استحصال فناوری نیکل و کبالت



ایسنا/اصفهان یک شرکت دانش بنیان با فعالیت‌های روی باتری‌های لیتیوم یونی که در انواع لپتاپ‌ها، تبلت‌ها، صنایع الکترونیک و کاربردهای خودروهای برقی انجام می‌شود، فلز کبالت و نیکل را با فناوری بسیار پیشرفته‌تر تجاری‌سازی، استحصال کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، در حاشیه نشست رؤسای پارک‌های علم و فناوری، محصول و تولید یک شرکت دانش بنیان، یعنی کبالت خالص (99.8 درصد)، با حضور وزیر علوم و معاونت فناوری. و نوآوری در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان رونمایی شد.

احسان صدری، یک شرکت دانش بنیان در این خصوص اظهار کرد: این شرکت به طور تخصصی در زمینه بازیافت قطعات، ضایعات و پسماندهای صنایع فعال است. این ضایعات و قطعات فرسوده پیشتر یا در محیط زیست انباشت و یا با خروج از کشور، در پیشرفته جهان بازیافت می‌شد. در نتیجه ارزش افزوده از این بازیافت به این کشور می‌رسید.

وی افزود: با توجه به نیاز کشور به سالانه 300 تن کبالت، این شرکت با فعالیت روی باتری‌های لیتیوم یون که در انواع لپتاپ‌ها، تبلت‌ها، صنایع الکترونیک و خودروهای برقی کاربرد دارد و نیز حدود 5 سال برای تحقیق و توسعه و توسعه کسب دانش است. فنی لازم، موفق شد فلز کبالت و نیکل را با فناوری بسیار پیشرفته قابل تجاری سازی، استحصال کند. سالانه حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ تن قطعات و تجهیزات فرسوده دارای این نوع فلزات در اشکال مختلف تولید می‌شود که ارزش ۲ میلیون دلاری دارد.

ساخت این دانش بنیان توضیح داد: در این نوع ضایعات، معمولاً مخلوطی از فلزات سنگین مانند کبالت، لیوم، منگنز، نیکل، آهن، مس، شرکت و کروم وجود دارد و ما برای اولین بار در کشور برای بازیافت این ضایعات از روش های هیدرومتالورژی استفاده می کنیم. هیچ گونه محیط زیست محیطی ایجاد نمی‌کند.

بخوان  گول خوردن ChatGPT در تولید کلیدهای قدیمی ویندوز نشان دهنده یک مشکل گسترده تر با هوش مصنوعی است.

صدری افزود: از سوی دیگر این فرآیندها چرخه های و برگشت پذیر است و هیچ پسماندی تولید نمی کند. این موضوع به این معناست که در هر مرحله اگر پسماندی ایجاد شود این پسماند یا در مراحل دیگری مصرف می‌شود و یا خودش به عنوان یک محصول مستقل، قابل استفاده است.

وی ادامه داد: بر اساس فرآیند به فرد و خاص ما، فلزات کاملاً محلول در ترکیب و به صورت خاص کبالت، قابلیت جداسازی از یک پیدایش می‌کند. توجه داشتیم که جداسازی فلزات محلول و انجام آن به ویژه در بررسی اقتصادی بسیار مشکل است.

شرکت سازنده این شرکت دانش‌بنیان اظهار داشت: جداسازی فلزات کاملاً محلول در همگان معمولاً یا به صورت روش‌های شیمیایی یا قابل انجام است، اما از آنجایی که فلز کبالت و نیکل انحلال بسیار ایده‌آل هستند، نمی‌توانند از روش‌های متداول برای جداسازی آن‌ها استفاده کنند. بنابراین لازم است از روشهای استفاده از برد استفاده شود. یکی از این روش‌ها، حلالی و تبادل یونی است که در شرکت پالاد پژوه پویا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صدری افزود: در این روش ما با ایجاد مشکل‌های حوزه فلز کبالت به روش تبادل یونی به یک حلال دیگر در فاز مایع، دو فلز را می‌توان به یک مایع مایع انتقال می‌دهیم که هیچ مشکلی با یک تفاله انتقال نمی‌یابد. بنابراین این دو مایع از یکپارچه جدا می شوند.

وی بیان کرد: استفاده از این روش در فاز صنعتی نیازمند یک رآکتور خاص است که طراحی و شبیه سازی آن در شرکت دانش‌بنیان ما در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان انجام شد. خروجی این پروسه محلول ۹۹.۸ درصد کبالت و محلول ۹۹.۸ درصد نیکل است.

بخوان  بازار شبکه ابری شکسته است - Netmaker در حال تلاش برای رفع آن است

شرکت دانش‌بنیان پالاد پژوه پویا گفت: این شرکت در سال ۱۴۰۰ در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان استقرار دارد که در رشد و توسعه شرکت ما بسیار مؤثر بوده و در نتیجه آن در نتیجه فعالیت شرکت و تولید در صنعت مشهود است.

صدری با نزدیک به سالانه حدود 300 تن کبالت در مصرف کشور می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ علاوه بر این باید توجه داشت که این فناوری تنها در اختیار چین صنعتی پیشرفته جهان مانند آمریکا، کره، آلمان، انگلیس و کانادا قرار دارد، اما اکنون با این شرکت دانش‌بنیان، ایران نیز به این شرکت وارد می‌شود.

شایان ذکر است شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به‌عنوان حلقه واسط میان دولت، صنعت و دانشگاه در جهت توسعه اقتصادی بر دانش و تبدیل علم به ثروت در کشور ایفای نقش کرده است. هم اکنون در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان حدود ۷۰۰ واحد دانش بنیان فناور مستقر است.

انتهای پیام



منبع