اختلالات روانی و غذایی ارمغان اینستاگرام برای دختران جوان

سخنگوی متا در مقابل از اظهار نظر در مورد این دو شکایت خودداری کرده و آن‌ها را «دعوای حقوقی فعال» خواند. این سخنگو به حمایت‌های عمومی برای کودکان اشاره کرد که به گفته آن‌ها توسط اینستاگرام ارائه می‌شود، از جمله پشتیبانی از افرادی که با مشکلات تصویر بدن دست و پنجه نرم می‌کنند، تایید سن، کنترل‌های والدین، کاهش دید محتوایی که بالقوه حساس هستند، تنظیمات کنترل زمان، تنظیمات پیش‌فرض برای ارائه حریم خصوصی بیشتر و همچنین منابع درون برنامه‌ای که از سلامت روان پشتیبانی می‌کنند.

شکایت دوم توسط خانواده یک دختر به نام مخفف (سی ان) که او نیز اهل کنتاکی است، تنظیم شد.

این دادخواست ادامه می‌دهد: «به طور خاص، الکس بار‌ها مورد بمباران قرار گرفت و در معرض محتوایی قرار گرفت که متا توصیه می‌کرد و یا در دسترس او قرار می‌داد که به طور فزاینده‌ای شامل مدل‌های لاغر، تغذیه ناسالم و محتوای اختلالات تغذیه می‌شد.

طبق پرونده دادگاه، سی ان و مادرش از اینستاگرام برای جستجوی دستور العمل‌هایی برای پخت و پز با هم استفاده کردند، اما سی ان در نهایت به «دستورالعمل‌های خطرناکی» رسید،  دستور العمل‌هایی مانند رسیدن به کالری دریافتی منفی.

در یک شکایت جنیفر و بنجامین مارتین از کنتاکی مدعی شدند که اینستاگرام «طوفان بزرگ» اعتیاد، مقایسه اجتماعی و قرار گرفتن در معرض محتوای فوق‌العاده مضر» را برای دختر ۱۹ ساله‌شان الکساندرا مارتین ایجاد کرده است.

این دو شکایت چند هفته پس از آن صورت می‌گیرد که والدین یک زن ۱۹ ساله نیویورکی نیز از متا شکایت کردند و مدعی شدند که دخترشان اعتیاد به اینستاگرام دارد که منجر به اختلالات تغذیه‌ای و سایر مشکلات سلامت روانی شده است. شکایت آن‌ها و دو شکایت جدید که دوشنبه ارائه شد، هر کدام به هزاران صفحه از اسناد داخلی فیسبوک استناد می‌کنند که توسط فرانسیس هاگن، مدیر محصول سابق این شرکت   فناوری منتشر شده است.

بخوان  درگیری اقوام متوفی در مراسم تشییع جنازه + فیلم

این شرکت گفت: ما با توصیف او از بسیاری از مسائلی که در مورد آن‌ها شهادت داده موافق نیستیم.



منبع

اسنادی که هاوگن به اشتراک گذاشت توسط وال استریت ژورنال و چندین رسانه دیگر در اکتبر ۲۰۲۱ منتشر شد و در مجموع به عنوان The Facebook Papers شناخته می‌شوند. این اسناد نشان داد که فیسبوک طبق گزارش‌ها مطالعاتی را در مورد آسیب‌های احتمالی که محتوای منفی یا تحریک‌آمیز روی پلتفرم‌هایش ایجاد می‌کند، انجام داده اما برای جلوگیری از آن اقدامی نداده است.

شاکیان معتقدند متا می‌داند که محصولش به افسردگی، اضطراب، حتی خودکشی و خودآزاری نوجوانان کمک می‌کند. چرا این ویژگی‌های مضر محصول را تغییر نمی‌دهد و استفاده از الگوریتم‌ها را حداقل در ارتباط با حساب‌های نوجوانان متوقف نمی‌کند؟ از آنجا که اولویت متا نگرانی‌های رشد و رقابت است و «کسب و حفظ» نوجوانان را برای بقای خود ضروری می‌داند. این شکایت همچنین به دنبال خسارات مالی نامشخصی بود و شامل عکس‌های مقایسه‌ای برای نشان دادن تغییرات ادعایی در ظاهر سی ان و تصاویری از آثار هنری‌اش بود که او برای بیان اختلالات تغذیه‌ای و افسردگی خود استفاده می‌کرد.

بیشتر بخوانید 


هاوگن ادعا کرد که فیسبوک نگرانی‌ها در مورد اثرات مضر پلتفرم‌های آن‌ها بر سلامت روان کودکان را نادیده گرفته است.


در این دادخواست آمده است: استفاده الکس از رسانه‌های اجتماعی با کاهش مداوم، اما شدید سلامت روان او همزمان شد. او به اینستاگرام معتاد بود و نمی‌توانست استفاده از اینستاگرام را متوقف کند، حتی زمانی که این رسانه اجتماعی حجم فزاینده‌ای از محتوای مضر را در دسترس او قرار می‌داد. 

بخوان  دستورهای جدید ناسا برای توسعه فضایی توسعه
بنجامین مارتین نیز می‌گوید: در حدود سال ۲۰۱۶، ما متوجه کاهش شدید وزن در او شدیم، پس از بررسی‌های متعدد، دریافتیم این مشکل او ارتباط مستقیمی با رسانه‌های اجتماعی، به ویژه اینستاگرام داشت. بعدها، تشخیص پزشک درباره مشکل الکساندرا، بی اشتهایی بود و باید در بیمارستان بستری می‌شد. در سال ۲۰۱۹، این شکایت ادعا می‌کند که مارتین دو بار اقدام به خودکشی کرده و در بیمارستان بستری شده است.

مادرش، کندیس وست، در دادخواست ادعا می‌کند که سی. ان ۱۲ ساله بوده است که به اینستاگرام معتاد شده و در نهایت اقدام به خودکشی کرده است. در این دادخواست آمده است: «استفاده سی ان از اینستاگرام به وابستگی به  این شبکه اجتماعی تبدیل شد و همزمان موجب کاهش مداوم و شدید سلامت روانی او بود.

این دعوی که شامل الکساندرا و والدینش به عنوان شاکی می‌شود، به دنبال خسارت مالی نامشخصی بود.

در پاسخ به شهادت هاوگن در کنگره در اکتبر گذشته، متا بیانیه‌ای صادر کرد که در آن هاوگن به عنوان یک مدیر سابق در فیسبوک که کمتر از دو سال برای این شرکت کار می‌کرد، هیچ گزارش مستقیمی نداشت.

اینستاگرام

متیو برگمن، وکیل دادگستری و بنیانگذار مرکز حقوقی قربانیان رسانه‌های اجتماعی، با اشاره به این شکایت به‌ای بی سی نیوز گفت: آنچه برای الکس اتفاق افتاد تصادفی نبود، بلکه نتیجه شناخته شده تصمیمات طراحی عمدی بود که اینستاگرام گرفت که تنها هدفش به حداکثر رساندن تعامل کاربر است.

به نقل از abcnews، تعدادی از والدین  کاربران، از اینستاگرام به اتهام نقش داشتن در اختلال تغذیه و افسردگی در دخترانشان شکایت کرده‌اند. اینستاگرام در دو شکایت جدید متهم به تحریک اختلالات تغذیه و مشکلات سلامت روانی از اضطراب و افسردگی گرفته تا اعتیاد و اقدام به خودکشی در دختران نوجوان است.

بخوان  یافتن ۲۰۸۰۰ ژن مقاوم به آنتی بیوتیک در ابرها!

اینستاگرام

این شکایت ادعا می‌کند که الکساندرا در ۱۲ سالگی شروع به استفاده از اینستاگرام کرد و با وجود سن کمش توسط این پلتفرم تشویق شد تا چندین حساب باز کند. طبق این شکایت، الکساندرا از طریق اینستاگرام محتوای مرتبط با اختلال خوردن را مشاهده و علائم اضطراب و افسردگی را نشان داد.

در شکایت‌هایی که علیه متا، شرکت مادر فیسبوک و اینستاگرام ارائه شده است، ادعا شده است که این شرکت باید مسئول «ایجاد و کمک به بحران رو به رشد سلامت روانی کودکان و نوجوانان آمریکا» باشد.

اینستاگرام