«استقامت» در مریخ ۲ ساله شد

این بالگرد کوچک به سرعت این کار را انجام داد و ماموریت اصلی خود شامل پنج پرواز را پشت سر گذاشت. سپس، به پرواز در طی یک ماموریت طولانی ادامه داد که در آن به عنوان همراه استقامت خدمت می‌کند. استقامت اکنون در حال انجام یک بررسی در طی یک ماموریت طولانی است. ماموریت اصلی آن، یک سال مریخی به طول انجام می شود که معادل حدود ۶۸۷ روز زمینی است.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، استقامت نمونه‌های خود را به کاوشگر بازیابی نمونه می‌برد که در دهانه جیزرو با عرض 45 کیلومتر فرود بیاید. سپس موشک کاوشگر بازگشت نمونه، مواد مریخ را به مدار می‌فرستد تا مدارگرد بازگشت به زمین آنها را بگیرند و به زمین ببرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، دو سال پیش در ۱۸ فوریه، مریخ‌نورد «استقامت» (Perseverance) ناسا خود را به سطح یک جهان دیگر رساند.

ناسا دومین سالگرد پرتاب مریخ‌نورد «استقامت» را جشن گرفت و به موفقیت‌های آن پرداخت.

وی افزود: «استقامت»، بررسی و جمع آوری داده‌ها را در مورد صدها ویژگی‌شناسی جالب انجام داده است، ۱۵ هسته سنگ را جمع‌آوری کرده و اولین نمونه را در یک جهان دیگر ایجاد کرده است. با آغاز کمپین علمی بعدی موسوم به «آپر فن» (Upper Fan) در ۱۵ فوریه، انتظار داریم که موفقیت‌های دیگری خیلی زود به این آمار اضافه شوند.

قرار نبود که بالگرد نبوغ، نقش مهمی در ماموریت استقامت داشته باشد. این بالگرد ۱.۸ وظیفه ای را نشان می دهد که به جو نازک مریخ، اکتشافات هوایی در آن امکان پذیر می شود.

بخوان  توسعه‌دهنده برنامه فرانسوی با Adobe قدرتمند مقابله می‌کند

استقامت از شریک هوایی خود خوش‌سفرتر است. این مریخ‌نورد از زمان فرود آمدن روی سیاره سرخ، ۱۴.۵۷ کیلومتر را روی کیلومترشمار خود ثبت کرده است و برخی از اعداد دیگر واقعاً گیج‌کننده هستند.

همان گونه که گفته‌های فارلی نشان می‌دهند، جمع آوری نمونه، یکی از اهداف اصلی هدف است. این مریخ‌نورد در حال حفاری‌های سنگ‌ها و جمع‌آوری رگولیت مریخ است. گروه مشترک ناسا و «آژانس فضایی اروپا» (ESA) قصد دارند این نمونه‌ها را تا اوایل سال ۲۰۳۳ به زمین بازگردانند.

«استقامت» در مریخ ۲ ساله شد

«استقامت» و «نبوغ» از آن زمان به شدت بوده‌اند و می‌گردانند آنها روی زمین نیز هدایت می‌شوند. این نقطه عطف دو ساله، فرصتی را برای همه فراهم می‌کند تا یک قدم به عقب بردارند و از موفقیت‌های مأموریت‌هایی که انجام شده‌اند، قدردانی کنند.

این ربات شش‌چرخ در حال جستجوی زندگی در دهانه جیزرو است اما چنین کاری پیچیده است. اعضای گروه ماموریت می‌گویند که حیات در مریخ را تأیید می‌کند از یک ربات تنها با محموله علمی محدود باشد. به همین دلیل است که نمونه‌ها به زمین، برای ناسا و اختصارشناسان سراسر جهان از اولویت‌های بالاتری است.

«استقامت» در مریخ ۲ ساله شد

تصویری از کف دهانه جیزرو که در پنجم فوریه ۲۰۲۳ با دوربین نصب شده روی مریخ‌نورد استقامت گرفته شده است.

کنجکاوی اندکی پس از فرود آمدن تشخیص داد که دهانه گیل در گذشته باستانی مریخ، برای مدت طولانی یک دریاچه و جریان احتمالاً قابل سکونت بوده است.

گروه استقامت به زودی این مریخ‌نورد را از کف دهانه جیزرو، به بالای دلتای باستانی خواهد برد که مریخ‌نورد هنوز در آن کاوش نشده است.

انتهای پیام



منبع

اعضای گروه ماموریت در بیانیه‌ای گفتند: این مریخ‌نورد با دوربین‌های گوناگون خود، بیش از ۱۶۶ هزار تصویر از مریخ گرفته شده است. سیستم رادار نفوذکننده زمین استقامت تا به امروز ۶۷۶ هزار و ۸۲۸ صدای ضبط زیرسطحی را انجام داده و دوربین «سوپرکم»(SuperCam) آن نیز ۲۳۰ هزار و ۵۵۴ بار لیزر خود را روی سنگ‌های مریخ طراحی کرده است. علاوه بر این، میکروفون سوپرکم از زمان فرود، ۶۶۲ مورد صدا ضبط شده است.

«استقامت» در مریخ ۲ ساله شد

این مریخ‌نورد از سپتامبر ۲۰۱۴، از «کوه شارپ» (کوه شارپ) که ۵.۵ کیلومتر از مرکز گیل به سوی آسمان بالا رفته، رفته است. کنجکاوی در حال بررسی لایه‌های سنگ است و به دنبال سرنخ‌هایی درباره تغییرات محیطی مریخ می‌شود که به مرور زمان رخ داده است.

در ۱۸ فوریه ۲۰۲۱، یک وسیله پرتاب مجهز به موتور موشک، مریخ‌نورد استقامت و همراه کوچک آن، بالگرد «نبوغ»(Ingenuity) را روی دهانه «جیزرو»(Jezero) در مریخ فرود آورد.

«استقامت» در مریخ ۲ ساله شد

بالگرد نبوغ اکنون ۴۳ پرواز را در سیاره سرخ انجام داده است که مجموعا نزدیک به ۸.۹ کیلومتر از زمین آن را پوشش داده است.

هیچ تضمینی وجود ندارد که «استقامت» در سال ۲۰۲۰ همیشه سالم باشد. انبار نمونه ها در اینجا وارد می شود. مریخ‌نورد اخیرا ۱۰ نسخه نمونه لوله را به عنوان یک پشتیبان در بخشی از دهانه جیزرو رها کرده است که گروه ماموریت آن را «Three Forks» می‌نامند. در صورت نیاز، دو بالگرد مشابه بالگرد نبوغ که بر فراز کاوشگر بازگشت نمونه پرتاب می‌شوند، لوله‌های انبار نمونه را یکی از جمع‌آوری‌کنندگان می‌سازند و به فرودگر بازمی‌گردانند تا پرتاب شوند.

ماموریت بازگشت نمونه اولیه به زمین، از آژانس فضایی اروپا می‌خواهد تا یک «مدارگرد بازگشت به زمین»(ERO) را در سال ۲۰۲۷ پرتاب کند و در سال بعد از آن نیز ناسا یک «کاوشگر بازگشت نمونه»(SRL) مجهز به موشک را به سمت مریخ بفرستد.

پس از رسیدن به نمونه‌های «استقامت به زمین»، آنها توسط محققان آزمایشگاه‌های سراسر جهان مورد بررسی قرار خواهند گرفت. بسیاری از این تحقیقات به دنبال نشانه‌هایی از حیات باستانی مریخ خواهند بود زیرا دهانه جیزرو یک محیط قابل سکونت بوده و میلیاردها سال پیش، یک دریاچه بزرگ و دلتای رودخانه داشته است.

استقامت و نبوغ، تنها ربات‌های ناسا که سطح مریخ را کاوش می‌کنند. مریخ‌نورد «کنجکاوی» (کنجکاوی) که به اندازه استقامت است، از اوت ۲۰۱۲ دهانه‌ای به وسعت ۱۵۴ کیلومتر به نام دهانه «گیل» را می‌کند.

«کن فارلی» (Ken Farley)، دانشمند پروژه استقامت، پژوهشگر «مؤسسه فناوری کالیفرنیا» (Caltech) گفت: سالگردها زمان تأمل و جشن گرفتن هستند و گروه «استقامت» نیز در حال انجام هر دوی آنها هستند.

استقامت 18 لوله از 38 لوله نمونه تیتانیومی خود را پر کرده است. این مریخ‌نورد، پنج لوله را نیز حمل می‌کند که برای کمک به گروه ماموریت طراحی شده‌اند تا بفهمند که آیا لوله‌های مهروموم ممکن است حاوی آلاینده‌های زمینی باشند یا خیر.