ابداع درمان برای سرطان با فناوری کریسپر

استفانی مندل(Stefanie Mandl) مدیر ارشد علمی شرکت پکت فارما(Pact Pharma) و نویسنده ارشد این پژوهش می‌گوید: کاری که ما در تلاشیم این کار را انجام دهیم که واقعاً جهش‌های خاص تومور هر بیمار را می‌توان انجام داد.

این مطالعه تجربی دارای ۱۶ شرکت کننده بود که یک درمان شخصی سازی شده برای هر کدام ایجاد شده بود. این پژوهش یک «جهش رو به جلو» و یک «نمایش قدرتمند» از ویرایش فناوری پتانسیل دی‌ان‌ای موسوم به کریس‌پر نامیده شده است.

یک درمان جدید برای مقابله با سرطان که آن را به عنوان یک جهش رو به یاد داشته باشید، با کریسپر(CRISPR) محقق شده است که سیستم ایمنی بدن بیماران را به تومورها می‌کند.

بر اساس گزارشی که به تازگی منتشر شده است، سیستم ایمنی بیماران با یک روش درمانی جدید، هک و بازطراحی می‌شود تا به تومورهای سرطانی حمله کند.

وسیم قاسم سلول و ژن درمانی از کالج دانشگاهی لندن می‌گوید: به محض اینکه سرطان پیچیده شود و معماری و ریزمحیط و انواع مکانیسم‌های دفاعی خود را ایجاد کند، با آن سیستم ایمنی سخت‌تر می‌شود، مقابله کرد. اکنون هدف از این درمان جدید، افزایش سطح سلول‌های T در بدن بیماران است تا بتوانیم درمان را تشخیص دهیم.

انتهای پیام



منبع

این کار ساده‌ای نیست و نیاز به دستکاری ژنتیکی قابل توجه دارد تا هم دستورالعمل‌های ژنتیکی را که سلول‌های T برای توسعه گیرنده‌های قدیمی خود حمل می‌کنند، حذف کنند و هم دستورالعمل‌های گیرنده‌های جدید را به آنها بدهند. این کار از طریق فناوری ویرایش ژن کریسپر امکان پذیر شد.

بخوان  Adobe Illustrator اولین ابزار هوش مصنوعی Firefly خود را دریافت می کند

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، ممکن است امیدی دوباره برای افراد مبتلا به سرطان‌های غیرقابل درمان به وجود آمده باشد.

این کار را با جایگزین کردن گیرنده‌های اصلی خود با گیرنده‌های سلول‌های T جستجوگر سرطان و بازگرداندن آنها به درون بدن افراد برای جستجو و حمله به تومورها انجام دادند. در واقع پژوهشگران محققین ایجاد کردند که می‌توانند سرطان را شکار کنند.

وسیم قاسم می‌گوید: هیچ درمان یکسانی برای سرطان وجود ندارد. هر تومور متفاوت است و درمان ابداعی ما یک نوع درمان شبیه به موشک هدایت می شوند، نه یک انفجاری بزرگ برای درمان همه انواع تومورها.

یک درمان شخصی سازی شده برای هر بیمار

پژوهشگران با بررسی خون بیماران برای یافتن سلول‌های T نادری که قبلاً دریافت کرده‌اند، می‌توانند سرطان را شناسایی کنند، به این هدف دست پیدا کنند. آنها سپس توجه خود را به سلول‌های دیگر می‌کنند که سرطان را پیدا می‌کنند، معطوف می‌کنند و آنها را دوباره طراحی می‌کنند تا در این کار ماهر شوند.

دستکاری ژنتیکی قابل توجه

شناسایی سرطان‌ها برای سلول‌های T بسیار پیچیده است، زیرا آنها از یک نسخه از سلول‌های خود ساخته می‌شوند.

کریسپر(CRISPR) مخفف عبارت «تناب‌هایِ کوتاهِ پالیندرومِ فاصله‌دارِ منظمِ خوشه‌های» است و یک فناوری است که قادر می‌سازد تا هر ژنومی را ویرایش کند. پژوهش با ویرایش دی‌ان‌ای، می‌تواند ویژگی‌های خاصی از یک موجود زنده را تغییر دهد.

با این حال، این فناوری برای کسانی که از سرطان‌های غیرقابل درمان نادر رنج می‌برند، امید به فردایی روشن‌تر را فراهم می‌کند که در آن می‌توان یک درمان را برای آنها مهندسی ژنتیکی کرد.

بخوان  بالگرد بدون سرنشین کاوازاکی رکوردشکنی کرد

با این، این درمان هنوز راه درازی در پیش دارد تا بتواند از آن در جمعیت‌های تر استفاده کرد.

این سلول‌های سلول‌های تی (T-cells) هستند که در نتیجه آن‌ها از ایمنی‌هایی برخوردارند که در بدن می‌توانند، سلول‌های دیگر را برای یافتن مشکلات بازرسی می‌کنند. آنها این کار را با استفاده از محصولاتی که به آنها می‌گویند، انجام می‌دهند تا سلول‌هایی را که نقش طبیعی خود را منحرف می‌کنند و سرطانی می‌شوند، شناسایی می‌کنند.