کردن با آن نوجوان 14 ساله است که انگار من یکی از هم گروهان آنها هستم.
و این همان کاری است که تمام این شرکتهای فناوری که خودشان به سمت TikTokify میروند، در اصل آن انجام میدهند، و بچهها میتوانند از نیمی از جهان دور، بوی بد تلاشها را استشمام کنند. Gen Z با TikTok ازدواج کرده است و هیچ شرکتی هر چقدر هم که تلاش کند آنها را تکان نمی دهد.
تغییر خوب است، اما نه به این شکل
هیچ ایرادی وجود ندارد که همه چیز را تغییر دهید، و طراحی مجدد می تواند عالی باشد. تجربههای جدید رابط کاربری میتوانند یک سرویس را سادهتر کنند و به پایگاه کاربر شما بیشتر از آنچه میخواهند ببخشند، و همیشه جذابیت ظاهری جدید وجود دارد.
Spotify حتی یک دلیل واقعی برای ایجاد تغییرات مورد نیاز دارد. این برنامه بسیار فراتر از صرفاً یک برنامه پخش موسیقی است، و در نتیجه تغییرات رابط کاربری قطعاً تضمین شده است.
اما تغییر باید بر اساس نیاز انجام شود، و یک طراحی مجدد کاملاً جدید باید از نیازهای پایگاه کاربری موجود پدید آید، نه از تلاش برای جذب کامل دیگری. می توانم به شما بگویم که بسیاری از کاربران فعلی کاملاً از طراحی جدید متنفر هستند و ممکن است به جای دیگری بروند. اپل موزیک چنین چیزی را دنبال نمی کند.
بنابراین تمام کاری که Spotify انجام میدهد این است که کاربران موجود را به خطر انداخته تا خود را شبیه آنها بپوشند میم استیو بوشمی.
اگر بخواهد کار کند، تغییر باید از درون بیاید
عجیب ترین چیز در مورد کل وسواس با TikTok این است که تعداد زیادی از رسانه های اجتماعی و شرکت های فناوری وجود دارند که قبلاً مارک های فوق العاده قوی دارند.
به همان اندازه که در ماههای اخیر سعی کردهایم از آن دور شویم، واقعاً چیزی شبیه توییتر وجود ندارد و Spotify دارای یک شناسه برند به همان اندازه قوی است. چرا خطر دور انداختن آن صرفاً شبیه سازی TikTok است که زومرها می توانند در حالی که چشمان خود را از صندلی عقب ماشین می چرخانند به آن اشاره کنند؟
Spotify باید در داخل آن ساختار کار کند تا تغییر مورد نیاز را که به ناچار باید معرفی کند را پیدا کند، زیرا در نهایت این همان چیزی است که بهترین شانس موفقیت را دارد. نه، ممکن است نتوانید بر جمعیت Gen Z پیروز شوید، اما Spotify هرگز این کار را انجام نمیداد.
یک نام تجاری به اندازه کافی قوی بسازید و در نهایت بسیاری از Gen Zerها ممکن است به مرور زمان به Spotify مهاجرت کنند، زمانی که TikTok دیگر نیازهای آنها را برآورده نمی کند – یا زمانی که برنامه جدید دیگری وارد صحنه می شود و بر هر چیزی که خواهر و برادر کوچکتر نسل Z نامیده می شوند پیروز می شود و TikTok کل آن را به هم می زند. رابطی برای تعقیب مخاطبان برنامه ها.
امیدواریم که تا آن زمان، Spotify و سایر برندهای فناوری یاد بگیرند که مانند بقیه ما به زیبایی پیر شوند.