ابداع یک پلیمر ضد خوردگی، خود ترمیم و قابل بازیافت

پژوهشگران برای آزمایش این ماده به عنوان مانعی در برابر استفاده از عمل می‌کند، آزمایش فرسودگی تسریع شده را انجام داد که در آن نمونه‌هایی از آلیاژهای ماشین در معرض یک محلول نمکی با و بدون پوشش PPM قرار گرفتند و مشاهده کردند که فلزات تحت پوشش قرار می‌گیرند. با لایه‌های PPM به ضخامت ۳۰ و ۵۰ میکرومتر، پس از چرخه‌های زیاد فرسودگی سریع، خدشه‌دار قابل‌توجهی از خود نشان نمی‌دهند.

این پلیمر حتی در پایان عمر خود نیز بی‌مصرف نمی‌شود، چرا که می‌توانم آن را بازیافت کنم و روی سطح کاری اعمال کنم. این در حالی است که در مقابل، پلیمرهای مشابه را فقط می‌توان به زباله‌دان انداخت یا سوزاند.

مهندسان سوئیسی موفق به ابداع یک ماده همه کاره‌های جدید شده‌اند که می‌توانند در برابر فرسایش و درمان به خوبی مقاومت کنند، در حالی که خود ترمیم و قابل بازیافت است.

انتهای پیام



منبع

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، فرسایش و خوردگی تقریباً برای هر چیزی که انسان می‌سازد، از آسمان‌خراش‌ها و تا هواپیماها، قطارها و اتومبیل‌ها گرفته‌اند. توسعه مواد و پوشش‌های جدید مقاوم در برابر مصرف یک نیاز همیشگی است و یکی از تحقیقات آنها را با ویژگی‌های بسیار جذاب توسعه داده‌اند.

این ماده جدید، پلی(فنیلن متیلن) ​​یا به اختصار PPM می‌شود و می‌توان آن را روی هر سطحی افشانه کرد تا به یک پوشش پلیمری جامد تبدیل شود.

این پلیمر در صورت نیاز به مداخله انسانی، هشدارهای پیشرفته‌ای در مورد نوع آسیب نیز می‌دهد. PPM زیر نور فرابنفش، فلورسانس می‌شود، بنابراین اگر آسیب دیده باشد، ترک‌های ایجاد شده به خوبی قابل تشخیص می‌شوند.

بخوان  انتشار تصاویر آزمایش جدیدترین پهپاد نظامی آمریکا

این کار به این دلیل عملی می‌شود که محلول با واکنش می‌دهد که باعث می‌شود آن ناحیه آسیب گرم شود و پلیمر به اندازه‌های ذوب شود که در شکاف ایجاد شده در جریان باشد و آن را کند کند.

محققان در آزمایش‌های خود این پلبیمر را با تنها نرخ پنج درصدی از دست‌رفتن ماده بازیافت کردند و حتی پس از پنج دوره استفاده مجدد، عملکرد آن مانع پیدا نکرد.

این پژوهش در مجله پلیمر منتشر شده است.

پس از پر شدن، تماس بین محلول و فلز قطع می شود، بنابراین سرد می شود و یک بار دیگر سخت می شود.

مهندسان در دانشگاه ETH زوریخ یک ماده همه کاره‌های جدید ساخته‌شده‌اند که می‌توانند در برابر ساخت‌وساز ساختمان‌ها و وسایل نقلیه کمک کند ادامه پیدا کنند.

این پوشش پلیمری نه تنها در برابر مقاومت مقاومت می‌کند، بلکه ترک‌ها را در حین شکل‌گیری بر می‌کند و در واقع به صورت خودکار به خود آسیب می‌زند و در پایان عمر خود نیز قابلیت بازیافت دارد.

پژوهشگران در حال حاضر در حال ثبت حق اختراع برای این ماده هستند و در عین حال، مطالعات بیشتر روی راه‌های بهبود فرمول آن را بررسی می‌کنند.

PPM همچنین می تواند خود ترمیمی را از نشان داد. زمانی که به عمد این پوشش را خراش کرد و سپس آن را در محلول قرار دادند، مشخص شد که به سرعت خراش را می‌کند.